DACIA Klub Polska
Forum Dyskusyjne Użytkowników DACII

Dział techniczny - Duster nie odpala, po wymianie żarówki

rewolta - 2018-09-18, 00:17
Temat postu: Duster nie odpala, po wymianie żarówki
Dzień dobry.
Mam taki problem, chciałem zmienić sobie oświetlenie wewnętrzne kabiny, w tym celu zmieniłem żarówki na LED. Co niestety poskutkowało spaleniem się bezpiecznika.
Zmieniłem LEDy na stare żarówki, wymieniłem bezpiecznik i tutaj moje zdziwienie było ogromne bo oświetlenie wewnętrzne nie świeciło się. Jako że kupiłem Dustera 1 tydzień temu pomyślałem że może potrzebny będzie zapłon.
Tutaj zdziwiłem się po raz kolejny gdyż samochód nie odpalił. Przekręciłem raz jeszcze i zauważyłem że na desce rozdzielczej świecą się kontrolki ABS i ESP, a po chwili wydobywa się przerywany sygnał podobnie jak przy otwartych drzwiach.
Dodatkowo szyba po stronie kierowcy nie działa, wszystkie inne działają bez problemu.

Objawy w skrócie:
- Samochód nie odpala (rozrusznik kręci)
- Kontrolka ABS i ESP
- Przerywany sygnał z deski rozdzielczej
- Nie działająca szyba kierowcy
- Nie działa oświetlenie kabiny i bagażnika

Co sprawdziłem do tej pory:
- Każdy bezpiecznik w kabinie
- Każdy bezpiecznik w komorze silnika

Czy ktoś może miał podobne objawy, lub wie co może być przyczyną problemów?

shrek - 2018-09-18, 05:01

Sprawdz jeszcze raz bezpieczniki i przekazniki.
Czy jestes 100% pewny, ze auto odpalalo przed wymiana?
Sprawdz jeszcze czy masz zasilanie na zaciskach po przekreceniu stacyjki.

Dzwiek oznacza, ze cos jest nie tak. Swieci sie kontrolka silnika?
Obwod szyb nie leci przez uch. Jest zabezpieczony tylko bezpiecznikiem. Jak nie dziala tylko jedna to problem lezy najprawdopodobniej w drzwiach- sprawdz przelacznik i przelotke miedzi drzwiami i buda.

Lajkonik - 2018-09-18, 06:24

Czasem bezpiecznik wygląda ok, ale jednak jest przepalony. Dlatego sprawdzaj ciągłość elektryczną. Objawy wyglądają typowo, jak przepalenie bezpiecznika.
rewolta - 2018-09-18, 06:58

shrek napisał/a:
Sprawdz jeszcze raz bezpieczniki i przekazniki.
Czy jestes 100% pewny, ze auto odpalalo przed wymiana?
Sprawdz jeszcze czy masz zasilanie na zaciskach po przekreceniu stacyjki.

Tak odpalał bez problemów, jechałem nim dosłownie 2 min wcześniej.
shrek napisał/a:

Dzwiek oznacza, ze cos jest nie tak. Swieci sie kontrolka silnika?

Kontrolka silnika świeci się standardowo, czyli po przekręceniu stacyjki na zasilanie.
shrek napisał/a:

Obwod szyb nie leci przez uch. Jest zabezpieczony tylko bezpiecznikiem. Jak nie dziala tylko jedna to problem lezy najprawdopodobniej w drzwiach- sprawdz przelacznik i przelotke miedzi drzwiami i buda.

A co może mieć wspólnego z tym sam przełącznik w drzwiach, wcześniej też szyby działały, dopiero po incydencie z żarówką przestały.

rewolta - 2018-09-18, 07:00

Lajkonik napisał/a:
Czasem bezpiecznik wygląda ok, ale jednak jest przepalony. Dlatego sprawdzaj ciągłość elektryczną. Objawy wyglądają typowo, jak przepalenie bezpiecznika.


