DACIA Klub Polska
Forum Dyskusyjne Użytkowników DACII

Dział techniczny - Dacia duster 2 fl 1.0lpg - awaria termistatu

r70 - 2025-07-15, 17:15
Temat postu: Dacia duster 2 fl 1.0lpg - awaria termistatu
Właśnie przytrafiła mi się drugi raz awaria termistatu. Pierwsza raz o ile pamiętam w okolicach 60-70tys km (ostra zima) a teraz przy przebiegu ok 114tts zaobserwowałem że silnik znów się nie dogrzewa (na szczęście termostat zablokował się otwarty).

Mam pecha czy też macie podobne doświadczenia z termostatem w tym silniku ?

Łukasz_M - 2025-07-16, 09:49

Zastanawiałbym się nad sensem łączenia w tym pytaniu termostatu z tym typem silnika. Termostat w zasadzie działa w oderwaniu od silnika. Jest sterowany 'mechanicznie' temperaturą płynu. Uszkodzenie/awaryjność termostatu będzie cechą samego termostatu.
Polecam monitorować silnik przez OBD np w Torque Pro. Jest tam temperatura oleju i płynu. W połączeniu z alarmem na te parametry pomoże uniknąć awari jak termostat padnie w pozycji zamkniętej.

r70 - 2025-07-16, 18:02

W ciągu 116 tys 2 razy padł mi termostatem w samochodzie z silników 1.0lpg. To jak miałem zadać pytanie ? Pytam czy to tylko mój przypadek, czy znane są inne takie przypadki w tej wersji silnia - czyli awarie konkretnie tych termostatów.
Nie bardzo przychodzi mi do głowy jak inaczej o to zapytać ?

Dymek - 2025-07-17, 09:39

Łukasz_M napisał/a:
Uszkodzenie/awaryjność termostatu będzie cechą samego termostatu.
Ale już typ/ rodzaj/wersja/model/seria/producent termostatu może być powiązany akurat z konkretnym typem silnika i stąd pytanie- czy jest to jakoś potwierdzane przez innych użytkowników.
Łukasz_M - 2025-07-19, 20:20

Pasujący termostat musi być odpowiedniego typu( tutaj co najwyżej bezpośredni lub pośredni), mieć odpowiednie średnice i tą temperaturę otwarcia. Cała reszta to producent wytwarzający dobre mechanicznie lub nie podzespoły. Producentów jest kilkunastu i termostaty od jednych są bardziej trwałe od innych mniej. Silnik do którego to zamontujemy niewiele tu wnosi. Układ płynu jest układem zamkniętym i jeśli płyn nie zbiera syfu ( a nie powinien) to sam silnik dla awaryjności termostatu nic nie wnosi. Albo wytrzymuje obciążenie albo nie. Niektóre termostaty mają większą tolerancję dla zanieczyszczonego płynu, ale te zanieczyszczenia to już objaw innych problemów lub błędów eksploatacyjnych. W teorii płyny są mieszalne, w praktyce opinie na ten temat są różne.
r70 - 2025-07-19, 20:46

Dał ścisłości - w tym silniku wymiana się "obudowę termostatu" a nie sam termostat.
.

Lelupi - 2025-07-20, 17:34

Coś musi być nie tak w tym temacie.
Dwa Dustery, w obu padł termostat przy przebiegu około 65 tyś. km. W jednym Dusterze padł stricte termostat, nie zamykał się, auto miało kłopoty z utrzymaniem temperatury. W drugim aucie, termostat został zablokowany kawałkiem wirnika pompy wody.

r70 - 2025-07-20, 18:18

U mnie 2 razy w pozycji otwartej. Trwałość zaplanowana 50-70tys ? ;)
DrOzda - 2025-07-21, 08:20

Wirnik pompy wody w 1.0 i 1.3 Tce jest zrobiony z plastiku po kubkach z jogurtów chyba. Po prostu się rozpuszcza w płynie. Wymiana co 50 kkm.
r70 - 2025-07-21, 19:26

No to widać z tego ja już nie mam wirnika, bo mam 116tys i pompa (ani wirnik) nie był wymieniany a wg tej teorii powinienem jeździć na 3cim ;)
Ale ja poza termostatem widać mam wszystko golden sample w tym samochodzie, bo hamulce też już powinienem mieć 3cie a mam pierwsze i nadal dalekie od zużycia ;)

Killer King - 2025-07-21, 19:57

r70,
Z tymi hamulcami to bywa różnie.
Jedni wymieniają wraz z tarczami jeszcze przed zrobieniem 50k.km
U mnie pierwsze klocki wytrzymują grubo powyżej tej liczby.
Ale znam osoby, którym zestaw starcza na 10k.km
Wszystko zależy od stylu jazdy i przewidywaniu.

Dymek - 2025-07-22, 07:56

Łukasz_M napisał/a:
Pasujący termostat musi być odpowiedniego typu( tutaj co najwyżej bezpośredni lub pośredni), mieć odpowiednie średnice i tą temperaturę otwarcia. Cała reszta to producent wytwarzający dobre mechanicznie lub nie podzespoły. Producentów jest kilkunastu i termostaty od jednych są bardziej trwałe od innych mniej.
Chyba jednak nas nie Zrozumiałeś... :roll:
Nie chodzi o to, że termostat pada z powodu, że jest założony do tego konkretnego silnika. Nikt się nie czepia silnika jako przyczyny. Chodzi tylko właśnie o to, czy przypadkiem do tego silnika producent nie montował akurat jakichś powtarzalnie "gorszych", mało trwałych termostatów...


Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group