|
DACIA Klub Polska Forum Dyskusyjne Użytkowników DACII |
 |
Dział ogólny o daciach - dziwnie dlugie krecenie kierownica 4x4 lock Duster
francio - 2012-02-27, 23:28 Temat postu: dziwnie dlugie krecenie kierownica 4x4 lock Duster Witam,
W trybach 2WD oraz AUTO, Duster kieruje sie znakomicie.
Natomiast za kazdym razem po przelaczeniu na tryb 4WD LOCK,
zmuszony jestem do co najmniej 2x wiekszego obkrecania kierownica,
zeby kola skrecily pod tym samym katem, co w poprzednich trybach.
Jakos strasznie to mi jeszcze nie przeszkadza, choc czasem na ciasniejszych zakretach potrafi
denerwowac. Czy to jest normalne?
chriskb - 2012-02-28, 05:34
W trybie 4WD Lock, rozkład napędu jest 50/50 co ma wpływ na pokonywanie ostrych zakrętów. Auto z podsterownego zmienia charakterystykę na bardziej neutralną i rzeczywiście występuje wrażenie jakoby trzeba było mocniej kręcić kierownica.
Przed ostrym zakrętem w tym trybie lepiej wjechać wolniej a gdy auto skręci można znacznie przyspieszyć, co w konsekwencji pozwoli na szybsze pokonanie zakrętu. Nie jest do jakaś specyfika DD a tylko trybu 4X4. Dla każdego użytkownika, który przesiadł się z auta z napędem na przednią oś, będzie występowało to wrażenie.
W DD nie jest to zauważalne w trybach, 2WD i AUTO, bo samochód jest wtedy przednionapędowy. W trybie AUTO dołączenie napędu na tylną oś występuje wtedy, gdy przednie koła stracą przyczepność.
zyga03 - 2012-02-28, 07:04 Temat postu: Re: dziwnie dlugie krecenie kierownica 4x4 lock Duster
francio napisał/a: | Witam,
W trybach 2WD oraz AUTO, Duster kieruje sie znakomicie.
Natomiast za kazdym razem po przelaczeniu na tryb 4WD LOCK,
zmuszony jestem do co najmniej 2x wiekszego obkrecania kierownica,
zeby kola skrecily pod tym samym katem, co w poprzednich trybach.
Jakos strasznie to mi jeszcze nie przeszkadza, choc czasem na ciasniejszych zakretach potrafi
denerwowac. Czy to jest normalne? |
człowieku co Ty wypisujesz za banialuki.
Ilość obrotów kierownicy nie zależy od trybu pracy napędu.
W trybie Look oprócz rozkładu napędu 50x50 przeważnie prędkość samochodu jest mniejsza niż w pozostałych trybach i to dodatkowo powoduje odczucie wiekszych oporów na kierownicy.
wojtek_pl - 2012-02-28, 08:31
Nie jest prawda to co napisales. Tzn przy skrecaniu kola przedniej i tylnej osi jada drogami o roznej dlugosci i w zwiazku z tym kola wykonuja rozne liczby obrotow. Po spieciu osi kreca sie z taka sama liczba obrotow i w zwiazku z tym auto gorzej skreca bo jest "usztywnione" do jazdy prosto. I byc moze aby auto skrecilo musisz skrecic kola bardziej lub masz wiekszy opor na kierownicy. Znaczy nadal dany obrot kierownicy wykonuje ten sam skret kol tylko auto mniej skreca.
BTW nie jezdzi sie z 4x4 Lock po suchym asfalcie czy betonie bo uszkodzisz samochod ! 4x4 Lock nalezy uzywac na nawierzchniach o mniejszej przyczepnosci aby umozliwic poslizg kol zlaczonych osi przy skrecaniu !
zyga03 - 2012-02-28, 09:02
wojtek_pl napisał/a: | Nie jest prawda to co napisales. Tzn przy skrecaniu kola przedniej i tylnej osi jada drogami o roznej dlugosci i w zwiazku z tym kola wykonuja rozne liczby obrotow. Po spieciu osi kreca sie z taka sama liczba obrotow i w zwiazku z tym auto gorzej skreca bo jest "usztywnione" do jazdy prosto. I byc moze aby auto skrecilo musisz skrecic kola bardziej lub masz wiekszy opor na kierownicy. Znaczy nadal dany obrot kierownicy wykonuje ten sam skret kol tylko auto mniej skreca.
