DACIA Klub Polska
Forum Dyskusyjne Użytkowników DACII

Dział techniczny - Temperatura silnika, wentylator chłodnicy

m4r10 - 2023-04-02, 20:49
Temat postu: Temperatura silnika, wentylator chłodnicy
Słuchajcie, mam pewien problem - otóż ostatnio (koniec zimy, temperatury bliskie 5 st. C) zauważyłem pewną "fluktuację". Na krótkich dystansach załączał mi się wentylator chłodnicy, pomimo tego, że silnik nie był rozgrzany. Zainstalowałem Car Scanner i okazało się, że we wskaźniku, który nazywa się "temperatura oleju w silniku" (nawet nie wiem czy duster posiada taką kontrolkę/czujnik) wartości momentalnie ze standardowego zakresu 70-80 st. (temp. pracy) skaczą do 130 st. (!) i załącza się wentylator. Po wyłączeniu silnika, went. pracuje jeszcze 2 sek. i się wyłącza. Po ponownym odpaleniu silnika wszystko jest w normie. Obstawiam jakąś wadę czujnika - chyba, że jest to wynikową czegoś innego.
Dziś zauważyłem, że went. uruchomił się też na trasie na autostradzie. Auto nie zamula, nie zauważyłem spadku osiągów lub wzrostu spalania.
Temperatura płynu chłodnicy w normie, książkowa.

Silnik H4M, 1,6 Sce, 4x4, S&S.
Akumulator 1,5 roku, bez problemów z rozruchem, świece też wymienione ok. roku temu na irydowe; na liczniku 120 kkm; olej zmieniany co 20 kkm; płyn chłodnicy zlany i wymieniony na nowy w zeszłe wakacje.

Będę wdzięczny za sugestie!

Ważne inne, być może ważne przesłanki:
1/ na ostatniej kontroli w stacji diagnostycznej (5 mcy temu), diagnosta zwrócił uwagę, że poziom spali po odpaleniu przekracza normę (stałem dość długo w kolejce), po 5 sek. poziom się unormował
2/ kilka miesięcy temu zapalił mi się Engine Check, zgasł tego samego dnia - obstawiam, że zatankowałem jakieś lewe paliwo
3/ gdy występuje ten w/w problem (załącza się wentylator i słyszę, że chodzi) - zapala się blokada systemu S&S - pomimo, że nie była wcześniej włączona - nie można jej manualnie wyłączyć (!)

dudu$ - 2023-04-03, 13:25

Osobiście obstawiam problem z czujnikiem i to tym od temperatury silnika. Z tego co sam przeżyłem a i czytałem nawet u nas na forum to jest to powtarzająca się usterka w tym silniku. Koszt nowego czujnika maks 50zł, wymiana samemu w 3 minuty.
m4r10 - 2023-04-03, 22:28

Też mi się tak wydaje, biorąc pod uwagę, że nic innego się nie dzieję.
Czy ew. ktoś mógłby mnie poratować schematem gdzie znajduje się czujnik temp. oleju w tym silniku? Z góry dzięki!

Faktycznie ceny są "śmieszne" - na szczęście. Obrazek z pierwszej lepszej strony.

laisar - 2023-04-04, 01:24

Na obrazku wybrany jest niewłaściwy model - duster I 1.6 SCe 2015 to HSAV, a nie HMM1. (To kod dustera II).

W zależności od marki i modelu czujnik z obrazka używany jest zarówno do kontroli temperatury wody, jak i oleju, ale w katalogu części dustera nie znalazłem tego drugiego zastosowania.

Objawy też raczej sugerują problemy z odczytem w układzie chłodniczym.

Czujnik temperatury wody to nr 15:

(OE 2345012920)

rob_plk - 2023-04-04, 07:09

Nie podniecajcie się ;), temperatura oleju jest wyliczana czysto matematycznie przez sterownik.
Jak wentylatory załączają się bez przyczyny to może być problem z czujnikiem - temperatura nierealna lub przerwa w obwodzie. Ecu nie wie co się dzieje z temp. silnika to zapobiegawczo odpala wentylator, tylko w zasadzie już powinieneś mieć kontrolkę awarii, jak na chwilę rozwiera/szaleje to ignoruje to ale powinno być zapisane jako błąd.

m4r10 - 2023-04-04, 10:14

rob_plk napisał/a:
temperatura oleju jest wyliczana czysto matematycznie przez sterownik...

Też tak właśnie sądziłem ale zadziwia mnie fakt, że odczyt temp. płynu chłodniczego był w normie - więc teoretycznie muszą być dwa osobne czujniki. Obstawiam przerwę w odczycie, być może w kostce stykowej, tak jak piszesz. Sprawdzę jak go tylko zlokalizuję!

Laisar, dzięki za zwrócenie uwagi na oznaczenie modelu silnika! Czyli podsumowując, ten sam czujnik (model) montowany jest do odczytu i temp. chłodziwa jak i w innym miejscu do temp. oleju.

m4r10 - 2023-06-30, 21:42

Problem rozwiązany! Mam nadzieję, że komuś pomogę na przyszłość, choć oczywiście nie życzę podobnych przypadłości.
Winnym okazała się kumulacja-combo 3 czynników:
1/ czujnik temperatury
2/ zalane świece wodą
3/ przy okazji wymiana filtra powietrza.


Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group