Dzięki ale dobrze by było wiedzieć które to mogą być bezpieczniki, chociaż orientacyjnie żeby nie sprawdzać 50 po kolei raz jeszcze, wczoraj zajęło mi to dobre 2h żeby wyciągnąć każdy, spojrzeć czy cały i włożyć.

shrek - 2018-09-18, 07:12

Wszystkie pokoleji.
Niektore sa opisane jako np. Radio, a maja jeszcze dodatkowe obwody.

paul7 - 2018-09-18, 07:17

rewolta napisał/a:
w tym celu zmieniłem żarówki na LED. Co niestety poskutkowało spaleniem się bezpiecznika.

Może zwarcie poszło głębiej w sterowniki komputera? Sprawdzaj obwody , bezpośrednio związane z ostatnią czynnością przed zwarciem.

Fruxo - 2018-09-18, 10:22

rozłącz akumulator na min 15 min
czasami pomaga jak moduł komfortu złapie błąd

no i najlepiej bezpieczniki sprawdzać na ciągłość (funkcja dźwiękowa w mierniku)

rewolta - 2018-09-18, 12:07

Akumulator był rozłączony przez całą noc i nic nie dało.
Bezpieczniki w komorze silnika sprawdzone wszystkie miernikiem, każdy dobry.

W kabinie prąd nie dochodzi do części bezpieczników, miedzy innymi:
Bezpiecznik ABS
Bezpiecznik ESP
Bezpiecznik oświetlenia kabiny
Bezpiecznik podnoszenia szyby kierowcy


Całe oświetlenie zewnętrzne samochodu działa, wycieraczki i spryskiwacze również, gniazda 12v działają.

shrek - 2018-09-18, 12:23

Sprawdz podlaczenia +12 przy aku( przetarte pogryzione, itp.) Do sprawdzenia przekazniki. Wyciag i sprawdz na stole czy dzialaja i zwieraja styki.

http://www.daciaklub.pl/forum/viewtopic.php?t=2301
Sprawdz rowniez czy dochodza zasilania i masy do tych przekaznikow.
Sprawdz stacyjke.

rewolta - 2018-09-18, 14:00

Przekaźniki działają, 12v i masa jest na bezpiecznikach w komorze silnika. 12v nie wszędzie w bezpiecznikach przy kierowcy. Gdzieś kiedyś obiło mi się o uszy coś takiego jak BSI i że tam też są bezpieczniki. Czy Duster posiada takie ustrojstwo, i czy są tam jakieś bezpieczniki?

Stacyjki chyba nie ma co sprawdzać bo samochód ze stacyjki reaguje, kontrolki się świecą rozrusznik kręci, ale nie odpala samochód.

jas_pik - 2018-09-18, 14:18

A nie upadł Ci kluczyk?
Bo takie mogą być objawy uszkodzonego kluczyka (immobilizera)

shrek - 2018-09-18, 14:25

W bsi/uch nie ma bezpiecznikow. Jakie kontrolki swieca/ gasna po przekreceniu klucza?
Czy rozrusznik kreci?
Czy sprawdzales stacyjke?

rewolta - 2018-09-18, 14:35

Sprawdzałem na 2 kluczykach, dokładnie tak samo się dzieje.

Po przekręceniu świeci się ABS, Ręczny, Kontrola Trakcji, Silnik
Przy próbie dalszego przekręceniu aby odpalić samochód gasną wszystkie, i pojawiają się ponownie tylko ABS, Ręczny, Kontrola Trakcji.

Rozrusznik kręci bez najmniejszego problemu.
Stacyjki nie sprawdzałem, nie wiem co miał bym w niej sprawdzać?

jas_pik - 2018-09-18, 14:46

A zapytaj się poprzedniego właściciela czy czegoś przypadkiem nie instalował jako zabezpieczenia antykradziezowego :)
No bo skoro masz go tydzień .
Może zabezpiecznie nie było aktywne dopóki sie bezpiecznik nie przepalił a kiedy się przepalił to się uaktywniło .....

rewolta - 2018-09-18, 14:57

Samochód ma zamontowany autoalarm fabryczny (Cobra). Jak zaraz po kupnie sprawdzałem jak to działa i czytałem instrukcję, to alarm wyłącza się wraz z otwarciem drzwi z centralnego zamka.
charger - 2018-09-18, 15:02

Autoalarm odcina pompę paliwa. Miałem dokładnie to samo w poprzednim aucie.

