DACIA Klub Polska
Forum Dyskusyjne Użytkowników DACII

Dział techniczny - [Duster '22] gniazdo zapalniczki w bag. - spada napięcie.

kkkamil - 2024-07-10, 21:58
Temat postu: [Duster '22] gniazdo zapalniczki w bag. - spada napięcie.
dzień dobry,

zamontowałem sobie w bagażniku przetwornice, nie za dużą. Podłączałem do niej tylko ładowarkę do akumulatorów elektronarzędzi.

Po jakimś roku przestała działać okazało się że jak zaczyna pobierać prąd to napięcie w gniazdku spada poniżej 9V i przetwornica się wyłącza, wtedy napięcie rośnie, przetwornica próbuje się uruchomić, napięcie spada i tak bez końca.
Ma ktoś pomysł gdzie szukać usterki? Jak jest zasilane to gniazdo? Przewód jest podłączony w skrzynce z bezpiecznikami? Jak rozebrać boczek żeby się dostać do gniazda?
Spadek napięcia w tym gnieździe nie wpływa na napięcie w gnieździe w konsoli środkowej - chociaż chiński mierniczek pokazuje że o jakieś 0.2V napięcie schodzi. Jak wsadziłem łapę przez dziurę w boczku od strony bagażnika to wymacałem przewód, ale nie ma tam zapasu nawet na tyle żeby próbować wyciągać gniazdo do góry.


pozdrawiam. Kamil

bartos123 - 2024-07-11, 15:59
Temat postu: Re: [Duster '22] gniazdo zapalniczki w bag. - spada napięcie
kkkamil napisał/a:

....Spadek napięcia w tym gnieździe nie wpływa na napięcie w gnieździe w konsoli środkowej - chociaż chiński mierniczek pokazuje że o jakieś 0.2V napięcie schodzi.


Pomiar w gnieździe w konsoli środkowej robiłeś kiedy ? Wtedy gdy do gniazda w bagażniku wpięta była przetwornica, czy wtedy gdy do konsoli środkowej była wpięta przetwornica ?

Pepone - 2024-07-11, 16:09

Temat wygląda na dosyć prosty - na odpływie do tego gniazdka, na kabelkach, lub w nim samym masz jakiś gorszy styk - wypalony, przegrzany, luźny - on powoduje że w chwili obciążenia napięcie spada wlanie tam a nie na twoim odbiorniku. Osobiście obstawiam styk w gniazdku.
kkkamil - 2024-07-11, 16:16
Temat postu: Re: [Duster '22] gniazdo zapalniczki w bag. - spada napięcie
bartos123 napisał/a:

Pomiar w gnieździe w konsoli środkowej robiłeś kiedy ? Wtedy gdy do gniazda w bagażniku wpięta była przetwornica, czy wtedy gdy do konsoli środkowej była wpięta przetwornica ?


przetwornica jest na stałe w bagażniku, jest tak przykręcona że nie bardzo mi się chce ją wykrecać.

nie wiem jak idą przewody, z tego co widzę to oba gniazda (a być może też ładowarki usb) są na jednym bezpieczniku. Czy wszystkie przewody spotykają się przy bezpieczniku czy są łączone przy kolejnych gniazdkach?

kkkamil - 2024-07-11, 16:18

Pepone napisał/a:
Temat wygląda na dosyć prosty - na odpływie do tego gniazdka, na kabelkach, lub w nim samym masz jakiś gorszy styk - wypalony, przegrzany, luźny - on powoduje że w chwili obciążenia napięcie spada wlanie tam a nie na twoim odbiorniku. Osobiście obstawiam styk w gniazdku.


tak też obstawiam, ale nie chciałbym zepsuć boczka a jakoś nie udało mi się do niego dobrać, gniazda nie wyrywam bo przewód i tak wydaje się za krótki - dotarłem do niego łapą od tylnego narożnika auta i wygląda na dość nieźle naciągnięty.

pozdrawiam. Kamil

bartos123 - 2024-07-11, 16:36

No to tak jak pisał kol. pepone i jak piszesz, że też tak obstawiałeś. Ewentualnie przetwornica częściowo padła po roku i stąd te objawy, żeby to wyeliminować, zamiast niej wepnij do gniazdka inny odbiornik i zobacz co się dzieje.
kkkamil - 2024-07-11, 17:01

a jak jest podłączone gniazdko? na wsuwki/konektory czy przewody są dokręcone?
bo jak na konektory to może łatwiej mi będzie olać gniazdko, przygotować sobie przewód i go podłączyć zamiast gniazdka? przy większych prądach zawsze miałem problemy z gniazdkami, w innych autach też.

PS. to takie coś by było?
https://www.eurofrance.pl...12923r-0km.html
czyli musiałbym zorganizować sobie wtyczkę taką jak ma gniazdo.

kkkamil - 2024-07-11, 18:26

problem rozwiązany.

wyjąłem a w zasadzie wyrwałem gniazdko. Niby ze zdjęć widać było gdzie są zaczepy ale jakoś nie mogłem się z nimi dogadać. Jeden dał się odblokować a drugi był bardziej uparty. Po rozłączeniu kostki od gniazda zarobiłem tulejki na swoim przewodzie (chyba 1.5mm2 ale nie dam sobie głowy uciąć) i po spłaszczeniu bardzo ładnie weszły w złącza zamiast gniazda zapalniczki. Po tej akcji przetwornica działa idealnie.
Nie wiem co było przyczyną - gniazdo czy wtyczka czy oba naraz, gniazdo i wtyczka wyglądają idealnie, a jednak prąd rzędu jakieś 6A sprawiał im problem. Teraz jest spoko. I myślę że jak ktoś by chciał mieć przetwornicę w aucie to chyba jest lepsze rozwiązanie niż korzystanie z gniazda zapalniczki.

Wstawiłbym fotkę jak to wyszło ale nie jestem obyty z tym forum i nie udało mi się.

dziękuję za porady i pozdrawiam. Kamil.

Pepone - 2024-07-11, 19:10

Uzyskanie większej mocy w układach 12V wiąże się z koniecznością poboru dużego prądu więc każdy słaby punkt takiej instalacji będzie powodował problemy. Układ wtyczki/gniazda 12V tzw zapalniczka ma wiele słabych punktów które mogą zawodzić, moim zdaniem głównie we wtyczce.

Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group