DACIA Klub Polska
Forum Dyskusyjne Użytkowników DACII

Dział techniczny - Zachowanie lewarka biegów przy zmianach prędkości

sobol1976 - 2015-01-29, 14:16
Temat postu: Zachowanie lewarka biegów przy zmianach prędkości
Jako, że jeszcze Stepway'em jeżdżę bardzo krótko i nie znam dobrze mojego samochodu chciałbym poprosić kolegów o informację dot. zachowania lewarka zmiany biegów w czasie jazdy. Samochód nowy - ma przejechane 900 km. Otóż na 3 i 4 biegu w trakcie dodawania lub puszczania gazu czuję pod ręka na dźwigni delikatne szarpnięcia (do przodu i do tyłu). Chciałbym tylko wiedzieć czy jest to zachowanie normalne w tych skrzyniach. Wcześniej jeździłem Corsą i tam podobny (choć trochę mocniejszy) objaw świadczył o uszkodzonych poduszkach skrzyni lub silnika - po wymianie poduszek szarpań nie wyczuwałem w ogóle. Może jestem trochę przewrażliwiony ale, tak jak wspomniałem, jeszcze nie znam tego samochodu i wolę zapytać bardziej doświadczonych użytkowników.
cookie - 2015-01-29, 14:44

Trzymanie ręki na lewarku w trakcie jazdy na niewysprzeglonym silniku powoduje przedwczesne zużycie wodzików w skrzyni biegów.
Lewarek jest połączony za pomocą linek albo cięgien ze skrzynia biegów i silnikiem a ten ostatni dość mocno buja się na poduszkach. Moim zdaniem to normalne w rozsądnych granicach.

wojtek_pl - 2015-01-29, 14:49

Podczas dodawania gazu/ujmowania zmieniają się naprężenia układu napędowego i powoduje to minimalne ale jednak ruchy zespołu napędowego zamontowanego wszak na gumowych poduszkach. W związku z tym mogą być odczuwalne niewielkie przemieszczenia się dźwigni zmiany biegów. U mnie też są.

Ignorować, chyba że nie da się zmieniać biegów lub lewarek zniknie pod podłogą...

sobol1976 - 2015-01-29, 14:50

Oczywiście wiem, że ręki nie trzyma się cały czas na lewarku :-D . Raczej chodziło tu tylko o chwilowe wyczucie zachowania skrzyni. Dzięki za odpowiedź.
cookie - 2015-01-29, 14:57

wojtek_pl napisał/a:
Podczas dodawania gazu/ujmowania zmieniają się naprężenia układu napędowego i powoduje to minimalne ale jednak ruchy zespołu napędowego zamontowanego wszak na gumowych poduszkach. W związku z tym mogą być odczuwalne niewielkie przemieszczenia się dźwigni zmiany biegów. U mnie też są.

Ignorować, chyba że nie da się zmieniać biegów lub lewarek zniknie pod podłogą...

Te ruchy nie są wcale takie minimalne. poduszki silnika są bardzo miękkie i grube wiec potrafią przy ruszaniu bujnąć się o kilka centymetrów.

Dar1962 - 2015-01-29, 18:18

to zjawisko typowe dla wszystkich starszych jednostek renault
corrado - 2015-01-29, 19:59

+1

Typowe, tak musi być właśnie ze względu na gumowe poduszki silnika i to że linki są ze stalowych linek ( nierozciągliwych) połączone z wybierakiem na skrzyni.
Ewentualnie jak naprawdę mocno szarpie to można zobaczyć głównie łapę silnika z gumy, ta na dole -> połączenie "sanki" <-> silnik

Karenzo - 2015-01-29, 23:02

To typowe dla sprzęgła jedno masowego , gdybyś miał dwumas to wszystko by pięknie chodziło ale przy wymianie sprzęgła zamiast 300-400 były by 1500-2000
MM - 2015-01-29, 23:07

Dar1962 napisał/a:
to zjawisko typowe dla wszystkich starszych jednostek renault

ale kolega sobol1976 ma najnowszą jednostkę renault

Dar1962 - 2015-01-30, 08:21

i skrzynię biegów której konstrukcja ma 20 lub więcej lat a ją miałem na myśli - nieprecyzyjnie się wyraziłem. Zaś jeśli chodzi o TCe 90, to nowością jest w Dacii.
sobol1976 - 2015-01-30, 08:53

Wszystkim pięknie dziękuję za info. Podejrzewałem, że skrzynie różnych producentów mają swoją specyfikę. Po prostu w OPLU nie wyczuwałem szarpnięć. Teraz mogę temat odhaczyć.

