|
DACIA Klub Polska Forum Dyskusyjne Użytkowników DACII |
 |
Dział techniczny - Dotrysk paliwa - czyli ile spala benzyny przy jeździe na LPG
OMODOS - 2014-05-19, 20:02 Temat postu: Dotrysk paliwa - czyli ile spala benzyny przy jeździe na LPG Cześć,
Pytanie pewnie bardziej do użytkowników silników benzynowych z instalacja montowaną przez ASO (Instalacja Landi Renzo.)
Ile zużywają benzyny Wasze zagazowane Dacie 1.6 8V podczas jazdy na LPG.
Zaniepokojony niekontrolowanym ubytkiem paliwa - zrobiłem taki mały test.
Scenariusz:
Auto zatankowane pod korek zarówno benzyna i gaz.
Auto uruchomione 4 osoby na pokładzie i start (Trasa S7 -> Kaszuby - Warszawa)
Odcinek przejechany na raz - trasa pomiarowa bez wyłączania silnika to ok. 370 km.
Tankowanie uzupełniające benzyny pod koniec podróży i brak ok 2 l.
Wynik bardziej szczegółowy:
Zużycie benzyny przy takim scenariuszu wyniosło ok: 0,56l benzyny na każde przejechane 100 km (2l benzyny na 370 km)
(oczywiście pamiętam o błędach pomiarowych, niemiarodajnym odbijaniu pistoletu, różnicy ciśnień temperatury itd itp... ale to jest jakby nie patrzeć ok. 2 litrów na 370 km)
Temat wstępnie poruszyłem w ASO
Odpowiedź -> tak ma być bo jest zastosowany profilaktycznie "dotrysk benzyny do gazu" w odpowiednim zakresie obrotów - tak by się nic nie zapiekło, wszystko chłodziło a szczególnie wtryskiwacze i ogólnie smarowało, etc...
Generalnie to wydaje mi się że dotrysk paliwa do gazu jest trochę bez sensu biorąc pod uwagę typ instalacji gazowej, różnicę temperatur spalania itd.
Uprzedzając pytania:
ASO po konsultacji z LR - jest w stanie wyłączyć ww. dotrysk PB na moją konkretną prośbę - oczywiście bez utraty gwarancji i oczywiście za free.
Jaka jest Wasza opinia zostawić, zmieniać, kombinować?
Pozdrawiam,
Omodos.
g_4 - 2014-05-19, 21:41
Ja bym zostawił.
Co prawda mam nie fabryczny gaz ale też zauważyłem , że ubywa mi troche paliwa na trasie.
Widocznie tak to ma być.
Prezes - 2014-05-20, 07:58
Miałem kiedyś stag3 w innym samochodzie i działało to tak, że jak jeździłem na wysokich obrotach to spalałem więcej benzyny. Jakoś przy wysokich obrotach odcinany jest gdzieniegdzie gaz i włączana benzyna.
DrOzda - 2014-05-20, 10:00
To kwestia dziadowskich (za mało wydajnych) wtryskiwaczy gazu - przy dużym obciążeniu po prostu się nie wyrabiają - wymień na bardziej wydajne i żaden dotrysk nie jest potrzebny:
http://lpg-forum.pl/wtrys...-t1272-135.html
Dlatego nie ma co oszczędzać na instalacji bo potem całą oszczędność biorą diabli przy dystrybutorze.
Chłodzenie wtryskiwaczy przy pośrednim wtrysku to bzdura - dotknijcie kolektora dolotowego po dłuższej jeździe i sprawdźcie sami.
OMODOS - 2014-05-20, 10:21
Ok.
Spalanie 0,56 l/100 to jest tak na prawdę nic - można z tym żyć aż do śmierci, ale skoro spalanie benzyny podczas jazdy na LPG jest uzależnione od obciążenia czyli głównie dynamiki to ile spali benzyny jak się tak dociśnie?
Przy opisanym wcześniej teście starałem się nie przekraczać zakresu obrotów 3000 rpm - nie obciążałem zbytnio silnika (jazda iście emerycka) bo i silnik świeży i gnać nie było po co.