BTW nie jezdzi sie z 4x4 Lock po suchym asfalcie czy betonie bo uszkodzisz samochod ! 4x4 Lock nalezy uzywac na nawierzchniach o mniejszej przyczepnosci aby umozliwic poslizg kol zlaczonych osi przy skrecaniu ! |
po co tak teoryzujesz różnica w promieniu skrętu jest niezauważalna i pomijalna
po spięciu nadal dzałają mechanizmy różnicowe sprzgło wielopłytkowe dodaje tylko napęd na tylną oś
w Dusterze jest tylko bardzo uproszczone 4x4, nie ma szpera
wojtek_pl - 2012-02-28, 10:12
W trybie 4x4 lock masz zlaczone osie ze soba, bez centralnego mechanizmu roznicowego. Co moze i bedzie utrudniac skrecanie. I ja wiem, ze auto bedzie sie zachowywac inaczej niz przy napedzie na jedna os. To kolega francio ma z tym problem.
BTW roznica nie jest "niezauważalna i pomijalna".
zyga03 - 2012-02-28, 10:43
wojtek_pl napisał/a: | W trybie 4x4 lock masz zlaczone osie ze soba, bez centralnego mechanizmu roznicowego. Co moze i bedzie utrudniac skrecanie. I ja wiem, ze auto bedzie sie zachowywac inaczej niz przy napedzie na jedna os. To kolega francio ma z tym problem.
BTW roznica nie jest "niezauważalna i pomijalna". |
Jaki centralny mechanizm różnicowy w Dusterze , nie ma takowego
masz jeden na przednią oś potem wał i pośredni na tylna oś
"nie jezdzi sie z 4x4 Lock po suchym asfalcie czy betonie bo uszkodzisz samochod ! 4x4 Lock nalezy uzywac na nawierzchniach o mniejszej przyczepnosci aby umozliwic poslizg kol zlaczonych osi przy skrecaniu !"
a jak będziesz jechał na Looku po asłalcie prosto to można? nie ,bo rozleci się sprzęgło miedzyosiowe i dlatego komp je rozłaczy przy pewnej prędkości lub po przekroczeniu temperatury nagrzania.
to o czym piszesz to są blokady mechanizmów różnicowych , które nie wystepują w Dusterze
wojtek_pl - 2012-02-28, 11:14
zyga03 napisał/a: | wojtek_pl napisał/a: | W trybie 4x4 lock masz zlaczone osie ze soba, bez centralnego mechanizmu roznicowego. Co moze i bedzie utrudniac skrecanie. I ja wiem, ze auto bedzie sie zachowywac inaczej niz przy napedzie na jedna os. To kolega francio ma z tym problem.
BTW roznica nie jest "niezauważalna i pomijalna". |
Jaki centralny mechanizm różnicowy w Dusterze , nie ma takowego | A gdzie ja napisalem, ze Duster ma centralny mechanizm roznicowy ??? Czytaj uwaznie. zyga03 napisał/a: |
masz jeden na przednią oś potem wał i pośredni na tylna oś
"nie jezdzi sie z 4x4 Lock po suchym asfalcie czy betonie bo uszkodzisz samochod ! 4x4 Lock nalezy uzywac na nawierzchniach o mniejszej przyczepnosci aby umozliwic poslizg kol zlaczonych osi przy skrecaniu !"
a jak będziesz jechał na Looku po asłalcie prosto to można? nie ,bo rozleci się sprzęgło miedzyosiowe i dlatego komp je rozłaczy przy pewnej prędkości lub po przekroczeniu temperatury nagrzania.
to o czym piszesz to są blokady mechanizmów różnicowych , które nie wystepują w Dusterze |
Prosto mozna jechac po przyczepnej nawierzchni w trybie 4x4 Lock. Owszem, pewne naprezenia w ukladzie napedowym sie pojawia, ze wzgledu na minimalne roznice cisnienia powietrza w oponach, zuzycia bieznika czy nieutrzymywaniu idealnie prostej linii jazdy. Ale nie beda to tak duze naprezenia jak przy skrecaniu. A przy dosc w sumie delikatnej budowei napedu w Dusterze latwiej cos uszkodzic, wiec lepiej tak nie jezdzic.
Tak przy okazji... CO KONKRETNIE przegrzewa sie w tym sprzegle przy jezdzie 4x4 lock ? Elektromagnes zalaczajacy naped ? Bo chyba nie olej skoro naped jest zalaczony na stale i nie ma poslizgu sprzegla. To nie jest wiskoza przeciez...
zyga03 - 2012-02-28, 12:23
wojtek_pl napisał/a: | zyga03 napisał/a: | wojtek_pl napisał/a: | W trybie 4x4 lock masz zlaczone osie ze soba, bez centralnego mechanizmu roznicowego. Co moze i bedzie utrudniac skrecanie. I ja wiem, ze auto bedzie sie zachowywac inaczej niz przy napedzie na jedna os. To kolega francio ma z tym problem.
