DACIA Klub Polska
Forum Dyskusyjne Użytkowników DACII

Dział ogólny o daciach - Dacia Duster inny olej niż zalecany.

Stanis - 2020-08-27, 08:26
Temat postu: Dacia Duster inny olej niż zalecany.
Witajcie :)
Niedawno zostałem szczęśliwym użytkownikiem Dustera rocznik 2016 z silnikiem benzynowym 1.6 SCe. Samochód ma przedłużoną gwarancję do 5 lat albo 100 tyś przebiegu. Aktualnie mam 97 tysięcy przejechane, także gwarancja niedługo się kończy. Byłem ostatnio na wymianie oleju i poprosiłem o taki sam jak był wcześniej tj. 5W40 z normą zalecaną A3/b4. Problem w tym, że mechanik wlał olej 5W40 ale z normą C3. Czy jeśli mam wlany olej z taką normą to wpłynie to jakoś na silnik? Pytam ponieważ na drugi dzień po wymianie oleju pojechałem w trasę i po przejechaniu 400 km zapaliła mi się kontrolka check engine. Czy to możliwe że inny olej mógł na to wpłynąć? Czy na gwarancji mogą przyczepić się do tego, że jest wlany olej z inną normą niż zalecana? Olej wymieniłem u zwykłego mechanika. Czy możecie polecić jakąś aplikację na telefon, gdzie mógłbym zczytać błędy i sprawdzić co było przyczyną wystąpienia błędu? Większość aplikacji podaje tylko kod błędu, a przyczyn błędu może być kilka.. poprzedni wlany olej to był Motrio 5W40 teraz mam Motul 8100 X-Clean 5W40.

toka93 - 2020-08-27, 08:41

X clean to chyba seria dla diesli z dpf niskopopiołowa.
DrOzda - 2020-08-27, 08:43

Oba są zgodne z normą RN700 więc od strony formalnej wszystko jest w porządku.
Skoro jest na gwarancji to jedź to zgłosić i tyle.
https://www.motul.com/pl/...00-x-clean-5w40

Stanis - 2020-08-27, 08:52

Tak, ale mam w papierach zaznaczoną wymaganą normę ACEA A3/B4 a wlaną ACEA C3. Normy RN są spełnione.
DrOzda - 2020-08-27, 09:20

C3 to odpowiednik normy A3/B4 tylko niskopopiołowy.
Może być stosowany w silnikach benzynowych:



https://www.acea.be/uploa...uences_2016.pdf
https://forumsmarowe.pl/oznaczenia-olejow/

Stanis - 2020-08-27, 09:43

Dzięki, wszystko mi się teraz rozjaśniło :) a czy jakąś aplikację na telefon do odczytu błędów możesz polecić? :)
keikan - 2020-08-28, 10:17

PyClip Dacia na androida...
Do tego iCar Vgate 3.0 na Bluetooth lub Wifi
Mnie taki zestaw działa bez zarzutu (a sprawdzałem na Duster I oraz Duster II i Sandero II)

Aronus - 2020-08-28, 11:26

Skąd wziąć tego PyClip Dacia bo w sklepie google go nie ma :->
keikan - 2020-08-29, 07:42

Ja ściągałem z jakiejś rosyjskiej stronki..
Tu jest:

https://www.drive2.ru/b/501493851572142178/

instalka nazywa się Pyren, ale na telefonie pojawia się pod nazwą PyClip

jarek1977 - 2020-08-29, 07:54

powinna być norma RN17 a norma RN0700 jest niewłaściwa
DrOzda - 2020-08-29, 09:00

jarek1977 napisał/a:
powinna być norma RN17 a norma RN0700 jest niewłaściwa

W 2016 o RN17 wiedział tylko Jackowski.

