DACIA Klub Polska
Forum Dyskusyjne Użytkowników DACII

Dział ogólny o daciach - Drugi przegląd ASO + dezynfekcja klimatyzacji

Wojciech-EL - 2018-03-07, 23:37
Temat postu: Drugi przegląd ASO + dezynfekcja klimatyzacji
Witajcie,

Zbliża się nieuchronnie przebieg licznika wynoszący 36.000 km.
Oznacza to, konieczność przeprowadzenia drugiego przeglądu gwarancyjnego autka.
Jestem umówiony na piątek, w tej samej ASO co rok temu - Jaszpol Łódź ul. Brukowa.

Zakres przeglądu taki sam jak rok temu, czyli wymiana filtra kabinowego oraz oleju i filtra oleju, plus przegląd tylko Europa. Podano mi orientacyjny koszt, około 750 pln brutto.

Zapytałem także o koszt dezynfekcji układu klimatyzacji plus uzupełnienie ewentualnych ubytków czynnika chłodzącego R134. Pani mi powiedziała, że ten koszt wyniesie około 350 - 400 pln brutto :-/ trochę drogo!! :-/

Pytanie do Was... robić tą klimę w ASO? czy lepiej poczekać do wiosny i zlecić te prace w niezależnym warsztacie. Wiem, że na ul. Starorudzkiej w Łodzi jest dobry serwis klimy. Powiedzieli, że są w stanie wszystko zrobić za 260 pln + VAT.
Co sądzicie? Warto zrobić dezynfekcję i nabić klimę po 1,5 roku od nowości?

Pozdrawiam,

michele - 2018-03-08, 07:48

Już trzy razy czytam ten post.

Ogólnie jak robisz w jednym miejscu, to łatwiej jest później wyegzekwować ewentualne problemy. A z drugiej strony raczej nie ma sensu w aso robić, bo przegląd klimy wygląda dokładnie tak samo, jak w innym miejscu, używają nawet tych samych urządzeń.

arczi_88 - 2018-03-08, 08:31

Oni jak podają orientacyjny koszt to zawsze zawyżają. Bez problemu są w stanie zejść poniżej tych dolnych widełek. Co roku jest koło kwietnia akcja wiosna, gdzie za stówkę robią przegląd klimy.
Na przeglądzie w styczniu dałem 66 pln za ozonowanie, bo dobijać nie trzeba było i to była pierwsza obsługa klimy po 3 latach.

Dymek - 2018-03-08, 09:11

Dobrze Kolega wyżej prawi- na wiosnę ruszają różne akcje i podstawowy przegląd z wymianą filtra i ewentualnym uzupełnieniem czynnika można zrobić poniżej 100zł. Z dezynfekcją 150zł do 200zł w porywach. W zeszłym roku w moim Matizie robiłem kontrolę z dobiciem czynnika- w Norauto chyba z 69zł wydałem (Matiz nie ma filtra kabinowego). Dodam, że była to pierwsza kontrola i uzupełnienie czynnika klimatyzacji w 11 letnim aucie i ponoć bardzo niewiele tego czynnika brakowało. W każdym razie klima działała bezobsługowo i wydajnie przez te 11 lat (no pasek się co 5 lat wymieniało) a po tym serwisie nie odczułem żadnej poprawy. Dezynfekcji w zakładzie nie robiłem nigdy- nic nie śmierdzi, nie dolega. Ale to już zależy od konstrukcji całego układu w samochodzie, albo syf ma gdzie gnić albo nie.
W każdym razie takich rzeczy w ASO się nie robi- chyba że są jakieś problemy z działaniem czy wydajnością, wymagające na przykład wgrania innego softu sterującego sprężarką.

