DACIA Klub Polska
Forum Dyskusyjne Użytkowników DACII

Multimedia - Głośnik niskotonowy / subwoofer / tuba / skrzynia basowa

waski - 2010-07-24, 10:09
Temat postu: Głośnik niskotonowy / subwoofer / tuba / skrzynia basowa
Witam postanowiłem kupić sobie tubę manty SB3000A. I chciałem i chciałem się was zapytać drodzy koledzy jak ją podłączyć. Dałoby się np: pod kabelki tylnich głośników oczywiście odpinając tamte. Chciałem zostawić glośniki w przednich drzwiach i tą tubę. Czy trzeb aniestety kupować wzmacniacz. Pomóżcie bo się nie znam. Tylko błagam nie piszcie że to szajs albo inne takie bo jestem świadomy co kupuję. Nie piszcie też rad w stylu lepsza skrzynia, albo żebym sobie sam skrzynię zrobił, bo już się tego wszystkiego dzisiaj naczytałem.
zdzisiu27 - 2010-07-24, 11:47

Jeśli jest to tuba aktywna, a wszystko na to wskazuje, to tylko zasilanie plus sygnał z głośników. Na zasilaniu koniecznie daj bezpiecznik. Nie wiem skąd z tyłu można wziąć napięcie, bo trzeba dać dość solidne zasilanie.
GeRRaD - 2010-07-24, 17:53

Absolutnie nie podłączaj tuby pod kable od zapalniczki i sygnałowe do głosników tył. :!: Kup jakiś rozsądny kit (2 kable sygnałowe-czincz, 2 zasilające w tym bezpiecznik i 1 od sterowania anteną automatyczną) zdejmij uszczelki bocznych drzwi, odchyl wykładzinę przeciagniej zasilanie od akumulatora (między kabiną a komorą silnika są przelotki), podłącz kable sygnałowe do radia (teraz prawie każdy radioodtwarzacz ma dodatkowe wyjścia - niestety Daćkowy Blaupunkt nie :cry: ) i tuby, masę zakotwicz gdzieś w bagazniku, kabel sterujący anteną autmatyczną włącza zasilanie tuby po włączeniu radia i ciesz się dzwiękiem. ;-)
czaju - 2010-07-24, 19:06

ha, szukuję się do czegoś podobnego, tyle że ja jestem zwolennikiem skrzyni, najprawdopodobniej jakąś Alpine kupię, tyle że nie podłączaj sygnału z głośników do kolejnego wzmacniacza, bo to nie jest dobre rozwiązanie. Jeśli fabryczne radio, poszukaj na forum schematu kostki, tam chyba było wyjście liniowe jakieś - to ono służy do podłączenia wzmacniacza.
Jeśli nie, może masz chinche, ja właśnie chce zmienić "radyjko".
jeśli nie chcesz ciągnąć nowych przewodów, spróbuj przerobić kostkę i wykorzystać przewody do tylnych głośników (chociaż też czeka Cię trochę pracy, a zasilanie i tak musisz sobie dociągnąć i to dość solidne)


Przewody dzisiaj położyłem przy okazji wytłumiania (tak leży moja piękna naga w garażu :)).
Wybór padł na zestaw Sinuslive (bo takie były tam gdzie maty zamawiałem), niezłej jakości, 60A bezpiecznik, a i chinchy porządne.
A no i ja mam wymienione głośniki w drzwiach (tył trójdrożnem, przód woofery (średniotonowe)), dołożone zwrotnice i tweetery (głośniki wysokotonowe) w słupkach (obiecuję że kiedyś zrobię to estetycznie, ale od roku nie mam pomysłu).

mekintosz - 2010-07-26, 09:41

czaju napisał/a:
...
Przewody dzisiaj położyłem przy okazji wytłumiania (tak leży moja piękna naga w garażu :)).
...
A no i ja mam wymienione głośniki w drzwiach (tył trójdrożnem, przód woofery (średniotonowe)), dołożone zwrotnice i tweetery (głośniki wysokotonowe) w słupkach (obiecuję że kiedyś zrobię to estetycznie, ale od roku nie mam pomysłu).


Ciekawe jak to car audio zagra ;-) przy okazji - piszesz o wytlumieniu. Co planujesz zrobic w Sandero by bylo cichsze ? Wytlumienie podlogi, dachu, komory silnika ? Slyszalem ze bardzo pomaga takie dodatkowe wyciszenie. Jezdzilem chwilke benzyna 1.6 sanero i fabryczne wyciszenie jest raczej slabe ;-(.

