|
DACIA Klub Polska Forum Dyskusyjne Użytkowników DACII |
 |
Dział ogólny o daciach - Poziom hałasu Duster 3 vs Bigster
Killer King - 2025-06-15, 06:52 Temat postu: Poziom hałasu Duster 3 vs Bigster Razem z Kacprem Kacper_Potocki wykonaliśmy pomiary poziomu hałasu Duster vs Bigster przy określonych prędkościach.
Warunki zbliżone, bo ten sam odcinek drogi.
Bigster opony 18 wielosezonowe
Duster opony 17 wielosezonowe
Metoda pomiaru "Las" - "warto skuteczna poziomu dźwięku w dB skorygowana wg charakterystyki częstotliwościowej A ze stałą czasową slow.
Wykonano kalibracje przed pomiarem — kalibrator 94 dB — wynik pomiaru 94,6 dB
W tabeli umieściłem najniższy wynik dB, jaki odnotowałem na skali "Las" podczas przejazdu ze stałą prędkością - wynik nie był korygowany.
Wynik nie jest jednoznaczny i dla pewności powinniśmy powtórzyć test, ale nie było już czasu.
Jednak widać, że przy określonych prędkościach Bigster jest cichszy o około 1dB.
freepoint3 - 2025-06-15, 06:57
Hej, dziękuję Wam obydwu za włożoną pracę. W którym miejscu był miernik i z ciekawości czy nawiewy były wyłączone podczas testów?
Killer King - 2025-06-15, 07:07
freepoint3 napisał/a: | ...W którym miejscu był miernik i z ciekawości czy nawiewy były wyłączone podczas testów? |
Pomiar wykonałem na miejscu pasażera.
Czujnik powyżej kolan.
Radio wyłączone. Nawiewy na 1 biegu.
Kacper_Potocki - 2025-06-15, 07:28
Ja bez tego urządzenia w ciemno, tylko na słuch bym obstawiał, że Bigster jest ciut lepiej wyciszony, bo przy tych samych prędkościach wydaje się ciszej. Te nasze pomiary chyba to potwierdziły.
Szyby dociągnięte w obu autach, w Bigsterze osłonka dachu zasunięta, radio wyciszone, nawiew na poziomie "1". Staraliśmy się w obu autach mieć identyczne warunki. Różnica to koło 17 vs 18 (opony tej samej marki i te same), no i bryła Bigstera wyższa i odrobinę bardziej kanciasta. Duster po pierwszej wymianie oleju i po ceramizerze, Bigster dopiero na dotarciu - ale nie wiem czy to może mieć wpływ, bo ogólnie silnik to najmniej co w tych autach słychać, jest bardzo cichy. Tutaj głównie wiatr i może opony, choć obstawiam, że te wcale nie są głośne, więc 80% głośności robi wiatr.
Kacper_Potocki - 2025-06-16, 08:06
Aby rozwinąć to porównanie zrobimy taki sam pomiar w Duster 1 polift 1.6 4x2 (niestety mam go na zimowych) i w Duster 2 przedlift 1.0 4x2 (niestety mam go na zimowych).
r70 - 2025-06-16, 10:33
Obiektywny test fizycznych wartości, ale równie ważne jest percepcja hałas - jak uciążliwy jest hałas w dusterze a jak w bigaterze. Przecież charakterystyka fazowa i częstotliwościowa w takim pomiarze nie wyjdzie ale jest ważniejsza w odczuciu komfortu akustycznego niż sama intensywność zmierzona w eksperymencie. Nie żebym podważał wartość pomiaru, ale dopytuje od odbiór - czy mieliście jakieś refleksje na ten temat ?
Różnice w zależności od prędkości są różne, więc charakterystyka hałasu jest ewidentnie różna. 1dB to nie jest z jednej strony dużo, ale z drugiej Bigster przy 120km/h jest praktycznej tak samo głośny jak duster przy 100km/h co już jest konkretna korzyścią.