Wyłączając w ASO dotrysk paliwa przed przejechaniem się trochę bardziej dynamicznie - tak na prawdę nie będę wiedział co tracę a co zyskuje.
piotr. z - 2014-05-20, 11:30
DrOzda napisał/a: |
Chłodzenie wtryskiwaczy przy pośrednim wtrysku to bzdura - dotknijcie kolektora dolotowego po dłuższej jeździe i sprawdźcie sami. |
To jest dla mnie hicior od lat. Powielana bzdura ale uparcie broniona przez niektórych mniej zorientowanych osobników. O ile jest to wybaczalne w stosunku do osób "nietechnicznych" bądź nie mających pojęcia o budowie silnika (nawet i zgrubnie) to przerażające jest usłyszeć coś takiego od osoby "siedzącej" w naprawach silników.
grapess - 2014-05-20, 12:13
Temat ten też mnie interesuje, mam instalację LPG dedykowaną do Lodgy, zamontowaną w ASO. I również zauważyłem, że po trasie ok 360km spalił dodatkowo 2 litry benzyny.
Licząc średnie spalanie benzyny wynoszące 10l/100, to na dwóch litrach powinien przejechać na samej benzynie 20km!!!!!!!
Na razie miałem okazję wykonania jednej trasy. Głównie jeżdżę w mieście.
Przy jeździe w mieście, w trybie 6-10 wyjazdów dziennie, każdy po ok 6 do 10 km, z przewagą tych krótszych pali ok 1,8 litra PB/100km. Czyli tak jakbym na każde 100 km
przejeżdżał 18km na benzynie.
Jest to moim zdaniem dużo, nie spodziewałem się takich ilości.
route2000 - 2014-05-20, 13:02
Zawsze na początku silnik jest odpalany na benzynie i po nagrzaniu do odpowiedniej temperatury jest przełączany na gaz. To niby malutko, ale kropla po kropli zbierze się miarka. Ja tak miałem w Sceniku, że po jakimś czasie ubywało benzyny po przejechaniu ileś tam dziesiąt czy setek km. Zawsze po odpaleniu na benzynie (nie ważne czy zimny czy ciepły) komputer sprawdza temperaturę cieczy chłodzącej i przełącza na gaz po uzyskaniu ok. 30 st. ciepła.
OMODOS - 2014-05-20, 13:37
route2000 napisał/a: | Zawsze na początku silnik jest odpalany na benzynie i po nagrzaniu do odpowiedniej temperatury jest przełączany na gaz. To niby malutko, ale kropla po kropli zbierze się miarka. Ja tak miałem w Sceniku, że po jakimś czasie ubywało benzyny po przejechaniu ileś tam dziesiąt czy setek km. Zawsze po odpaleniu na benzynie (nie ważne czy zimny czy ciepły) komputer sprawdza temperaturę cieczy chłodzącej i przełącza na gaz po uzyskaniu ok. 30 st. ciepła. |
Ale to o czym piszesz powyżej to wydaje mi się że jest dla większości oczywiste.
Pytanie jest inne - czy dotrysk\zamiana paliwa (w rozumieniu używania PB podczas jazdy na LPG - kiedy silnik już się rozgrzeje) jest:
1) potrzebne
2) kompletnie niepotrzebne
3) szkodliwe
4) zastosowane czysto profilaktycznie (na wszelki wypadek)
5) nikt w ASO jak i u producenta tak na prawdę nie wie po co to jest ustawiane.
DrOzda - 2014-05-20, 13:48
Dotrysk jest konieczny w dwóch przypadkach:
- silnik z bezpośrednim wtrysk benzyny przy instalacji LPG z własnymi wtryskiwaczami -VW TSI ,Renault 1.2 TCE
- zbyt mało wydajne wtryskiwacze lub reduktor/parownik które nie podają wystarczającej ilości gazu pod obciążeniem - żeby mieszanka nie była zbyt uboga i nie następowało wypalanie gniazd zaworowych dotryskuje się benzynę
OMODOS - 2014-05-20, 13:57
DrOzda napisał/a: | Dotrysk jest konieczny w dwóch przypadkach:
- silnik z bezpośrednim wtrysk benzyny przy instalacji LPG z własnymi wtryskiwaczami -VW TSI ,Renault 1.2 TCE
- zbyt mało wydajne wtryskiwacze lub reduktor/parownik które nie podają wystarczającej ilości gazu pod obciążeniem - żeby mieszanka nie była zbyt uboga i nie następowało wypalanie gniazd zaworowych dotryskuje się benzynę |
Ok.
Ale dotrysk w rozumieniu całkowitej zmiany typu paliwa z LPG na PB w danym momencie obciążenia?