czaju - 2010-07-26, 19:36

wyklejam bardzo dokładnie, przez co już trzeci dzień spędziłem w garażu (ale również przez sensowne położenie przewodów do CB, pod suba i innych), podłoga, bagażnik, słupki, drzwi, maska, jeśli uda mi się grodź silnika, ale tutaj mam listwe wtryskiwaczy LPG więc może być ciężko...
Narazie skończyłem bagażnik (po sufit) i grubo ponad połowę podłogi wewnątrz. Wykleiłem narazie 40mat twardych APP, planuję jeszcze 10mat na podłogę (i słupki o ile starczy), bodajże 22maty miękkie APP na drzwi i mam 8mat z aluminium (maska + tyle ile się uda grodzi). W sumie 80mat, bardzo mnie ciekawi jaki będzie efekt, ale jestem sceptykiem w tej kwestii...
Co do car audio mam cichą nadzieję, że 20 urodziny przyniosą trochę gotówki na suba.
Mimo wszystko i tak pewnie zabraknie mi kilku (nastu) mat, mam na myśli drzwi, boję się że po 6 mat na przód i po 5 mat na tył to trochę mało, ale czas pokaże. (dyskusja na temat wytłumienia chyba powinna zostać przeniesiona do innego tematu (na którym się wzorowałem ;p)

zdzisiu27 - 2010-07-27, 19:54

Podziwiam Twój wkład pracy w wyciszenie. A efekt powinien być bardzo dobry. Oprócz mat warto by jeszcze przemyśleć kwestię podwójnych uszczelek w drzwiach, a szyb już niestety się nie wytłumi, bo nikt nie robi klejonych do Dacii :-)
czaju - 2010-07-28, 00:04

Właściwie to w Miarkach kupuje maty... Mam nadzieję że będzie dobry efekt, bo inaczej to się wku*** (tj. zdenerwuje), bo od 4 dni siedze w garażu i wychodzi na to że jeszcze jeden minimum zejdzie... Palce mam poparzone i oczywiście od momentu rozpoczęcia prac do teraz pada i pomyśleć że w sobotę jak odbierałem samochód z ASO, była piękna słoneczna pogoda...
shrek - 2016-01-30, 23:17
Temat postu: Subwoofer Dacia Lodgy 7 miejsc
Dzis nareszcie znalazlem troszke czasu na podlaczenie subwoofera. Przedewszystkim zalezalo mi na tym, zeby nie bylo widac zadnych kabli ( a przynajmniej jak najmniej) i zeby mozna bylo korzystac z trzeciego rzedu siedzen bez zadnych problemow. Przedstawie kilka zdjec z przeprowadzonych prac.
shrek - 2016-01-30, 23:35

Glosnik: Hoolywood eXcursion SHX 8 D2 25 cm 2x2 ohm 600rms podlaczony pod wzmacniacz w 1 ohm.
Wzmacniacz: Signat dig 1 Monoblock 420 rms 4ohm, 720rms 2ohm, 1080 rms 1ohm
Zasilanie: Kabel miedziany 25mm2
Po prowizorycznym podlaczeniu gra fajnie. Jeszcze trzeba zestrojic i bedzie OK.

shrek - 2016-01-31, 17:13

No i skonczone
shrek - 2016-01-31, 17:25

Tutaj fajne objasnienie jak obic skrzynke https://www.youtube.com/watch?v=XCQeaL1qabQ
majkel - 2016-03-20, 09:19

W piątek zamontowałem w serwisie Dacii subwoofer aktywny pod fotel firmy Crunch model GP800.
Serwis podłączył wzmacniacz w ten sposób, że:
- plus do plusa od akumulatora,
- minus do minusa od akumulatora,
- sterowanie/wzbudzanie wzmacniacza po stacyjce,
- sygnał od radia podawany jest przez wejścia High Input, czyli od wejść głośnikowych z radia.
Na kostce, którą wpina się do wzmacniacza (High Input) są oznaczenia Lewy +, Lewy -, Prawy +, Prawy - oraz (!) uziemienie, które zostało zmostkowane z minusem od akumulatora.

Problem mam taki, że przy uruchamianiu silnika bądź radia słychać strzał w subwooferze.
A konkretnie - jeśli wsiądę do auta i uruchomię silnik to strzału nie ma podczas uruchamiania silnika, tylko dopiero za jakieś 10-20 sek, czyli w trakcie uruchamiania się radia.
Jeśli natomiast najpierw włączę stacyjkę (sub już się włącza po stacyjce), wtedy radio uruchomi się bez strzału w subwooferze, ale sub strzeli z kolei podczas uruchomienia silnika.

Moje wątpliwości budzi sposób podłączenia uziemienia (wejścia High Input) do minusa od akumulatora, ale chciałbym poznać wasze opinie ewentualnie jakie kroki mógłbym podjąć, aby rozwiązać problem ze strzelaniem suba. :-)

Marek1603 - 2016-03-20, 11:40

Prawdopodobnie w momencie odpalania zanika + po stacyjce (stacyjka w pozycji rozrusznika) i pojawia się ponownie po uruchomieniu silnika.

Ja miałem podobny problem z rejestratorem. Potrafiła się kamerka wyłączyć podczas odpalania i już nie załączyć. Dlatego zastosowałem dodatkowy załącznik. Plus tego rozwiązania taki że mogę zostawić kamerkę włączoną na parkingu.

jas_pik - 2016-03-20, 11:49

Strzelanie suba to problem znany od wielu lat.
Dlatego kupując suba warto wybrać taki który ma załączanie głośników z opóźnieniem .
Jeśli już nie możesz go zmienić to musisz poszukać i zamontować układ opóźniający załączenie głośników.
Błędem było również podłączenie się do jednej masy.
Każdy kanał głośnikowy ma swoją własną masę i zazwyczaj dobre subwoofery mają niezależne masy sygnałowe dla każdego kanału.

majkel - 2016-03-20, 12:31

Niestety wasze porady są nietrafione bo nie uwzględniają sytuacji nr 1, o której pisałem wcześniej, a mianowicie tego, że sub strzela również PRZED uruchomieniem silnika, podczas uruchamiania się radia na włączonej stacyjce.