Zostaje jeszcze lekkie skrzypienie na styku słupek - kokpit ale to, jak czytałem na forum, dość powszechne. Może przy okazji wymiany reflektora coś poradzą.

shrek - 2015-02-01, 09:14

Karenzo napisał/a:
To typowe dla sprzęgła jedno masowego , gdybyś miał dwumas to wszystko by pięknie chodziło ale przy wymianie sprzęgła zamiast 300-400 były by 1500-2000


W lodgy masz dwumasa a jak przytrzymasz lewatek dodasz i potem odejmiesz gazu to tez czuc minimalny ruch

Jan Dusigaz - 2017-02-08, 12:03

Mam pytanie czy w dacii to normalne że jak dodaję/ odejmuję gaz to drążek zmiany biegów delikatnie się rusza - wyraźnie to czuć gdy położymy na nim rękę przed zmianą biegów - zaobserwowaliście to u Siebie? (w toyocie którą głównie jeżdżę nie ma tego zjawiska stąd moje pytanie)
ArcadioSF - 2017-02-08, 12:34

Podczas pracy, szczególnie podczas przyspieszania lub po ściągnięciu nogi z gazu, silnik porusza się w pewnym, niewielkim zakresie, a co za tym idzie, porusza się i skrzynia biegów z którą silnik jest skręcony na sztywno. Jeśli połączenie pomiędzy drążkiem zmiany biegów, a skrzynią jest realizowane za pomocą sztywnych cięgien, to ruchy silnika mogą być przenoszone na drążek zmiany biegów. Natomiast jeżeli połączenie realizowane jest za pomocą linek, to ruchy silnika nie będą przenoszone na drążek, bo niwelują je elastyczne linki.

Nie wiem w jaki sposób połączony jest drążek ze skrzynią w Twojej Dacii, ale w moim Dokkerze ruchy silnika w wyczuwalny sposób przenoszone są na drążek zmiany biegów - szczególnie dobrze wyczuwalny, jeśli położy się dłoń na drążku. Jest to objaw zupełnie normalny.

W moim byłym życiu zawodowym (jako mechanik samochodowy), spotkałem Chryslera Voyagera, którego silnik przy przyspieszaniu pukał o pokrywę silnika - tak miał wywalone poduszki silnika (elementy niwelujące przenoszenie ruchów silnika na nadwozie). :mrgreen:

Dar1962 - 2017-02-08, 13:53

Jan Dusigaz napisał/a:
Mam pytanie czy w dacii to normalne że jak dodaję/ odejmuję gaz to drążek zmiany biegów delikatnie się rusza )

TTTM - nie tylko w Dacii, to dotyczy również Renault - a przynajmniej starsze konstrukcje koncernu

Jan Dusigaz - 2017-02-08, 15:13

Czyli wszytko ok - TTTM :mrgreen: tak czułem ale wolałem się upewnić ;-)
shrek - 2017-02-08, 17:42

U mnie to samo lekko wyczuwalny ruch lewarka zmiany biegow.
arnold - 2017-02-08, 18:49

Bo lewarek skrzynia jest połączona sztywnym drążkiem (oczywiście przez przeguby) ze układem napędowym.

Ruch lewara razem z napędem jest to cecha najlepszych samochodów.

https://www.youtube.com/watch?v=MUK2ZmDz7eo

Edit błąd.

eplus - 2017-02-08, 19:13

Skrzynia to chyba w ogóle jest częścią układu napędowego. :idea: Ale mogę się mylić. :?:
Dusterjack - 2017-02-08, 19:14

Jeden mechanik przestrzegał mnie aby podczas jazdy nie trzymać dłoni na drążku zmiany biegów, ma on sobie swobodnie drgać. Trzymanie ręki cały czas na drążki skrzyni biegów powoduje pewne perturbacje w skrzyni biegów. :-(
arnold - 2017-02-08, 20:06

Poprawiłem błąd, nie przeczytałem przed wysłaniem.