Dostałem samochód z alarmem Cheetah, który miał wyłączoną syrenę (kluczykem).
Po rozłączeniu akumulatora po raz n-ty, centralka zwariowała i odcinała pompę. Oczywiście alarm nie wył bo syrena była wyłączona. Kierunki też nie migały bo centralka nie była podpięta pod kierunki.

Jako rezultat, auto kręciło ale nie odpalało.

Cały dzień mi zajęło żeby to "gów.." wypruć z samochodu.

defunk - 2018-09-18, 15:27

charger napisał/a:
samochód z alarmem Cheetah, który miał wyłączoną syrenę (kluczykem).
Po rozłączeniu akumulatora po raz n-ty, centralka zwariowała i odcinała pompę. Oczywiście alarm nie wył bo syrena była wyłączona.


To może być trop -- pod warunkiem, że zainstalowany alarm ma wyłączaną syrenę.

Jeśli przy kluczach jest taki maluśki kluczyk, znaleźć wyłącznik pod maską (najczęściej taka "mydelniczka" z gumową zatyczką, pod zatyczką jest zamek). Kluczyk w dziurkę, zmienić położenie, sprawdzić.

rewolta - 2018-09-18, 15:34

Nie samochód nie ma wyłączanej syreny, w ramach testu zamknąłem samochód z otwartymi szybami. Po 30s zaczął wyć bardzo głośno. Z pilota alarm został wyłączony.

Zauważyłem dodatkowo że prądu nie ma w regulacji lusterek.
Czy jest może coś jeszcze pomiędzy bezpiecznikami w komorze silnika a bezpiecznikami w kabinie? Który bezpiecznik w komorze silnika odpowiadał by jednocześnie za ABS, Podświetlenie, szybę kierowcy, lusterka?

W tej rozpisce nie znalazłem informacji:
http://www.daciaklub.pl/f...pic.php?t=11869

shrek - 2018-09-18, 15:57

Link jaki podslex to lodgy/dokker, a nie duster.
rewolta - 2018-09-18, 16:01

shrek napisał/a:
Link jaki podslex to lodgy/dokker, a nie duster.


W opisie podane jest
"Opis bezpieczników i przekaźników skrzynki w komorze silnika - lodgy / dokker / logan II / sandero II / duster faza 2: "

Więc chyba troszkę ponad to, zresztą wizualnie wszystko wygląda tak samo.

jas_pik - 2018-09-18, 16:27

To miernik i sprawdzanie bezpiecznika po bezpieczniku .
Któryś może wyglądać dobrze ale może być przepalony w takim miejscu w którym nie widać przepalenia. Sprawdź też czy wszystkie połączenia ( kable) plusowe do akumulatora mają ten sam potencjał w stosunku do masy . Może być tak że gdy kręcisz rozrusznikiem na którymś z przewodów ze względu na zaśniedzenie nie przepływa prąd.
Zresztą już odkryłeś co Ci nie działa - sprawdzaj te bezpieczniki.
Nie wiem dlaczego zakładasz że nie ma czego sprawdzać w stacyjce . Wystarczy zsunięcie się jednego konektora i już masz taki problem jak opisujesz.
Może też przypadkowo wkładając sprawny bezpiecznik nie trafił on na styki tylko obok. Albo wezwij kogoś kto Ci to ogarnie.
To naprawdę proste wszystko posprawdzać.

rewolta - 2018-09-19, 18:52

Prąd nie dochodzi do bezpieczników w kabinie. Wszystkie bezpieczniki sprawdzone miernikiem (te w komorze silnika i w kabinie). Prąd wychodzi z bezpieczników w komorze silnika, ale nie dochodzi do wszystkich bezpieczników w kabinie.