Wie ktoś może, gdzie mogę najbliżej fotela pasażera znaleźć punkt masy do podpięcia ?

shrek - 2016-03-20, 13:46

Rozumie ,ze to radio generuje zaklucenia wiec nalezy w pierwszej kolejnosci zalaczyc radio a potem wzmacniacz.Do tego mozesz wykozystac przekaznik czasowy opuzniajacy zalaczanie na wzbudzeniu wzmacniacza. Mase masz na srubie z fotela.
majkel - 2016-03-21, 08:31

Koledzy, żaden opóźniacz się u mnie nie sprawdzi bo trzask występuje w dwóch różnych sytuacjach w różnych odstępach czasowych.
To nie jest tak, że od razu jak radio dostanie napięcie to jest trzask tylko w jakimś tam odstępie czasowym.
Dzięki shrek za wskazanie masy. Spróbuję podłączyć ją w inne miejsce i zobaczymy :-)

corrado - 2016-03-21, 09:47

Masa nic tu nie pomoze,
Trzaski pochodza z rozladowywanych kondensatorow we wzmacniaczu ktore kumuluja energie i ktore same sie rozladowywuja jeszcze majac niewylaczone zasilanie z radia z konsoli.

Na radiu na pewno masz jeszcze 12V czy tam 5V - w zaleznosci od radia z przewodu remote do wzmacniacza, zanim wylaczysz radio , wysiadziesz z auta itd. :-)

jas_pik - 2016-03-21, 10:13

Tak jak napisałem poprzednio bez układu opóźniającego załączenie nic Ci nie pomoże. To nie jest sprawa masy lecz właśnie stanów nieustalonych zasilacza mocy.
Zwłoka w tym przypadku powinna wynosić co najmniej 10- 15 sekund.

majkel - 2016-03-21, 12:13

Przepięcie masy faktycznie nie pomogło.
Dzięki wielkie za sugestie.
Będę działał w tym temacie dalej.

Dominus - 2016-03-28, 18:35

Siemka.
I jak tam poradziłeś sobie z subem... ?
Chyba to powinno rozwiązać sprawę z strzałami.
http://novmix.pl/car-audi...or-zakloce.html

Miałem w bagażniku suba ale to był kolos i musiałem z niego zrezygnować na potrzeby ładunkowe.
Myślałem o zabudowaniu w wnęce bagażnika po lewej stronie
http://allegro.pl/dacia-d...6056220241.html lecz i tak gdzieś trzeba ulokować wzmacniacz a
subwoofer aktywny jak zamontowałeś jest ciekawym rozwiązaniem.

Oprócz tych strzałów zadowolony jesteś z decyzji zakupu?

majkel - 2016-03-29, 10:13

W zeszłym tygodniu zakupiłem tego Hollywood HPST, ale chyba się u mnie nie sprawdzi.
Na schemacie nr 1 (czyli ten, który dotyczy sytuacji, gdy słyszymy strzał podczas włączania się radia) kabel niebieski powinniśmy podłączyć do napięcia, które pojawia się po załączeniu radia. Problem jednak w tym, że serwis podłączył mi napięcie do wzbudzania wzmacniacza po włączeniu zapłonu :-/ . Kapnąłem się dopiero na drugi dzień po tym, jak urządzonko rozpakowałem.
Podjadę do jakiegoś zakładu car-audio może ogarnie w końcu temat.

Generalnie jestem zadowolony bo osiągnąłem to, co chciałem czyli lepszą kontrolę basu bez buczenia i dziwnych rezonansów oraz nieco niższe zejście niż głośniki 13 cm. W aucie nie słychać, że gra jakiś dodatkowy wzmacniacz czy coś podobnego. Brak jest efektu mocnego podbicia najniższych częstotliwości, ale dla mnie jest to zaleta. Dodatkowo mam pod ręką regulację jego głośności, co przydaje się w spokojniejszych lub bardziej "buczących" kawałkach.
Nie poleciłbym go osobom, które lubią mocne i niskie zejście tradycyjnych subów bo tych doznań po prostu nie uświadczymy.

shrek - 2016-03-29, 17:22

No pisalem ci o tym. Zainstaluj przekaznik opuzniajacy wlaczanie na sterowaniy suba i ustaw na 20 sek. i gotowe.
majkel - 2016-04-02, 09:46

Żaden układ opóźniający załączanie wzmacniacza nie sprawdziłby się u mnie ze względu na specyfikę podłączenia oraz na to, że trzaski występowały przy uruchamianiu silnika - już o tym pisałem.

Ostatecznie udało mi się rozwiązać problem poprzez zastosowanie konwertera sygnału firmy Hollywood HLC-3 http://www.caraudiosklepy...gnalu-p642.html
Dodatkowym plusem tego rozwiązania jest znaczna poprawa jakości i głośności reprodukcji dźwięku przez subwoofer. Teraz jest super.

corrado - 2016-04-02, 10:20

konwerter sygnalu z koncowki mocy na wejscie niskonapieciowe rca ?
to nigdy nie jest i nie bedzie dobre...