Co trzymania ręki na lewarku to ma rację, nawet w instrukcjach o tym piszą. Chodzi o to żeby dodatkowych sił nie przenosić na mechanizm wybierania i włączania biegów. Bo choćby widełki mogą trzeć o tuleje przesuwne.

kali - 2017-02-08, 20:32

eplus napisał/a:
Skrzynia to chyba w ogóle jest częścią układu napędowego. :idea: Ale mogę się mylić. :?:

Jest.

eplus - 2017-02-08, 20:50

Sorry że nie chce mi się sprawdzać, czy w Dusterze 1,6 dźwignia biegów idzie rzeczywiście przez dyszel czy dwiema badziewnymi linkami? Myślałem, że to drugie, bo dyszel miałem w Felicji i wadą jest występowanie uszczelniacza w wejściu do skrzyni, nigdy nie był szczelny dłużej jak 2 tygodnie od wymiany. Zaś Duster nie leje. A najlepsza była skrzynia w Polonezie.
arnold - 2017-02-08, 21:15

W przypadku linek też uszczelniacze występują bo rzadko jest żeby wchodziły do wnętrza skrzyni. Z reguły wybierak wychodzi na zewnątrz. A w Pandach mimo posiadania linek też pada uszczelniacz. Wybierak jest podłączony na zewnątrz do cięgien.
kali - 2017-02-08, 21:26

Każda skrzynia ma uszczelniacze. Niezależnie od sposobu sterowania.
eplus - 2017-02-08, 21:33

Chyba jednak sam jutro sprawdzę.
kali - 2017-02-08, 21:43

http://zssplus.pl/prace_d..._sterowanie.htm
http://zssplus.pl/publikacje/publikacje12.htm

Andrzej Zajczuk - 2017-02-09, 21:13

Dusterjack napisał/a:
Jeden mechanik przestrzegał mnie aby podczas jazdy nie trzymać dłoni na drążku zmiany biegów, ma on sobie swobodnie drgać. Trzymanie ręki cały czas na drążki skrzyni biegów powoduje pewne perturbacje w skrzyni biegów. :-(


To stwierdzenie jest prawdziwe dla skrzyń biegów z drążkiem bezpośrednio wchodzącym do skrzyni biegów, bo powodowało rzeczywiście wywieranie nacisku na wybierak i zużywanie się sprężynek zatrzasków, a w następstwie wyrzucanie samoczynne biegu w czasie jazdy. Schemat takiej skrzyni w pierwszym linku poprzedniego postu.

W Dusterach są linki i one amortyzują nacisk na drążek zmiany biegów , co oczywiście nie uzasadnia trzymania ręki i na drążku zmiany biegów w czasie jazdy.
Zauważyłem , że po czterech latach eksploatacji w moim Dusterku odczuwalne jest minimalne ruszanie się dźwigni zmiany biegów przy hamowaniu silnikiem i przyspieszaniu. Zapewne jest to związane ze zmianą elastyczności poduszek zawieszenie zespołu napędowego.

Zauważyłem również, że Duster 1,5 Dci 110, wymaga pełnego wysprzęglenia (pedał sprzęgła do oporu wciśnięty w podłogę) , mam sprzęgło z wysprzęglikiem hydraulicznym.

sirius98 - 2019-10-05, 03:09
Temat postu: Drgania lewarka zmiany biegów przy wysprzęglaniu
Witam,
Będąc na jeździe próbnej nowym Dusterem wszystko poszło w porządku poza jednym faktem.
Kiedy bieg był wrzucony a w szczególności trójka (inne biegi ciut mniej) to podczas puszczania sprzęgła w tym nowym samochodzie na lewarku zmiany biegów czuć było zdecydowane uderzenie w lewarek które próbowało wyprostować do pionu tą dźwignię. Sprzedawca był zdezorientowany. Najlepszy mechanik z JASZPOLU w Łodzi mówi że ten typ tak ma. I jest problem.
Czy ktoś z szanownych doświadczonych forumowiczów doświadczył coś podobnego w nowym Dusterze?
Jechałem 1.3 150KM wersją TECHROAD którą właśnie wycofują. Nie ma się do czego przyczepić poza tym jednym problemem.