Hiszpan_JS - 2020-08-29, 13:47

jarek1977 napisał/a:
powinna być norma RN17 a norma RN0700 jest niewłaściwa
Auto z 2016 r. Norma RN0700. RN17 weszła razem z euro 6.
Black Dusty - 2020-08-29, 14:34

jarek1977 napisał/a:
powinna być norma RN17 a norma RN0700 jest niewłaściwa

Niewłaściwe jest pisanie tego co nie jest prawdą, przed napisaniem czegoś należy to zweryfikować bo inaczej rodzą się bajki.

rob_plk - 2020-08-30, 08:01

Jeb....e o tym oleju jak baby w sklepie, ma być śliski i często wymieniany, maks. 15kkm a przy jakimkolwiek turbo to bym co 10kkm zmieniał :)
Hiszpan_JS - 2020-08-30, 10:49

rob_plk napisał/a:
...ma być śliski i często wymieniany, maks. 15kkm a przy jakimkolwiek turbo to bym co 10kkm zmieniał :)
I tym stwierdzeniem dyskusja powinna się zakończyć :-) .
Fruxo - 2020-08-30, 21:18

o ile ktoś nie interesuje się tematem można sprzyjać bardzo prosty schemat
Diesel 5w30 (chyba że mocno deptany to 5w40)
benzyna atmosferyczna 5w40
benzyna turbo 5w50

przy mieście wymiana co 10 tyś , trasy max 20 (ale to muszą być kilka set km dziennie)
Rano rozgrzewamy silnik delikatnie , zawsze dać minute na wolnych obrotach, studzić turbinę po jeździe.

DrOzda - 2020-08-31, 08:58

Silnik rozgrzewamy normalnie ruszając z miejsca a nie stojąc na biegu jałowym w dodatku niezgodnie z przepisami KD - zwłaszcza w zimie pod chmurką gdzie istotne jest jak najszybsze rozgrzanie do temperatury roboczej.
Hiszpan_JS - 2020-08-31, 12:33

Fruxo a mógłbyś wyjaśnić laikowi (takiemu jak ja) dlaczego tak:
Cytat:
Diesel 5w30 (chyba że mocno deptany to 5w40)
benzyna atmosferyczna 5w40
benzyna turbo 5w50

Zawsze wydawało mi się że to chodzi o temperaturę użytkowania. Dlaczego turbo diesel ma mieć w30 a turbo benzyna w50 jeśli używane są w tym samym klimacie?

Fruxo - 2020-09-02, 20:23

To jest plotka i bujda bo co ma temperatura zewnętrza dla silnika chłodzonego woda ?
polecam
https://warsztat.pl/artykuly/oleje-silnikowe-w-sezonie-letnim,57129,bm9uZSE1NzEyOSEhbm93b2N6ZXNueXdhcnN6dGF0LnBsL2FydHlrdWx5LzA2LTIwMTM#prettyPhoto

Silnik benzynowy wytwarza zwyczajnie więcej ciepła od silnika z zapłonem samoczynym a turbina ten proces mocno zwielokrotnia. Dlatego taki 1.5 dci mało kiedy przekroczy 100C na oleju kiedy dla 1.2 tce to bedzie pierwsze ruszenie spod świateł a przy jakiejś jeździ na autostradzie 110-120 może utrzymywać się długotrwale.

Mój kolega ma służbowe bmw 1 , 2.0 turbo 180 KM silnik po 120 tyś km pobiera co 20 tyś 5 l oleju. Zalewany przez serwis 5w30 co 30 tyś km , silnik to praktycznie złom.
Wszechobecna ekologia jeszcze ten proces pogorszyła bo przy ubogich dawkach temperatura rośnie dlatego dla turbo benzyny olej w40 to minimum w tych czasach dla zachowania dobrej warstwy filmu olejowego. Mój 0.9 tce śmiga na 5w50 ma zrobiony chip tuning + lpg ma się świetnie przy przebiegu ok 80 tyś.

nowy - 2020-09-05, 07:58

Fruxo napisał/a:
po 120 tyś km pobiera co 20 tyś 5 l oleju.


czyli ma jeden problem z głowy nie musi robić wymiany, bo ma cały czas świeży olej. Jedynie zadbać o filtr oleju :mrgreen:

nowy - 2020-09-05, 08:17

Fruxo napisał/a:
Rano rozgrzewamy silnik delikatnie , zawsze dać minute na wolnych obrotach, studzić turbinę po jeździe.