W stacyjce wszystko działa i prąd dochodzi. Na chwile obecną nie wiem czego i gdzie szukać. Prąd gdzieś się gubi pomiędzy jednymi bezpiecznikami a drugimi.

Nie mam więcej pomysłów, jutro chyba odholuje samochód do elektryka.

shrek - 2018-09-19, 19:16

Przekazniki, wiazka kabli, moze cos sie upalilo.
matysz - 2018-09-19, 21:14

Krótka piłka jak był prąd a nima to znaczy że coś się przepaliło.
Zapewne prąd którego szukamy utknął w skrzynce bezpieczników/przekaźników w komorze silnika. Należało by tam poszukać przerwy. Miernik w rękę i sprawdzaj po kolei. Sprawdź przekaźniki czy cykają a najlepiej czy przepuszczają napięcie.

Co do braku odpalania to to co wyżej. Ewentualnie sprawdzić można:
- pompę paliwa przede wsztystkim czy podaje paliwo ale może na początek wystarczy czy słychać jej pracę.
- czy jest prąd na przewodach wysokiego napięcia

Najmniej optymistyczny wariant to rozkodowanie centralki immo ale to się chyba nie zdarza.

Lajkonik - 2018-09-20, 06:24

Przestał działać mi Visu Schema dla Dacii. Jak ktoś ma dostęp to może zapodać koledze schemat lub opis połączeń elektrycznych między komorą a skrzynką w kabinie. To powinno pomóc w diagnozie.
eplus - 2018-09-20, 10:27

Jakie przewody wysokiego napięcia? On ma DCI.
rewolta - 2018-09-20, 10:30

Tak 1.5 dCi, jak ktoś ma taki schemat to bym bardzo chętnie zajrzał.
paul7 - 2018-09-20, 17:46

Chyba zwróć się do shreka. On jest dobry w okablowaniu.
shrek - 2018-09-20, 19:17

Nie mam schematow, ale ze skrzynki pod maska do skrzynki w kabinie kable leca albo bezposrednio lub przez uch, ktory jest obok skrzynki bezpiecznikow.
Wszystko co robie to raczej " na piechotke" kabel po kablu.
W tym przypadku, jezeli bezpieczniki, przekazniki, kable sa ok, to moze uwalilo po zwarciu immo, ale to malo spotykane, ale mozliwe.
To tylko gdybanie bo nie widze auta.
Proponowal bym podlaczyc auto do kompa i sprawdzic nie bledy, bo ich nie bedzie. Tylko czy laczy sie ze wszystkimi systemami(wtrysk, immo,itd.).
Uch nawet jakby padl to raczej powinien odpalac. Problem powazny moze sie pojawic jak zamiast bezpiecznikow 5A byly 20 lub 30 A wtedy polecielo dalej nawet do kompa wtrysku(teoria).

Czy bylo cos dokladanie/przerabiane przy stacyjce gdzie jest pierscien immo? ( wypnij kostke i zobacz czy nie zasniedziale.
Wymontowanie alarmu i blokady zaplonu.
Przemierzenie instalacji.
To trzeba zrobic.
Nastepnie komp i j/w sprawnic cisnienia na rampie, obtoty silnika ( bo moze przez przypadek zawor padl).
Jak nie ogarniesz tego to podjedz do elektryka.

rewolta - 2018-09-25, 12:54

Informacja dla zainteresowanych tematem. Samochód odebrany od elektryka.
Ostatecznie okazało się że część wiązki oraz gniazd bezpieczników się popaliła powodując zwarcie wielu układów, między innymi ABS, ESP, Szyby, itd.
Wszystko zostało przylutowane na nowe, podobno elektrykowi cały dzień to zajęło. Teraz wiedząc co było nie tak wiem że sam dał bym rade przelutować to wszystko, ale nie miał bym pewności czy coś jeszcze się nie stało.

Dziękuje wszystkim za pomoc i sugestię :)

PS: Myślę że temat może iść do zamknięcia.

shrek - 2018-09-25, 13:29

Przeciez pisalem ci, zeby sprawdzic kabelki od skrzynki pod maska do skrzynki w aucie.

Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group