BTW roznica nie jest "niezauważalna i pomijalna". |
Jaki centralny mechanizm różnicowy w Dusterze , nie ma takowego | A gdzie ja napisalem, ze Duster ma centralny mechanizm roznicowy ??? Czytaj uwaznie. zyga03 napisał/a: |
masz jeden na przednią oś potem wał i pośredni na tylna oś
"nie jezdzi sie z 4x4 Lock po suchym asfalcie czy betonie bo uszkodzisz samochod ! 4x4 Lock nalezy uzywac na nawierzchniach o mniejszej przyczepnosci aby umozliwic poslizg kol zlaczonych osi przy skrecaniu !"
a jak będziesz jechał na Looku po asłalcie prosto to można? nie ,bo rozleci się sprzęgło miedzyosiowe i dlatego komp je rozłaczy przy pewnej prędkości lub po przekroczeniu temperatury nagrzania.
to o czym piszesz to są blokady mechanizmów różnicowych , które nie wystepują w Dusterze |
Prosto mozna jechac po przyczepnej nawierzchni w trybie 4x4 Lock. Owszem, pewne naprezenia w ukladzie napedowym sie pojawia, ze wzgledu na minimalne roznice cisnienia powietrza w oponach, zuzycia bieznika czy nieutrzymywaniu idealnie prostej linii jazdy. Ale nie beda to tak duze naprezenia jak przy skrecaniu. A przy dosc w sumie delikatnej budowei napedu w Dusterze latwiej cos uszkodzic, wiec lepiej tak nie jezdzic.
Tak przy okazji... CO KONKRETNIE przegrzewa sie w tym sprzegle przy jezdzie 4x4 lock ? Elektromagnes zalaczajacy naped ? Bo chyba nie olej skoro naped jest zalaczony na stale i nie ma poslizgu sprzegla. To nie jest wiskoza przeciez... |
spięte osie na stałe. to powoduje , że wszystkie naprężenia o których pisałeś (a są one duże i ciągłe) powoduje , że musi je pokonać sprzęgło płytkowe elektromagnetyczne.
to wszystko przekłada się na ciepło bo tak rozprasza się ta energia
esdziewiaty - 2012-02-28, 14:43
Przy manewrowaniu , chociażby na śniegu z napędem w trybie Lock, czuć, że po chwili jazdy do przodu lub do tyłu , ze skręconymi kołami napęd się rozłącza. Tak czy siak, żaden z trybów napędu NIE MA wpływu na przełożenie przekładni kierowniczej.
francio - 2012-02-28, 15:02
Moze postaram sie jeszcze raz bardziej szczegolowo wytlumaczyc, co mi sie przytrafilo na 2 jazdach probnych dieslem z napedem 4x4;]. Opor podczas skrecania kierownica jest ten sam, a wiec niezaleznie od wlaczonego trybu napedu, nadal z ta sama latwoscia sie nia obraca. Natomiast, zeby kola wykonaly ten sam skret w trybie 4WD LOCK, co w 2 pozostalych, musze kierownica po prostu wiecej obkrecic.
Efekt wyglada tak, ze robiac obrot o 180 stopni, auto zaczyna skrecac minimalnie, tak jakbym przekrecil ja jedynie o 70 stopni przy jezdzie w trybie 2WD badz AUTO. Nie wypisuje glupot, tylko opisuje zdarzenie, jakie mialo miejsce, czy fabrycznie kazda DD to ma, czy cos bylo uszkodzonego akurat w tym modelu testowym, to juz inna sprawa, ale taka sytuacja miala miejsce.
Pozdrawiam.
wojtek_pl - 2012-02-28, 15:55
No ja ci tego prosciej juz nie moge narysowac...
48piotr - 2012-02-28, 16:16
wojtek_pl napisał/a: | No ja ci tego prosciej juz nie moge narysowac... |
Koloru zielonego daltoniście nie opowiesz...