Marcinbzyk - 2016-04-02, 11:40

corrado napisał/a:
konwerter sygnalu z koncowki mocy na wejscie niskonapieciowe rca ?
to nigdy nie jest i nie bedzie dobre...


Możesz rozwinąć swoją tezę?
Skoro Majkel napisał, że tak jest to czemu mu nie wierzyć?
Jako użytkownik chyba wie lepiej jak to u niego działa.

SilverTM - 2016-05-20, 09:26
Temat postu: Dedykowane obudowy głośników niskotonowych do Dacii
Hej
Niedawno pojawiła się ciekawa oferta dedykowanych głośników ( skrzyń/obudów/subwooferów ) do Dacii. Na razie jest wersja do Dustera.

http://basser.pl/pl/
http://sklep.basser.pl/pl...subwoofera.html

Mam pytanie czy ktoś był by zainteresowany taką obudową do Dacii Sandero 2 ( FL )?
Jeśli tak albo macie chwilę ( podobno nie trwa długo taki pomiar ) to czy moglibyście odwiedzić tą firmę?
Bo do Łodzi mam ładny kawałek i trasa będzie mnie kosztowała więcej jak ten głośnik ;)

W poniedziałek zaczynam robić dustera:
-wytłumienie/wyciszenie przednich drzwi
-wymiana przednich głośników ( tylne odłączam od radia )
-tylny kanał głośnikowy w radiu będzie podłączony do głośnika niskotonowego
-oczywiście do tego wszystkiego wzmacniacz, zwrotnice, jakieś tam inne duperele.
Efekt zamieszczę na moim profilu. Z przyczyn estetycznych i praktycznych będzie montowana ta obudowa dedykowana ( kosztem pojemności ale podobno dobry głośnik ma nadrobić te niedomagania pojemnościowe )

shrek - 2016-07-01, 11:31

Z tego co widze skrzynia nie jest jakos specjalnie trudna do wykonania, wiec mozesz sprobowac ssam ja wykonac I jak bylo by to mozliwe to wsadz 25 cm glosnik. W mojej Lodgy gra Excrision 25 cm (teraz nie pamietam modelu) pod monoblokiem signat i jest calkiem fajnie. Wiec jak takie cos upchniesz do sandacza to bedzie super efekt.
Dymek - 2018-06-15, 11:52

http://www.daciaklub.pl/f...1758659#1758659
pan_dziobak napisał/a:
A moze ktos sie orientuje czy do MNE da rade podlaczyc aktywna skrzynie basowa? Coby tej glebi do dustera troche wprowadzic? Ma to radio wyjscia sygnalowe na skrzynie? Rca to chyba sie zowie...

Niestety- ten sprzęt nie ma żadnych dodatkowych wyjść audio poza głośnikowymi.
Pozostaje podłączenie wzmacniacza aktywnego, lub aktywnej kolumny która ma wejścia wysokiego poziomu, czyli głośnikowe.

pan_dziobak - 2018-06-15, 14:09

Dymek, hmm czyli trzeba by w takim przypadku "podkrasc" sygnal z ktoregos glosnika jesli dobrze rozumiem?
Dymek - 2018-06-15, 14:57

Nawet z obu głośników- podłącza się kanał lewy i prawy. Wzmacniacze i głośniki aktywne z takimi wejściami mają zwykle wejście i wyjście dla przewodów głośnikowych. Czyli można je traktować jak "przelotkę"- zwrotnica wewnątrz zapewnia właściwe rozgałęzienie połączenia.
Niektóre mają nawet okablowanie i wpina się tylko złącza w wiązkę za radiem bez żadnych kombinacji.

Fruxo - 2018-07-09, 14:38
Temat postu: Skrzynka basowa dedykowana duster
Znalazłem coś takiego
http://sklep.basser.pl/pl...subwoofera.html

Czy ktoś z odrobiną wiedzy mógł by spojrzeć na poprawnością wykonania elementu szczególnie chodzi o pojemność skrzyni do głośnika .
Dorzucił bym do niego
http://www.hertzaudiovide...energy-es200-5/

Dar1962 - 2018-07-09, 15:05

trochę słono chcą za kilka płyt ze sklejki obitych filcem :-)
Fruxo - 2018-07-09, 15:14

są jedyni na allegro mogą dyktować cenne
z drugiej strony utrzymanie mało chodliwego towaru też kosztuje.
A ja sobie sam takiej skrzynki nie zrobię mimo dość dobrych zdolności manualnych.

corrado - 2018-07-09, 17:39

Dar1962 napisał/a:
trochę słono chcą za kilka płyt ze sklejki obitych filcem :-)


Wbrew pozorom wyciecie i dobre spasowanie takiego nieregularnego ksztaltu wcale nie takie latwe. Mowie z autopsji - robilem glosniczek basowy kiedys od podstaw do telewizora i duzo sie "namordowalem"

Fruxo - 2018-07-10, 12:22

u niemca podobno świetnie się sprzedaje
https://www.lzparts.de/ca...euse-kofferraum

Zamówiłem od razu z głośnikiem Audio System R08 i maskownicą

Fruxo - 2018-07-10, 20:47

https://www.youtube.com/watch?v=EkGbte4Ahck
Dymek - 2019-07-23, 10:07
Temat postu: Subwoofer w kole zapasowym - budżetowo
http://www.daciaklub.pl/f...1775836#1775836
Dymek napisał/a:
W rozwiązaniach fabrycznych, dedykowane suby (np. BOSE) montowane są często zupełnie pod podłogą bagażnika, na przykład w formie okrągłego wkładu do wnętrza koła zapasowego. U siebie taki właśnie będę montował w kole zapasowym- jeszcze nie podłączony, ale próby dźwiękowe wypadły bardzo pozytywnie.

