DACIA Klub Polska
Forum Dyskusyjne Użytkowników DACII

Dział techniczny - Boczne poduszki powietrzne wyłączenie

Kulawy_Zabard - 2015-12-10, 17:57
Temat postu: Boczne poduszki powietrzne wyłączenie
Witam
Pytanko bo nie mogłem znaleźć na ten temat nic.
Czy można wyłączyć poduszkę powietrzną pasażera boczną w Dacii Daster?
Potrzebuję zamontować pas stabilizacyjny, a tam jest mocowanie w odcinku piersiowym ale tylko z wyłączoną poduszką.

http://www.autoadaptacje....-stabilizujace/

arczi_88 - 2015-12-10, 18:36

Raczej jej nie wyłączysz.

A nie dałoby rady zamontować tego pasa na tylnej kanapie na tej części 1/3? Czy masz niedzieloną? Chyba, że to dla kierowcy a nie pasażera?

Kulawy_Zabard - 2015-12-10, 18:46

Mam dzieloną kanapę ale raczej będzie złożona. Bo będzie wózek iwal. z tyłu.
arczi_88 - 2015-12-10, 18:49

No a jakbyś złożył 2/3 oparcia to nie wejdzie? Większość takich wózków też można szybko złożyć i wyjąć kółka. Wtedy pasażer na 1/3. Spróbuj tak na sucho ;-)
route2000 - 2015-12-10, 19:08

Albo wyciągnąć (odłączyć) kostkę pod siedzeniem, która jest zasilana poduszka boczna, to z kolei ECU może zasygnalizować błąd. Nie wiem, czy jakoś można oszukać poprzez zakładanie np. rezystora w obwód poduszki bocznej.
Warto zainteresować się działaniem wyłącznika, który dezaktywuje poduszkę powietrzną na desce rozdzielczej po stronie pasażera (schemat działania czy coś tam). ;-)

Kulawy_Zabard - 2015-12-10, 19:11

Ten wózek jest duży i koła się nie ściągają chyba że ma się zestaw młodego technika. No ale co do przymiarki to w salonie bo mój DD dopiero styczeń luty zobaczę :-)
Kulawy_Zabard - 2015-12-10, 19:13

W ostateczności pasa piersiowego nie będę zakładać.
arczi_88 - 2015-12-10, 19:17

Aa no chciałem rozważyć wszystkie możliwości ;-)

Chyba faktycznie zostanie wypięcie tej kostki pod siedzeniem. Z tym, że nie bawiłbym się w rezystroki tylko wpinał z powrotem po podróży.

Kulawy_Zabard - 2015-12-10, 19:25

Dziękuję za podpowiedzi i propozycje.
Będę się bawił jak będzie DD w domu i potrzeba wyjazdu.
W salonie powiedzieli że mogą mi dać fotel bez poduchy.
Troszkę mija się z celem bo nie będzie zabezpieczenia jak będzie przewożona "normalna osoba" znaczy zdrowa.

jas_pik - 2015-12-10, 19:48

Z tego co się rozeznaję po schematach to zamiast rozpinania wtyczki pod fotelem bezpieczniej i wygodniej będzie włożyć w szereg wyłącznik wyprowadzony oczywiście na konsolę lub obudowę tunelu.
route2000 - 2015-12-10, 19:50

jas_pik napisał/a:
Z tego co się rozeznaję po schematach to zamiast rozpinania wtyczki pod fotelem bezpieczniej i wygodniej będzie włożyć w szereg wyłącznik wyprowadzony oczywiście na konsolę lub obudowę tunelu.

To będzie najbardziej rozsądne rozwiązanie.... ;-)

Kulawy_Zabard - 2015-12-10, 20:42

jas_pik, Dziękuje za pomysł, tylko czy mi to by zrobili w serwisie czy bym musiał na własną rękę zrobić.
jas_pik - 2015-12-10, 22:23

Zrobi Ci to każdy kumaty elektryk, ale w nowym samochodzie proponowałbym aby zrobili Ci to w ASO - zapłacisz może 2x drożej ale na pewno będzie bezpieczniej - użyją wtedy oryginalnego wyłącznika jak do wyłączania poduszki pasażera.
kali - 2015-12-11, 18:48

ASO nie zaingeruje w układ SRS. Wyłączania poduszek jest bez sensu.
jas_pik - 2015-12-11, 19:22

kali napisał/a:
ASO nie zaingeruje w układ SRS. Wyłączania poduszek jest bez sensu.