Dar1962 - 2012-02-28, 17:42
francio napisał/a: | Moze postaram sie jeszcze raz bardziej szczegolowo wytlumaczyc, co mi sie przytrafilo na 2 jazdach probnych dieslem z napedem 4x4
Efekt wyglada tak, ze robiac obrot o 180 stopni, auto zaczyna skrecac minimalnie, tak jakbym przekrecil ja jedynie o 70 stopni przy jezdzie w trybie 2WD badz AUTO |
to raczej subiektywne odczucia - obiektywnie nic takiego się nie dzieje, załączenie trybu LOOk nie zmienia przełożenia przekładni kierowniczej, więc logicznie rzecz biorąc zjawisko, jakie opisałeś jest fizycznie niemożliwe.Zupełnie inną sprawą jest zachowanie auta podczas skręcania przy spiętych obu napędach. Dla odważnych proponuję następujący eksperyment: Spinamy napędy na postoju, po czym na suchej i przyczepnej nawierzchni zaczynamy wykonywać maksymalnie ostry skręt.Jeśli uchylimy szybę - usłyszymy jak tylne opony dosłownie drą asfalt - nie działa mechanizm różnicowy. W trybie LOOK auto skręca tym bardziej opornie im głębszy jest skręt.
francio - 2012-02-28, 18:19
Wojtek_pl, nie pisalem, ze nie zrozumialem tego, co piszesz.
Natomiast nie wszyscy maja takie samo zdanie na ten temat na tym forum, dlatego nie wyrazalem swojej opinii na temat tego, co faktycznie powoduje takie zachowanie/odczucie podczas jazdy w tym trybie.
Wole pozostac bierny podczas tej dyskusji i wyciagnac bardziej merytoryczne wnioski na koniec tej "debaty", tym bardziej, ze jestem jeszcze malo doswiadczonym kierowca;].
wojtek_pl - 2012-02-28, 19:04
Achem. Jak wygląda Duster w trybie LOOK ? To jakiś nowy pakiet spoilerów?
Bo napęd można włączyć w tryb 4x4 LOCK ...
francio jestem pewien, że trafił ci się specjalny testowy egzemplarz o zmiennym przełożeniu przekładni kierowniczej, zależnym od ustawienia napędów...
Dar1962 - 2012-02-28, 20:06
oj tam,oj tam - napisało mi się fonetycznie a poprawiał nie będę,bo inaczej twoja uwaga odnosiłaby się nie wiadomo do czego
laisar - 2012-02-28, 22:09
francio napisał/a: | zeby kola wykonaly ten sam skret w trybie 4WD LOCK, co w 2 pozostalych, musze kierownica po prostu wiecej obkrecic |
Nie - możesz mieć różne odczucia, ale to absolutnie zupełnie w ogóle nie jest technicznie możliwe w dusterze. Skręt kół zawsze jest identyczny przy tym samym ustawieniu kierownicy.
Natomiast istnieje możliwość, że w pewnych warunkach, mimo identycznego skrętu kół, samochód będzie rzeczywiście inaczej zakręcał - więc żeby wykonał z kolei identyczny zakręt, to faktycznie trzeba przekręcić mocniej kierownicę. Tyle że wtedy w obu sytuacjach koła będą skręcone inaczej.
francio - 2012-02-29, 14:17
Ok, dzieki wszystkim za informacje dla lajka w temacie moto i mechaniki:).
W sumie dokladnie tak sie dzialo, jak pisal wojtek_pl, kierownica obracala sie z taka sama latwoscia, jedynie auto wykonywalo skret o mniejszym promieniu, niz kilka sekund wczesniej na tej samej trasie w trybie LOCK. Nie otwieralem szyby, wiec nie wiem, jak rzeczywiscie skrecaly kola.
Ale rozumiem, ze skrecaly podobnie, jak w poprzednich trybach, natomiast auto przy rownomiernym rozlozeniu mocy na 2 osie, moglo miec po prostu wieksze opory przy skrecaniu przy roznych obrotach kol.
RnR - 2012-03-03, 07:08
A może poprostu tył pchał do przodu i wypychał koła przednie z zakrętu? Ja tutaj szukał bym wytłumaczenia opisywanych objawów.
francio - 2012-03-03, 09:56
Raczej nie o zakret czy mala przyczepnosc nawierzchni chodzi, auto jechalo z predkoscia 1-20km/h prosta droga z lekko utwardzonym piachem, a skrecalem sobie od tak na boki. Przyczepnosc byla naprawde znosna jak na piaszczyste drogi.
tomala72 - 2012-03-03, 12:45
A o co chodzi:)
Ja myślę że Francio ma w żyłach krew driftera i mu instynkty nakazują jazdę bokiem do której próbuje zmusić dastera 4x4:)
tomala72 - 2012-03-03, 13:46
[quote="francio"]Ok, dzieki wszystkim za informacje dla lajka w temacie moto i mechaniki:).
Francio a kto to jest "lajek" ?