Ciekawi mnie jak będzie się do tego miał duster 2fl 1.0 - będę miał jakieś obiektywne (choć cząstkowe) dane do porównań co dałby mi Bigster w trasie ;)
Killer King - 2025-06-16, 11:08
r70,
Zauważ, że Duster, jak i Bigster przy 130km/h wypadli prawie identycznie.
Przy 90km/h Duster jest poniżej Bigstera.
Tutaj brak jednoznacznego wskazania, że któryś model wypada ewidentnie głośniej.
Przeanalizuję po 10 sekund z każdego nagrania i spróbuję wyciągnąć średnią — próbkowanie jest co 1 sekundę.
Do tego czasu będziemy mieli też wyniki pomiary dla wersji I i II
Kacper_Potocki - 2025-06-16, 11:31
Po przesiadce z D1 do D2 było bardziej komfortowo, było ciszej. Po przesiadce z D2 do D3 różnica wydała się jeszcze większa, niż między D1 i D2. Po przesiadce z D3 na B również poziom hałasu wydał się mniejszy, więc bez pomiarów mój rozum podopowiadał, że Bigster jest jeszcze lepiej wyciszony. No ale to tylko moje osobiste odczucia, wrażenia.
defunk - 2025-06-16, 11:58
Kacper_Potocki napisał/a: | Po przesiadce z D1 do D2 było bardziej komfortowo, było ciszej. Po przesiadce z D2 do D3 różnica wydała się jeszcze większa, niż między D1 i D2. Po przesiadce z D3 na B również poziom hałasu wydał się mniejszy, więc bez pomiarów mój rozum podopowiadał, że Bigster jest jeszcze lepiej wyciszony. No ale to tylko moje osobiste odczucia, wrażenia. |
Chyba że wraz z wiekiem tępieje słuch
(MSPANC)
Killer King - 2025-06-16, 12:15
Dobra, jeszcze raz przejrzałem wyniki.
Poprawiłem błędy, jakie miałem za pierwszym razem — dokładnie to, co mi umknęło — przeglądałem kratka po kratce nagrania.
Naniosłem wyniki jeszcze raz.
Wyliczyłem średnią z okresu max. 10 sekund.
Wychodzi, że Bigster przy prędkości 100 i 110 km/h wygrywa w zestawieniu.
Reszta to już kosmetyka.
r70 - 2025-06-16, 12:50
Kawał roboty panowie wykonaliscie. Ale na podstawie tego eksperymentu nie wybrałbym ;) obiektywnie, pomiarowo nie ma różnic który są dla mnie istotne -tzn powyżej 3dB w większości interesujących mnie prędkości. Ale tak jak napisałem - jeszcze ważniejsze będą odczucia więc bez długotrwałych jazd porównawczych u mnie się nie obejdzie ;)
sobol1976 - 2025-06-16, 14:20
Dodajmy, że (odczuwalnie):
- 1bB więcej to ok. 12% głośniej,
- 2bB więcej to ok. 26% głośniej,
- 3dB więcej to ok. 41% głośniej,
- 6dB więcej to prawie 100% głośniej.
Myślę że ważniejsza jest różnica pomiędzy prędkością 90km/h a 140 km/h.
Mamy 7,2 dB różnicy dla Dustera i 5,7dB dla Bigstera biorąc pod uwagę twoje dane najniższego hałasu. To jednak sporo i zapewne ma związek z aerodynamiką obu samochodów.
Kacper_Potocki - 2025-06-16, 14:26
defunk napisał/a: |
Chyba że wraz z wiekiem tępieje słuch |
Myślę, że na bank jest coraz słabszy, ale te moje wrażenia to z ostatnich kilku tygodni, bo wszystkimi modelami jeżdżę :) Niektórymi mniej, innymi więcej, ale wszystkie pracują u mnie w firmie. Może z wyjątkiewm tej pierwszej D1 polift 4x4 1.2TCe, bo ona została oddana po wynajmie 3-letnim.
|
|