Czyżby naprawdę było bez sensu?
To jak wyjaśnisz istnienie takiego wyłącznika ?

Mówimy dokładnie o tym samym tylko dla poduszki bocznej - w szczególności dla osób z inwalidztwem.
Jeśli ASO nie będzie chciało tego robić to są specjalistyczne firmy zajmujące się adaptacją samochodów dla potrzeb inwalidów - mówimy o właśnie takiej sytuacji.
Producent dopuszcza takie rozwiązania - ale bezpieczniej będzie użyć do tego właśnie takiego wyłącznika jak do poduszki przedniej.

kali - 2015-12-11, 21:19

Przecież wiesz dlaczego ta konkretnie jest wyłaczana masz to też wyjaśnione w instrukcji i na naklejce. A bocznych jak nie potrzebujesz to nie kupujesz. W samochodzie tej klasy masz wybór.
arczi_88 - 2015-12-11, 21:29

Eeeeeeee nie masz wyboru? Montują je od podstawowych wersji w standardzie :-P
jas_pik - 2015-12-11, 22:28

kali napisał/a:
Przecież wiesz dlaczego ta konkretnie jest wyłaczana masz to też wyjaśnione w instrukcji i na naklejce.

Przecież napisałeś że jest to niemożliwe - wskazałem że jednak jest. I wyjątkowych przypadkach ma to sens ( tak jak w zadanym pytaniu w tym poście)
kali napisał/a:
A bocznych jak nie potrzebujesz to nie kupujesz. W samochodzie tej klasy masz wybór.

Nie masz wyboru - są w standardzie, ale czasami istnieje konieczność ich wyłączenia, w standardzie wyłącznik taki nie jest opcją standardową - możliwy jest wyłącznie na indywidualne zamówienie - jeśli nie u importera to u specjalisty - firmy zajmującej się dostosowywaniem do potrzeb indywidualnych - cbdu

kali - 2015-12-12, 09:33

jas_pik, Nie przesadzaj ponoszę odpowiedzialność za to co napisałem a nie za to co ty zrozumiałeś. Więc wskaż mi miejsce gdzie napisałem że to niemożliwe? Firmy które robią zabudowy zmieniają konfigurację w wypadku Daci CLIP-em. Po prostu wyrzucasz dane poduszki z konfiguracji na stałe. Jak nie masz dostępu do przyrządu konstruktora to musisz kombinować. Ale w najnowszych konstrukcjach kodowanie idzie on-line i ochrona komponentów nie pozwoli ci zrobić innego kodowania czy też podmiany sterownika na inny niż nowy. Dlatego też auto do przeróbki zamawiasz z konkretną konfiguracją poduszek w fabryce. A układ SRS da się oszukać czasem prosto rezystorem czasem musisz pokombinować jeszcze z dodatkowym kondensatorem. Sam w poprzednim aucie wyłączyłem boczne poduszki po tym jak wymieniłem sobie fotele na kubełkowe w poprzednim aucie.
ASO wież mi nie zaingeruje w układ SRS robiąc w nim niedopuszczalne przeróbki. Czytaj że zrozumieniem.

kali - 2015-12-12, 09:41

arczi_88 napisał/a:
Eeeeeeee nie masz wyboru? Montują je od podstawowych wersji w standardzie :-P

Ale nie boczne w Daci. Wymagane przepisami w tej chwil są dwie przednie. O ile mnie pamięć nie myli.

arczi_88 - 2015-12-12, 10:22

Ok skoro tak twierdzisz :-) proponuję tylko wejść na dacia.pl i obejrzeć standardowe wyposażenie każdego modelu i każdej jego wersji. Kiedyś może boczne poduchy były w opcji.
kali - 2015-12-12, 13:28