Dar1962 - 2012-03-03, 13:49
tomala72 napisał/a: | instynkty nakazują jazdę bokiem do której próbuje zmusić dastera 4x4:) |
z tym (przy włączonym ESP) jest bardzo ciężko, próbowałem bez większych sukcesów.Inna sprawa,że gdyby się to już udało, to jak wyprowadzić auto z poślizgu? Jak to zrobić z "normalnym" czyli przednionapędowym bez układu kontroli trakcji mniej więcej wiem i jako tako sobie radzę. Ciekaw jestem,czy w sytuacji ekstremalnej te układy by nie zgłupiały i czy ich ingerencja nie kłóciłaby się z tym, co w takiej chwili usiłuje zrobić kierowca
francio - 2012-03-05, 09:37
Ciekawe tylko, ze jadac ta sama trasa w trybie 2WD bylo wszystko ok, zatrzymuje sie, prostuje kierownice, przestawiam tryb na 4WD LOCK i nagle musze wykonywac wiecej obrotow kierownica, zeby auto wykonalo ten sam skret, co przy 2WD. Rowniez po zjechaniu z piaszczystej na asfalt, dopoki nie przelaczylem napedu na 1 os, sytuacja nie zmienila sie.
Tomala72, najmocniej przepraszam za literowke, prosze, nie zglaszaj do admina mojej dysortografii, juz nie bede, zaprzyjaznie sie z Wordem, obiecuje!;p. Tak, jestem drifciarzem na jedzie probnej w lesie, po prostu marzylem o wprowadzeniu auta z wysokim zawieszeniem w (nie)kontrolowany poslizg przy predkosci 10km/h na nierownej drodze piaszczystej[;.
No dobra, przyznaje sie, tak naprawde nalykalem sie LSD i mialem zwidy;).
Jakby ktos chcial miec podobne, zachecam do jazdy probnej dieslem 4WD w salonie w Gdansku Oliwie. Na asfalcie jest to samo, wiec odrazu po przelaczeniu napedu bedzie to odczuwalne.
RnR - 2012-03-05, 09:42
Francio - mysle, ze dlatego wlasnie nie wlacza lock na asfalcie - "spiecie" na sztywno przedniej i tylnej osi ma konsekwencje - zeby zrobic zakret przod musi pokonac dluzsza droge niz tyl - skoro nie moze bo jest z nim spiety to sie slizga troche - i slizga sie wlasnie tak, ze "nie chce skrecac"
48piotr - 2012-03-05, 10:51
francio napisał/a: | No dobra, przyznaje sie, tak naprawde nalykalem sie LSD i mialem zwidy;). |
A może tylko odczucie....
Przekładnia kierownicza jest to mechanizm mechaniczny, a jako takowy jest "constans".
Odczucia ludzkie niestety nie...
Fizyka się kłania,odnośnie napędów.
Dar1962 - 2012-03-05, 13:57
48piotr napisał/a: |
Przekładnia kierownicza jest to mechanizm mechaniczny, a jako takowy jest "constans" |
gwoli ścisłości: w przypadku Dustera "constans" - w przypadku np BMW - kilka lat w opcji jest aktywna przekładnia kolumny kierowniczej zmieniająca płynnie przełożenie w zależności od szybkości auta
RnR - 2012-03-05, 14:12
Przelozenie czy sile wspomagania? Bo w przelozenie to nie wierze :)
Dar1962 - 2012-03-05, 14:23
progresywne wspomaganie kierownicy to już nie nowość
będziesz musiał jednak uwierzyć
http://www.motofakty.pl/a...kierownica.html
co ciekawe, o ile wspomaganie jest w tym przypadku elektryczne, to sam układ (na razie) jest w pełni mechaniczny
RnR - 2012-03-05, 14:46
Fajne - ale z ta "w pelni mechanicznoscia" to przesadziles :)
"Na podstawie informacji, m.in. o kącie skrętu kół przednich i prędkości pojazdu, sterownik elektroniczny uruchamia silnik elektryczny zmieniający przełożenie przekładni planetarnej."
"Wysiadly bezpieczniki/zgasl silnik a kierownica zostala na przelozeniu dla 200km/h - spowodowalem wypadek bo nie nadazalem krecic..." ;)
Dar1962 - 2012-03-05, 14:52
z treści artykułu wynika,że samo połączenie i przełożenie kolumny jest mechaniczne, więc utrata napięcia mimo to pozwala (inna sprawa na ile wygodnie i skutecznie) nadal kierować autem - być może przestaje po prostu działać funkcja "aktywności" zmiennego przełożenia i działa jak zwykła o stałym przełożeniu -jakoś musieli skutecznie rozwiązać problem bezpieczeństwa
RnR - 2012-03-05, 15:30
Tak - tyle, ze kto na tej planecie poza Pudzianem skreci kola przy przelozeniu 1:18 Juz u mnie w 406 bez wspomagania jest masakra... :)
|
|