W normalnym trybie chyba nie ma chyba możliwości podawania 2 typów paliwa w tym samym czasie do jednej komory spalania.
DrOzda - 2014-05-20, 14:08
Nie , co któryś cykl wtrysku jest realizowany przez wtryskiwacze noPb.
W przypadku dużego "deficytu" sterownik przełącza się wyłącznie na benzynę.
grapess - 2014-05-20, 14:18
Rozmawiałem z panem z LR. Powtarzam co usłyszałem/zrozumiałem.
Auto na dedykowanej instalacji gazowej do Lodgy nie pracuje z dotryskiem benzyny, dotrysk powinien być wyłączony.
Również przy dużych obrotach nie powinno się włączać zasilanie na benzynie, w przeciwieństwie do niektórych samochodów innych marek, w których montowana jest instalacja LR a w których samochód przełącza się na benzynę bo osiągnięciu iluśtam obrotów
Ja miałem pewne kłopoty z instalacją. Były wgrane nowe nastawy zebrane podczas jazdy. Na razie czekam na wyniki kalibracji. Zobaczę średnią z jeżdżenia po mieście.
OMODOS - 2014-05-20, 14:26
grapess napisał/a: | Rozmawiałem z panem z LR. Powtarzam co usłyszałem/zrozumiałem.
Auto na dedykowanej instalacji gazowej do Lodgy nie pracuje z dotryskiem benzyny, dotrysk powinien być wyłączony.
Również przy dużych obrotach nie powinno się włączać zasilanie na benzynie, w przeciwieństwie do niektórych samochodów innych marek, w których montowana jest instalacja LR.
Ja miałem pewne kłopoty z instalacją. Były wgrane nowe nastawy zebrane podczas jazdy. Na razie czekam na wyniki kalibracji. Zobaczę średnią z jeżdżenia po mieście. |
też czekam na info od Ciebie.
Dotrysk wyłączono już czy jeszcze nie?
grapess - 2014-05-20, 14:33
No właśnie to co najdziwniejsze to dotrysk nie był nigdy włączony. A spalanie 2 l/100km przy jeździe w mieście było
A co najdziwniejsze w trasie wziął 2 litry na 360 km. Chyba, że to mój błąd pomiaru, bo chyba ciężko dolać do baku 2 litry :)
Dyziek - 2014-05-20, 15:21
grapess, to o czym mówisz, to historia ze Skoda. Tam ludziom wgrywali programy z dotryskiem.
U mnie (instalacja nie LR i nie do Daćki), komputer potrafi przełączyć chwilowo na benzynę, gdy przekroczę 5.5 tys obrotów/min. Co ciekawe, tylko wtedy, gdy gwałtownie przyspieszam. Jeśli przyspieszenie jest równomierne, nie ma tego przełączania.
Zauważyłem przypadkiem i potestowałem sobie na autostradzie. W normalnej jeździe nie ma potrzeby sięgania po takie obroty.
grapess - 2014-05-20, 15:33
Dyziek, Dokładnie tak, mowa o montowanych w ASO instalacjach LR do nowych skód.
W Lodgy takie zjawisko nie powinno występować.
Szajfus - 2014-05-20, 18:24
Dyziek napisał/a: | grapess, to o czym mówisz, to historia ze Skoda. Tam ludziom wgrywali programy z dotryskiem. |
Właśnie użytkownikom Skody wgrywali nowy soft w ASO. Często kierowcy nawet o tym, nie wiedzieli ale orientowali się po zużyciu benzyny. Dotrysk benzyny tłumaczyli ochroną gniazd zaworowych podczas wyższych prędkości obrotowych. Jeśli dobrze pamiętam to do 3500 nie brały wcale benzyny podczas jazdy, potem dotrysk co pewien czas a przed czerwonym polem na obrotomierzu coś koło 4500-5000 elektronika przełączała wyłącznie na zasilanie benzyną. W jakimś Auto Świecie był test Skody z tym LPG LR i nie były to porażające ilości zużytej benzyny ale zawsze większe niż tylko na rozruchy i dogrzanie cieczy chłodzącej. Szczególnie zmieniali soft w silnikach 1.6 8V chwalonych że idealnie nadają się do gazu. A jednak firma zabezpieczyła się dodatkowo żeby nie było problemów z silnikiem związanych z jazda na LPG w okresie gwarancji.
|
|