Trochę to trwało, ale wreszcie działa. Jeśli ktoś chce wzbogacić nieco brzmienie fabrycznego zestawu 4 głośników bo brakuje mu trochę basu, to nie wydając kasy na nowe, gotowe rozwiązania (choćby pokazanego wcześniej Focala czy subwooferów pod siedzenie), może coś takiego sobie wstawić. Brzmi naprawdę nieźle.
Mój budżetowy zestaw składa się z:
- używanego subwoofera pasywnego firmy BOSE, model GAP466960, montowanego oryginalnie w Mazdzie 3 a oferowanego na portalach masowo w cenach 100-150 zł;
- wzmacniacza złożonego we własnym zakresie z dwóch gotowych, dostępnych w handlu modułów KLIK1 oraz KLIK2
- prostego okablowania umożliwiającego podłączenie się do MediaNav bez ingerencji w fabryczną instalację, spreparowanego również własnoręcznie.
Główne zalety to cena i absolutny brak obecności subwoofera w bagażniku czy pod siedzeniem. Ten model subwoofera idealnie pasuje do standardowego 15" koła zapasowego w Daciach, oczywiście po jego odwróceniu. Trzeba tylko zmodyfikować śrubę mocującą zapas, bo musi przechodzić przez subwoofer.
Moduł wzmacniacza wraz z modułem konwertera poziomów High-Low są zabudowane we wspólnej, wentylowanej obudowie i umieszczone pod fotelem kierowcy. Docelowo chciałem kupić gotowy wzmacniacz, ale uzyskane, dobre efekty na razie mnie od tego powstrzymają.
Wzmacniacz bierze sygnał wysokiego poziomu (równolegle z tylnych głośników) oraz zasilanie z fabrycznej wiązki MediaNav- bezinwazyjne podłączenie umożliwia przejściówka zrobiona na bazie gotowej "przelotki" do podłączania zestawów Parrot w Renault a włączona bezpośrednio za MN. Niewielka moc ok. 50W nie wymaga ciągnięcia osobnego zasilania grubszymi przewodami.
Całość po odpowiednim skalibrowaniu poziomu i częstotliwości brzmi bardzo przyzwoicie i powinno zaspokoić każdego, kto nie wymaga dźwięku jaki może dać skrzynia basowa zajmująca ćwierć bagażnika.

sasio - 2019-07-23, 11:16

Nad takim czymś się zastanawiałem .
Odpowiadając na pytania, nie mam osobnego wyjścia na wzmacniacz.
Mostkowane są dwa tylne wyjścia na głośniki a tylne głośniki napędza radio.
Powalone jest tylko sterowanie, gdy damy 2+1 czyli przód plus sub, MNe muszę kręcić powyżej 20 aby było słychać oprócz basu z suba.

Jakie wymiary ma ten sub z Mazdy?
Chciałbym coś wsadzić u siebie pod podłogę.
Oryginalnie w Bose od Clio jest takie coś.


Dymek - 2019-07-23, 11:35

sasio napisał/a:
Jakie wymiary ma ten sub z Mazdy?
Chciałbym coś wsadzić u siebie pod podłogę.

Te suby Bose do koła zapasowego występują w różnych markach, w kilku rozmiarach, dopasowane do kół różnej wielkości. Poza tym są wersje aktywne i pasywne, z jednym dwucewkowym, lub dwoma głośnikami. Do koła 15" wchodzi właśnie ten mój- najmniejszy. I tak jak w tym prostokątnym z Clio, za godny dźwięk nie odpowiada głośnik a cała puszka z odpowiednim systemem kanałów bass-reflex. Głośnik jest jeden, niewielki, dwucewkowy, o impedancji 2x 2Ohm.
Poniżej wymiary- znalezione w sieci podczas wybierania modelu pasującego do koła Dacii, po zakupie nie weryfikowałem ich z rzeczywistością. Ale można założyć, że są rzetelne.

sasio - 2019-07-23, 12:10

Dziękuje, weszło by na styk.
Popatrzyłem to identyczny głośnik jest w tym clio, ale co ciekawe głośnik w Clio skierowany jest w podłogę :)

Akurat ten twój jest aktywny tzn. napędzasz go dodatkowym wzmacniaczem tak?
Głośnik sam w sobie ma tylko dwa kable tak?

Widziałem ostatnio BOSE od Audi, niby sam głośnik ale jest cudo bo do kostki idzie 5 kabli, pomimo że wzmacniacz jest osobno.

Dymek - 2019-07-23, 13:07

sasio napisał/a:
Akurat ten twój jest aktywny tzn. napędzasz go dodatkowym wzmacniaczem tak? Głośnik sam w sobie ma tylko dwa kable tak?