CzarnY - 2018-03-08, 11:59

Kolego 260 zł plus vat to 320 zł. Różnica między szacowanym w aso 350 nie jest wielka, a auto ma kompleksową usługę i zawsze cos się uda wynergocjować. A przynajmniej jak mają rozkręcone to łatwiej się dostać i rbg spada w dół
czaju - 2018-03-08, 13:45

Słyszałem że ostatnio R134 podrożał przez co być może 100zł za nabicie to już historia.
jammo - 2018-03-08, 15:11

Niw wiem po co grzebać w klimatyzacji skoro dobrze chłodzi. Serwis na ogół w takich sytuacjach nic nie robi tylko kasę ściągnie.Zrobić tylko ozonowanie , odgrzybianie za 30zł i tyle. No, co innego jak klima słabo chłodzi to trzeba sprawdzić, ale jak jest ok, to tylko odgrzybianie i tyle, takie jest moje zdanie i nie tylko moje. Według mnie w autach 2-5 letnich lub trochę starszych , nie powinno być mowy o uciekaniu czynnika.
michele - 2018-03-08, 15:21

zgadza się, ale na forum było pisane, że często tego czynnika było za mało (przynajmniej tak pamiętam).
gfedorynski - 2018-03-09, 10:25

A serwis klimy nie jest w rozpisce obowiązkowej w przeglądzie co któryś raz?
aga - 2018-03-09, 14:49

Powoli trzeba się osoić z myślą, że obsługa klimatyzacji gazem R134a będzie coraz droższa. Po pierwsze, nikt, bez przeszkolenia i odpowiedniego certyfikatu nie zakupi już oficjalnie gazu R134a ( skończą się garażowe nabijania za półdarmo). Po drugie. Z powodu nacisków producenta gazu 1234yf są wprowadzone limity na produkcję R134a ( przedsiębiorczy właściciele samochodów zamieniali instalacje od klimatyzacji z 1234yf na R134a również z powodu kosztów obsługi, pomijając kwestie bezpieczeństwa stosowania gazu 1234yf). W związku z powyższym butla gazu z nceny mniej więcej 700 złotych o ile dobrze pamiętam kosztowała jeszcze z trzy tygodnie temu jakieś 1400 złotych a obecnie dochodzi do 1800 zł/sztuka. Chodzą plotki że cena butli r134a ma się zrównać z ceną butli 1234yf i ma dojść do jakiś 4000 zł/szt. Jest to ta sama sytuacja jaka była za czasów przechodzenia z pierwszego czynnika stosowanego w klimatyzacjach na r134a. Wtedy również horrendalnie podniesiono cenę starego czynnika ( nie pamiętam dokładnie ale chyba to freon był czy coś). Dodatkowo chodzą też plotki, że coraz więcej warsztatów ( świadomych sytuacji na rynku) zaopatruje się w testery gazu ( do badania mieszanki) ponieważ istnieją obawy, że trafi się na klienta z gazem ( nie będę tu podawać nazwy) w układzie klimatyzacji całkowicie do tego nieodpowiednim. Także mnie akurat cena 300 czy 400 złotych za nabicie klimy w ASO wcale nie dziwi.
franius - 2018-03-09, 18:57

A jak poznać jaki czynnik mamy w klimie ?
arczi_88 - 2018-03-09, 18:58

Jak otworzysz maskę i znajdziesz taką dużą naklejkę to tam będzie taka informacja.
PiotrWie - 2018-03-09, 20:27

A nie przesadzacie z tym dobijaniem? Mam Lagune rok produkcji 1999, od początku u mnie, klimatronik raz uzupełniany i działa całkiem skutecznie - jak nastawisz na 14 stopni to leci takie zimno że tylko się solidnie przeziębić. Duster 2010 - klima nie była ruszana i działa całkiem skutecznie.
Jak samochód nie był rozbity to klima powinna trzymać ciśnienie, poza tym w Renault/Dacia klima ma automat odłączający klimę jak ma za mało czynnika, więc jak działa to może lepiej zostawić w spokoju?

jurek - 2018-03-09, 20:57

Niestety. W tamtych latach były o wiele lepsze klimy. pozdr
ZbujMadej - 2018-03-09, 21:04

W tamtych czasach robiono klimatyzację SZCZELNIE. Teraz specjalnie robi się tak, żeby w rok spierdzieliło 10-20% czynnika przez różne nieszczelności. Po to, żebyśmy serwisowali i zostawiali pieniądze. Na tym się zarabia. Tak jak na tuszach do drukarki, a nie na drukarkach.
Jak ktoś by chciał, to zrobiłby taki sam układ, jak w zamrażarkach domowych albo lodówkach - SZCZELNY i HERMETYCZNY. Ich jakoś co roku nie musimy serwisować i dobijać czynnika do układu.

aga - 2018-03-09, 22:09

franius napisał/a:
A jak poznać jaki czynnik mamy w klimie ?