Autor nie podał rocznika swojego autka :) CLIP wyłączy obie boczne. Zresztą ją nie mam dobrego zdania o poduszkach bocznych. Piszę z doświadczenia. ;)
Kulawy_Zabard - 2015-12-12, 13:34

Nie wiedziałem że moje pytanie rozgrzeje taką dyskusję :-)

kali, A rocznik podałem w wypowiedzi ;-)

kali - 2015-12-12, 13:55

Każda dyskusja to rozwój więc spoko. Tak jak pisałem jakąkolwiek ingerencja w układ SRS jest zabroniona. Co wcale nie znaczy że nie da się tego wykonać. Clipem możesz wyłączyć na stałe obie boczne zmieniając konfigurację auta. Wtyczki nie zdejmiesz bo w takim przypadku wyskoczył ci błąd na desce, a w większości przypadków oznacza to całkowite wyłączenie układu SRS. Więc w razie W nie zadziała nic. Pozostaje ci tylko próbowanie na początek rezystor 3-3,5 ochma jak nie pomoże to dodaj kondensator 2 micro.
Możesz też na złomie kupić taki wyłącznik jak do pasażer i go zamontować do fotela.

route2000 - 2015-12-13, 18:30

Albo taki wyłącznik do podgrzewania foteli i umieścić z boku fotela, będzie działał jako wyłącznik poduszki bocznej. ;-) Będzie wyglądało elegancko...
kali - 2015-12-13, 23:44

route2000 napisał/a:
Albo taki wyłącznik do podgrzewania foteli i umieścić z boku fotela, będzie działał jako wyłącznik poduszki bocznej. ;-) Będzie wyglądało elegancko...

Ta i o wygenerowania błędu przez sam wyłącznik pomyślałeś?

route2000 - 2015-12-14, 08:46

kali napisał/a:
route2000 napisał/a:
Albo taki wyłącznik do podgrzewania foteli i umieścić z boku fotela, będzie działał jako wyłącznik poduszki bocznej. ;-) Będzie wyglądało elegancko...

Ta i o wygenerowania błędu przez sam wyłącznik pomyślałeś?

Chodziło mi o taki wyłącznik zamiast wyłącznika obrotowego do dezaktywacji poduszki pasażera. Oczywiście, że pomyślałem o likwidacji błędu poprzez dodanie rezystora i kondensatora jak sam to proponowałeś dwa posty wyżej.

kali - 2015-12-14, 10:07

A jak połączysz to wszystko do tego konkretnie wyłącznika od ogrzewania?
laisar - 2015-12-14, 10:26

Kulawy_Zabard napisał/a:
Czy można wyłączyć poduszkę powietrzną pasażera boczną w Dacii Daster?

Wyłącza się automatycznie wraz z wyłączeniem przedniej poduszki pasażera.

Dodatkowo przestaje działać system kontroli zapięcia pasa pasażera oraz jego napinacz.

Działanie przełącznika można przeprogramować - np żeby wyłączał właśnie tylko tę boczną poduszkę pasażera.

ASO jest w stanie i powinno móc to zrobić, bo ten sposób wykorzystuje po prostu dostępne opcje komputera poduszek i niczego nie majstruje przy samym układzie.

Jeśli jednak żadne się tego nie podejmie, to można spróbować w jakimś niezależnym warsztacie zajmującym się elektroniką - porządny powinien posiadać odpowiednie narzędzia i poradzić sobie z taką konfiguracją bez większych problemów.


Co do dodatkowych przełączników - biorąc pod uwagę niechęć ASO do instalacji opcji zgodnych nawet w 99% ze specyfikacją fabryczną (np mat grzewczych w fotelach), to jest niemal pewne, że tym bardziej nie znajdzie się żadna placówka na tyle odważna, by dokonać tak poważnej przeróbki.

I poniekąd słusznie...

Mimo wszystko, od strony technicznej także powinno być to możliwe, ale oryginalny wyłącznik się do tego nie nadaje - zawiera już w sobie oporniki, jednak o niewłaściwych wielkościach. Oporność każdej z poduszek, mierzona w odpowiedniej wtyczce (dla bocznych: pod fotelami), to wg serwisówki 1,3 do 5,2 oma. Natomiast przełącznik ma 100 omów w pozycji "OFF" i 400 omów w "ON". (Wcale też nie jest wpięty pomiędzy poduszkę i komputer - ani szeregowo, ani równolegle, tylko zupełnie niezależnie).