Subwoofer jest pasywny, dlatego wymaga zewnętrznego wzmacniacza. Zawiera tylko głośnik, nie mam pojęcia jakiej jest mocy.
Tak jak pisałem- głośnik jest dwucewkowy (dwa w jednym) i oryginalnie w Mazdzie obsługuje oba kanały stereo- a więc ma wyprowadzone 4 przewody. U mnie cewki połączyłem szeregowo i do wzmacniacza idzie już tylko 2 przewody. Sumowanie kanałów jest we wzmacniaczu- czyli jak u Ciebie. Z punktu widzenia wzmacniacza sub jest teraz pojedynczym głośnikiem mono.

sasio - 2019-07-23, 14:45

Dziękuje.
Głośnik to mega maluch :)
Słuchać chociaż jego podbicie basu?

Dymek - 2019-07-23, 14:54

Nie zawracałbym sobie głowy tym rozwiązaniem, gdyby nie było go słychać- od stycznia testuję różne małe subiki w różnych konfiguracjach. Głośnik jest niewielkiej średnicy, chyba 13cm (żaden z takich subwooferów nie ma dużego głośnika, bo przez środek zawsze przechodzi śruba mocowania koła zapasowego), ale z niezłą cewką i sporą amplitudą wychylenia membrany. Ale faktycznie sporą część roboty odwala tu ta obudowa.
A zwolenników robienia "kotłowni" pod remizą i ruchomych szyb odsyłam gdzie indziej :-D

sasio - 2019-08-07, 22:12

Dymek jak ogarnąłeś fabryczna kostkę ??
Masz jakaś rozpiskę pinów ?

Dymek - 2019-08-10, 09:05

sasio - redukcje do głośników są potrzebne.
Do podłączenia fabrycznych wiązek zrobiłem na bazie kupionej przejściówki do zestawów Parrot zmodyfikowaną przejściówkę wyprowadzająca sygnały głośników i zasilania. Opis kostek jest na forum.

sasio - 2019-08-10, 15:29

Hej, chodzi mi o kostkę suba.
Mam ISOTECa wiec wyprowadzone mam wszystko, zostaje + i -

Dymek - 2019-08-11, 12:30

sasio napisał/a:
Hej, chodzi mi o kostkę suba

No to masz przecież fotkę wyżej- dwie cewki to dwa czerwone i dwa różowe, czerwone to "plusy" cewek. I połączone szeregowo, czyli jeden czerwony jednej cewki połączony z różowym drugiej.

sasio - 2019-08-18, 16:29

Kupiłem sobie tez ten sub.
Pomijając oryginalne kable w głośniku mamy dwa czerwone i dwa zielone.
Można też zrobić tak że w głośniku łączymy :
+ wzmacniacza do jednego czerwonego
- wzmacniacza do jednego zielonego
Wolny czerwony i zielony łączymy ze sobą aby uzyskać szeregowe polaczenie.

Dobrze rozumiem ?

Dymek - 2019-08-18, 18:58

Dokładnie, ale po co to zwierać wewnątrz subwoofera jeśli można na wtyczce?
sasio - 2019-08-18, 19:49

Hehe, ja tam wymieniłem cała wiązkę :)
michal22 - 2022-05-28, 12:36
Temat postu: Re: Subwoofer w kole zapasowym - budżetowo
Dymek napisał/a:
http://www.daciaklub.pl/forum/viewtopic.php?p=1775836#1775836
Dymek napisał/a:
W rozwiązaniach fabrycznych, dedykowane suby (np. BOSE) montowane są często zupełnie pod podłogą bagażnika, na przykład w formie okrągłego wkładu do wnętrza koła zapasowego. U siebie taki właśnie będę montował w kole zapasowym- jeszcze nie podłączony, ale próby dźwiękowe wypadły bardzo pozytywnie.

Trochę to trwało, ale wreszcie działa. Jeśli ktoś chce wzbogacić nieco brzmienie fabrycznego zestawu 4 głośników bo brakuje mu trochę basu, to nie wydając kasy na nowe, gotowe rozwiązania (choćby pokazanego wcześniej Focala czy subwooferów pod siedzenie), może coś takiego sobie wstawić. Brzmi naprawdę nieźle.
Mój budżetowy zestaw składa się z:
- używanego subwoofera pasywnego firmy BOSE, model GAP466960, montowanego oryginalnie w Mazdzie 3 a oferowanego na portalach masowo w cenach 100-150 zł;
- wzmacniacza złożonego we własnym zakresie z dwóch gotowych, dostępnych w handlu modułów KLIK1 oraz KLIK2
- prostego okablowania umożliwiającego podłączenie się do MediaNav bez ingerencji w fabryczną instalację, spreparowanego również własnoręcznie.
Główne zalety to cena i absolutny brak obecności subwoofera w bagażniku czy pod siedzeniem. Ten model subwoofera idealnie pasuje do standardowego 15" koła zapasowego w Daciach, oczywiście po jego odwróceniu. Trzeba tylko zmodyfikować śrubę mocującą zapas, bo musi przechodzić przez subwoofer.
Moduł wzmacniacza wraz z modułem konwertera poziomów High-Low są zabudowane we wspólnej, wentylowanej obudowie i umieszczone pod fotelem kierowcy. Docelowo chciałem kupić gotowy wzmacniacz, ale uzyskane, dobre efekty na razie mnie od tego powstrzymają.
Wzmacniacz bierze sygnał wysokiego poziomu (równolegle z tylnych głośników) oraz zasilanie z fabrycznej wiązki MediaNav- bezinwazyjne podłączenie umożliwia przejściówka zrobiona na bazie gotowej "przelotki" do podłączania zestawów Parrot w Renault a włączona bezpośrednio za MN. Niewielka moc ok. 50W nie wymaga ciągnięcia osobnego zasilania grubszymi przewodami.
Całość po odpowiednim skalibrowaniu poziomu i częstotliwości brzmi bardzo przyzwoicie i powinno zaspokoić każdego, kto nie wymaga dźwięku jaki może dać skrzynia basowa zajmująca ćwierć bagażnika.