I to mnie zawsze zastanawiało. Bo nigdy nie miałem samochodu z turbo.
Generalnie rozgrzać silnik to u mnie jakoś nie ma problemu, bo zanim wyjadę na trasę, to muszę pokonać 2 km przez miasto z ograniczeniem do 40 km/h. Czyli spokojna jazda, bez nadmiernych obciążeń.
Pytanie odnośnie studzenia turbiny. Czy zjechanie z trasy i jazda z pr. 40 km/h da taki sam efekt, jak postój po zatrzymaniu? Jeśli tak, to super. Co w sytuacji jeśli odp. brzmi nie? Ile stać po zatrzymaniu, aby wystudzić turbinkę? Przecież nie ma żadnych wskaźników, które informowałyby o tym, że to już, tak jak mają to inne samochody.
Jakiś czas temu próbowałem postać sobie na parkingu zakładowym i lipa, bo S&S się załączył. Taka sama sytuacja jest na światłach, gdzie ciśnie się 60 km/h, nagle czerwone i stoisz 1,5 minuty z wyłączonym silnikiem, bo S&S.
Czy to nie jest szkodliwe dla silnika, a zwłaszcza dla turbiny?

Hiszpan_JS - 2020-09-05, 13:43

nowy napisał/a:
Czy zjechanie z trasy i jazda z pr. 40 km/h da taki sam efekt, jak postój po zatrzymaniu?
Spokojna jazda przez 2 km w zupełności wystarczy.
nowy napisał/a:
Czy to nie jest szkodliwe dla silnika, a zwłaszcza dla turbiny?
Jest szkodliwe, ale tylko w specyficznych warunkach. Jazda pod dużym obciążeniem (góry, ciężka przyczepa), wielokrotne gwałtowne przyspieszanie (wyścigi od świateł do świateł ;-) ) i zaraz wyłączenie silnika. Ani silnik ani turbina tego nie lubi.
nowy - 2020-09-05, 13:53

To super, bo po zjechaniu z S5 mam jakieś 1,5 km do miejsca postojowego i tak się właśnie toczę, bo większość to z górki
eio - 2020-09-05, 13:55

nowy napisał/a:
Jakiś czas temu próbowałem postać sobie na parkingu zakładowym i lipa, bo S&S się załączył. Taka sama sytuacja jest na światłach, gdzie ciśnie się 60 km/h, nagle czerwone i stoisz 1,5 minuty z wyłączonym silnikiem, bo S&S.
Czy to nie jest szkodliwe dla silnika, a zwłaszcza dla turbiny?

W sumie - dobre pytanie.

Hiszpan_JS - 2020-09-05, 13:59

nowy
Dla twojej turbiny to wprost wymarzone warunki dla uspokojenia "skołatanego serduszka" :-) .

Hiszpan_JS - 2020-09-05, 14:06

eio napisał/a:
nowy napisał/a:
Jakiś czas temu próbowałem postać sobie na parkingu zakładowym i lipa, bo S&S się załączył. Taka sama sytuacja jest na światłach, gdzie ciśnie się 60 km/h, nagle czerwone i stoisz 1,5 minuty z wyłączonym silnikiem, bo S&S.
Czy to nie jest szkodliwe dla silnika, a zwłaszcza dla turbiny?

W sumie - dobre pytanie.
Normalna jazda przez miasto raczej nie powoduje tak dużego wzrostu temperatury turbiny, żeby zgaszenie silnika na światłach miało jakieś drastyczne skutki.
Fruxo - 2020-09-05, 21:01

start stop to rzeźnik silników każdy kto remontuje wam to powie
jak ktoś chce się dokształcić o turbinach
https://www.youtube.com/watch?v=CEd5aGhhcUY


Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group