Podsumowując: najlepiej i najprościej zrobić to przez odpowiednią konfigurację obsługi fabrycznego wyłącznika poduszki pasażera przez komputer poduszek.

eplus - 2015-12-14, 18:26

Opcje można przestawić, tylko czy nie ma jakiegoś błędu w tłumaczeniu opisu? A może te opcje to "wydmuszka" i choć się zmienią i zapamiętają, to żadnej zmiany w działaniu nie będzie?
Jakiś kamikadze powinien to przetestować.

jas_pik - 2015-12-14, 22:11

laisar napisał/a:
Wyłącza się automatycznie wraz z wyłączeniem przedniej poduszki pasażera.
Dodatkowo przestaje działać system kontroli zapięcia pasa pasażera oraz jego napinacz.

Ale to o to chodziło .
I to chyba jest najlepsze wyjście dla tego problemu.
Warto wiedzieć- bo nigdzie o tym nie ma mowy ( jedynie o wyłączeniu przedniej poduszki)

laisar - 2015-12-15, 01:06

jas_pik napisał/a:
to o to chodziło

No nie do końca - wątkotwórca chciałby, jak rozumiem, wyłączyć najlepiej jedynie boczną poduchę.

Natomiast wyłączenie jej razem z przednią faktycznie jest najprostsze.

Kulawy_Zabard - 2015-12-20, 11:20

Witam
Dziękuje za podpowiedzi, nie odzywałem się pilnie "słuchałem" czytałem posty co mają do powiedzenia inni bardziej zaawansowani w motoryzacji.

Na odpowiedz z salonu w Długołęce którą mi udzieliła Pani Monika Specjalista ds. Sprzedaży.

Cytat:
Niestety nie ma możliwości zamontowania włącznika i wyłącznika poduszki powietrznej.
Jedynie co to można całkowicie dezaktywować poduszkę ale to tylko jeśli wystosujemy oficjalne pismo do producenta ze w związku z przewożeniem osoby niepełnosprawnej prosimy o dezaktywacje poduszki.
Wtedy tylko możemy to zrobić.


Postanowiłem, że poduszki zostają.

Teraz jest następne pytanie jak odłączę wtyczkę pod siedzeniem to będzie tylko komunikat, że coś jest z nie tak z poduszka czy sygnał dźwiękowy albo auto nie ruszy?

Proszę się nie śmiać jestem kompletnym laikiem w tych sprawach.

laisar - 2015-12-20, 12:11

Kulawy_Zabard napisał/a:
jak odłączę wtyczkę pod siedzeniem to będzie tylko komunikat, że coś jest z nie tak z poduszka

Tak - zaświeci się kontrolka poduch na tablicy wskaźników, ale nie będzie żadnych innych efektów.

(Ale trochę się jednak dziwię - wyłączenie tej bocznej poduchy w pełni legalny i technicznie poprawny sposób przewidziany przez producenta naprawdę jest aż tak nieakceptowalne, że warto kombinować z wtyczkami???).

arczi_88 - 2015-12-20, 12:33

Aż poszedłem do garażu, po odpięciu tej nieszczęsnej wtyczki zaświeciła się tylko pomarańczowa kontrolka poduszki, nic nie piszczy, auto jeździ :-)
Kulawy_Zabard - 2015-12-20, 12:53

Aha czyli wystarczy wyłączyć i pojechać.
Rozumiem, że wtyczki były odpinane na wyłączonej stacyjce.

Pierwsze testy dopiero w styczniu :mrgreen:
Ale pasy już mam widać że są dobrze zrobione profesjonalnie.

arczi_88 - 2015-12-20, 13:27

Tak na wyłączonej. Sama ona nie siedzi specjalnie ciasno a na zdjęciu widać tą czarną wajchę - ona wszystko zabezpiecza i dociska.
Karenzo - 2015-12-20, 13:39

kabel przymocowany jest na trytytkach wystarczy przeciąć 1-2 aby mieć luz

Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group