Sorki, że odgrzewam stary kotlet, ale mam do Ciebie pytanko. Czy dalej używasz tego zestawu i jak wzmacniacz się spisuje?
Bardzo mi się ten pomysł spodobał, już miałem kupować suba Pioneera pod siedzenie, ale na szczęście trafiłem na ten wątek i Twój post w tym temacie. Jako, że nie lubię za bardzo kupować używek (zwłaszcza głośników), to myślę o zakupie 2 nowych głośników niskotonowych 13 cm Sony 8 Ω 50 W i połączyć je równolegle do tego wzmacniacza i wpakować je do 2 osobnych skrzynek zamkniętych o pojemności 6 litrów pod obydwa siedzenia. Miejsca na nogi dla pasażerów z tyłu byłyby na całych dywanikach gumowych. Chciałbym tylko poprawić trochę fabrykę pod względem basów (trochę mi go brakuje), ale przy okazji odciążyć też głośniki w drzwiach.

Dymek - 2022-05-29, 14:07

Mój zestaw cały czas działa bez zarzutu. Wzmacniacz spisuje się bardzo dobrze.
michal22 - 2022-05-30, 15:27

No to super, dzięki za info. Odnośnie głośnika to jeszcze będę szukał, może uda się oprócz tych Sony 8 Ω, które namierzyłem znaleźć jakiś fajny głośnik 13 cm 4 Ω znaleźć, aby z tym wzmacniaczem to fajnie zagrało w jednej skrzynce pod siedzenie. Jeżeli nic ciekawego nie namierzę to w ostateczności być może nawet skuszę się na tą używkę z Bose w koło zapasowe.
Dymek - 2022-05-30, 22:10

Pamiętaj, że te Bose występują w kilku wersjach- takie jak moja z jednym głośnikiem, z dwoma głośnikami a także aktywne, również w kilku wersjach i z różnymi wzmacniaczami. Trzeba pogrzebać.
michal22 - 2022-05-31, 18:04

Będę miał to na uwadze, to jest bardzo cenna informacja. Na razie nie ma wielkiego pośpiechu, więc będę się starał cierpliwie i uważnie podchodzić do tego tematu. Na razie mam jeszcze mały mętlik w głowie, na które rozwiązanie mam się zdecydować, a pośpiech jest jednak złym doradcą.
W poprzednim samochodzie (w kombiaku) swego czasu miałem subwoofer pasywny w skrzyni zamkniętej z głośnikiem Rockford Fosgate P1S4-10 napędzany wzmacniaczem u-Dimension EL-D61, bardzo fajnie według mnie to grało, basu tam nie brakowało. Wtedy też dosyś długo poszukiwałem optymalnego rozwiązania dla siebie. W tym samochodzie teraz w rachubę wchodzi jedynie coś pod siedzenie lub w koło zapasowe z racji mniejszego bagażnika.

Dymek - 2022-06-01, 07:43

michal22 napisał/a:
W tym samochodzie teraz w rachubę wchodzi jedynie coś pod siedzenie lub w koło zapasowe z racji mniejszego bagażnika.
To może przypomnę dlaczego ja zdecydowałem się na wkładkę w koło zapasowe. W dwóch poprzednich, znacznie mniejszych samochodach, miałem handlowe subwoofery aktywne dedykowane pod siedzenie i sprawdzały się doskonale, toteż po zakupie Sandero naturalnie w pierwszej chwili chciałem przełożyć do Dacii subwoofer wcześniej używany w Matizie. Niestety- ku mojemu zdziwieniu okazało się, że o ile Matiz miał pod siedzeniem kierowcy mnóstwo miejsca, tak w Sandero ten sam subwoofer umieszczony pod siedzeniem wyraźnie przeszkadzałby pasażerowi siedzącemu z tyłu. Kształt podłogi (położenie poprzecznej wręgi podłogi) rzutuje na to, że subwoofer w Dacii był wysunięty bardziej do tyłu i pasażer ciągle kopałby w niego. A zaznaczam, że nie był to jakiś ogromny model, lecz Boschmann B-55P. Dodatkowo ja przy 172cm wzrostu mam fotel ustawiony bardzo do przodu, więc to jeszcze potęguje ten efekt. Ilość miejsca na wysokość przy całkowicie obniżonym fotelu również jest mniejsza w Sandero. Stąd decyzja o zaanektowaniu bagażnika, ale bez zabierania w nim miejsca na bagaż.
No i przy okazji uwaga- nie spodziewaj się, że z suba w kole czy pod siedzeniem uzyskasz taki bas, jak z zestawu skrzyniowego, jaki wymieniłeś wyżej. Z pojemnością skrzyni ciężko wygrać, ale można walczyć- te suby do koła zapasowego grają właśnie nie tyle głośnikiem, co wykombinowanym układem kanałów obudowy. Głośniki mają zawsze malutkie ze względu na konieczność zachowania centralnego, przelotowego otworu do mocowania koła zapasowego. W subach pod siedzenie można już znaleźć bardziej sensowny "kawałek głośnika".