Pod maską powinna być informacja na ten temat. Nowy czynnik 1234yf jest stosowany w samochodach od 2014 roku. Początkowo nieobowiązkowo, teraz już wszystkie nowe samochody muszą mieć nowy czynnik. Co do samej instalacji klimatyzacji. Po pierwsze niestety nie robią już takich aut jak kiedyś :) tyczy to się też klimatyzacji. Chłodnice są z cienkiego metalu (aluminium bodajże) niestety i czasami już podczas transporu części może ulec ona uszkodzeniu ( sól drogowa po zimie też potrafi nieźle taką chłodnicę załatwić). Dodatkowo nie zapominajcie, że w układzie klimatyzacji oprócz samego gazu jest też olej sprężarkowy ( jego nośnikiem jest gaz, smaruje części ). Ten olej również się wymienia podczas obsługi ( swoich właściwości nie zachowuje nie wiadomo jak długo). W sumie obsługę klimatyzacji powinno się robić mniej więcej co 2 lata.

Fruxo - 2018-03-10, 02:10

ZbujMadej napisał/a:
W tamtych czasach robiono klimatyzację SZCZELNIE.

Więc co tam robiły ogromne osuszacze które trzeba wymieniać co pare lat ?

Cytat:
Jak ktoś by chciał, to zrobiłby taki sam układ, jak w zamrażarkach domowych albo lodówkach - SZCZELNY i HERMETYCZNY.

No cóż widać przebłysk geniuszu nic tylko opatentować i zarabiać miliony :idea:
jest tylko jeden tyci problem który z pewnością uda się pokonać , zjawisko nazywa się drgania.

PiotrWie - 2018-03-11, 21:04

Fruxo napisał/a:

Więc co tam robiły ogromne osuszacze które trzeba wymieniać co pare lat ?

Na jakiej podstawie tak sądzisz? Ja wymieniłem raz - po ośmiu latach, teraz auto ma 20 lat i nadal klima działa całkiem skutecznie.
PS Też czytałem kategoryczne opinie że jak w 10-letnim samochodzie działa klima to cud i dopóki nie miałem odpowiednio długo samochodu z klimą to uważałem że są przekonujące.

Wojciech-EL - 2018-04-16, 00:48

Przegląd klimatyzacji wykonany w sobotę w serwisie chłodnic i klimatyzacji Auto Klima na ul. Starorudzkiej w Łodzi. Po 22 miesiącach od nowości, to pierwszy przegląd klimatyzacji w wozie. Wykryto 20% ubytek czynnika chłodzącego. Uzupełniono. Instalacja odgrzybiona. Koszt: 250 zł
pixa - 2018-04-16, 11:22

Hej

Jak juz ktos wspomnial oprocz czynnika wazny jest tez olej w ukladzie. Ten warto wymienic/dopuscic raz na 3 lata. Dzieki temu sprezarka nie padnie.

Wojciech-EL - 2018-04-16, 22:33

pixa, Oczywiście w tej cenie wymieniono również olej.
Fruxo - 2018-04-17, 07:21

nie da się innaczej
Dymek - 2018-04-17, 07:27

Olej jest dodatkiem do czynnika i razem z nim krąży w układzie klimatyzacji. Niezbędna ilość oleju jest standardowo określona i każda czynność typu "sprawdzenie i dopełnienie czynnika" obejmuje również kontrolę i uzupełnienie oleju. Nie ma czegoś takiego jak osobne uzupełnienie oleju, chyba że podczas remontu czy wymiany sprężarki.
Wojciech-EL - 2018-04-17, 12:28

Dymek, Dokładnie. Jest tak jak pisze Dymek.

Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group