Belphegor - 2019-10-06, 10:18

Ogólnie to Renault od dawna ma tak, że lewarki zmiany biegów lubią się poruszać nieco podczas dodawania i odejmowania gazu. Ponoć za miękkie dają poduszki skrzyni biegów. Jednak walić nie powinno. Trochę się ruszyć może, ale nie walić.

Mi jak tak waliło w starym Oplu Vectra, to oznaczało, że poszła poduszka pod skrzynią biegów. ;-)

Lajkonik - 2019-10-07, 06:42

Ogólnie to wina którejś z poduszek układu napędowego. Skrzynia jest na sztywno połączona z silnikiem, więc ruchy silnika też się przeniosą na lewarek. W pierwszej kolejności trzeba sprawdzić, czy któraś poduszka nie pękła (np na skutek błędu w montażu fabrycznym), a jak TTTM, to można szukać twardszych zamienników. W moim 1,6 16V lewarek ani drgnie.
damiroz - 2022-02-20, 19:23
Temat postu: Drążek skrzyni biegów - Duster II fp2
Witam,

jestem nowym użytkownikiem Dacii Duster II fp2. Zauważyłem w moim świeżo odebranym aucie (przejechane 500 km) dziwne zachowanie drążka zmiany biegów. Otóż głównie na biegach 3 i 4 (najbardziej możliwe do wychwycenia okiem) ewidentnie widać poruszanie się dźwigi zmiany biegów podczas dodawania/puszczania gazu - ruch to jakieś 0,5 - 1 cm.
Czy Wy również zauważyliście tego typu zachowanie w swoich samochodach ? To, że nieco mnie to drażni to jedno, ale wolę zapytać czy udać się z tym do ASO czy po prostu TTTM ?
Biegi wchodzą płynnie, nie ma z tym problemów - choć zdarzyło mi się 2 razy, że wsteczny nie chciał zaskoczyć i musiałem najpierw wbić 1, a dopiero potem wsteczny.
Będę wdzięczny za wszelkie odpowiedzi.

mci - 2022-02-20, 20:23

Moja Lodgy 1.3 TCe 100KM ma podobnie. Od nowości do teraz (26tys przebiegu). Uznałem, że tak ma być i jeżdżę.
tomkasz - 2022-02-20, 21:39

Najpierw 1 potem wsteczny - TTTM. Proste zęby na wstecznym.
Drganie drążka - raczej typowe - TTTM.

damiroz - 2022-02-20, 21:56

tomkasz napisał/a:
Najpierw 1 potem wsteczny - TTTM.


To akurat mi nie przeszkadza. Dotychczas jeździłem "japończykami" i tam to była norma - Honda, Mitsubishi, Nissan - każdy z nich co jakiś czas tak robił.

tomkasz napisał/a:
Drganie drążka - raczej typowe - TTTM.


Rozumiem, że u Ciebie również to występuje ?

tomkasz - 2022-02-20, 22:12

damiroz napisał/a:
Rozumiem, że u Ciebie również to występuje ?

Również (f.1). Podobnie było w innych autach które do tej pory miałem, no może poza automatami :mrgreen: . To chyba zależy od typu połączenia drążka ze skrzynią, starsze Renault też tak miały.

jurek - 2022-02-20, 22:29

Owszem. A 0,5 - 1 cm to całkiem dobrze. pozdr
damiroz - 2022-02-20, 22:32

Dziękuję za wszystkie odpowiedzi. Zatem tak ma być. No dobrze jakoś postaram się do tego przyzwyczaić, że coś tam sobie żyje własnym życiem w tunelu środkowym ;-)

Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group