michal22 - 2022-06-02, 09:06

Zdaję sobie sprawę, że przy tych rozwiązaniach, o których piszemy nie uzyskam takiego efektu, jak w poprzednim samochodzie, ale to zawsze jakaś poprawa względem fabrycznego audio, myślę, że w miarę fajny miękki basik będzie można uzyskać. Pasażerów w tym samochodzie z tyłu na pokładzie mam bardzo rzadko, za mną to praktycznie się nie jeszcze nie zdarzyło, więc sklepowy sub pod siedzenie u mnie raczej nie stanowiłby problemu, jedynie to dywanik gumowy trzeba byłoby w jakiś sposób zaadaptować do mniejszych rozmiarów, a miejsca na nogi pasażera zostałoby jeszcze około 35 cm. Jeżeli sam bym robił jakieś skrzynki (z głośnikami 13 cm) pod obydwa siedzenia to w tym przypadku bym się zmieścił z nimi bezproblemowo, ale tutaj jeszcze musiałbym wykombinować gdzie umiejscowić ten wzmacniacz, aby miał odpowiednie warunki pracy. No i pozostał jeszcze ten Bose ro rozważenia, jest nad czym dumać.
michal22 - 2022-12-19, 20:02

Ponad 3 miesiące temu zamontowałem w samochodzie dwa subwoofery pod siedzenia, na takie rozwiązanie ostatecznie się zdecydowałem.
Subwoofery te są w skrzynkach o konstrukcji z membraną bierną o pojemności ok. 6 litrów każda, głośniki niskotonowe jak i bierne są o średnicy 13 cm. Jest to kompromis między skrzynką o budowie zamkniętej a skrzynką z bass-refleksem przy tak małej pojemności obudowy. Skrzynki zostały wykonane z płyt MDF o grubości 6 mm, które na znanym portalu aukcyjnym zostały zakupione, a sprzedawca oferował w cenie zakupu ich przycięcia na wymiary, które sobie zażyczy kupujący, ja musiałem wyciąć w tym momencie tylko otwory na głośniki.
Głośniki niskotonowe które zastosowałem to Sony o mocy znamionowej 50 W i impedancji 8 Ω, o których wspominałem już w moim wcześniejszym poście z przed kilku miesięcy, za nimi przemawiało to, że były one fabrycznie nowe.
Wzmacniacz mocy z aktywnym filtrem dolnoprzepustowym na układzie TPA3116 i konwerter sygnału audio High To Low zastosowałem takie same jak kolega Dymek.
Skrzynki podłączyłem do wzmacniacza równolegle. Sygnał do wzmacniacza poprzez konwerter wziąłem poprzez szybkozłączki z przewodów tylnych głośników przy samym radiu.
Zasilanie wzmacniacza pociągnąłem również poprzez szybkozłączki z przewodu zasilającego tylne gniazdo zapalniczki.
Basy miałem wcześniej ustawione na +4 lub +5, Fader na +1 w stronę głośników przednich. Po montażu subwooferów Basy ustawiłem na 0 aby odciążyć głośniki w drzwiach, Fader pozostał bez zmian.
Pierwsze wrażenie było takie sobie, lekka poprawa była, ale szału nie było.
Zdecydowałem się na odwrócenie faz obydwóch głośników na wyjściu wzmacniacza no i pojawił się wielgachny banan na mojej twarzy. Bas stał się mocniejszy i dużo przyjemniejszy w odsłuchu niż przed montażem, a na tym mi najbardziej zależało. Jeszcze przez 2 - 3 tygodnie próbowałem się pobawić jeszcze ustawieniami, ale po lekkiej korekcie na samym wzmacniaczu już tak pozostało. Głośność na wzmacniaczu ustawiłem na ok. 50 %, odcięcie na ok. 80 Hz.
Czy warto było się bawić w taką samoróbkę?
W mojej subiektywnej ocenie odpowiedź brzmi - Tak.
Zmieściłem się ze wszystkim w kwocie 300 zł, z efektów pracy jestem zadowolony (żona również podziela moje zdanie, że jest duża poprawa w odsłuchu), natomiast gotowiec kosztuje ok. 640 zł, więc też przy okazji i trochę kasy pozostało w kieszeni.
P.S. Pozwoliłem sobie też na mały Off-topic, jako ostatnią wrzuciłem na szybko zrobioną fotkę mojej Daćki, mam nadzieję, że nie będziecie mieli mi tego za złe.

Dymek - 2022-12-19, 21:12

Czyli Twoje woofery mają teraz fazę odwrotną do pozostałych głośników?
michal22 - 2022-12-19, 22:03

Zgadza się.

Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group