|
DACIA Klub Polska Forum Dyskusyjne Użytkowników DACII |
 |
Dział ogólny o daciach - Rozmiar kół - większy znaczy lepszy?
klwsz - 2012-10-24, 18:38 Temat postu: Rozmiar kół - większy znaczy lepszy? Cześć,
Podczas konfigurowania Dacii Dokker nabywca może zdecydować czy zakupić auto z kołami 185/65/15 lub 185/70/14. Większe koła wiążą się nieznaczną dopłatą.
Zastanawiam się jak te dwa rozmiary kół wpłyną na użytkowanie samochodu: na jego ekonomiczność, komfort jazdy (hałas) i właściwości jezdne (prowadzenie w zakrętach, pokonywanie dziur).
Jako że sam nie miałem okazji próbować różnych kół w jednym pojeździe, powyższy temat chcę poddać pod dyskusję na tym forum :)
Marmach - 2012-10-24, 18:49
W tym przypadku to przede wszystkim opona ma niższy profil, więc większa stabilność kosztem zmniejszonej odporności na krawężniki i naturalne drogowe elementy uspokajające ruch, czyt. dziury.
Z teoretycznych rozważań - koło o mniejszej średnicy (w tym przypadku r14 ma średnicę mniejszą raptem o 1%....) kręci się minimalnie szybciej więc być może łożysko szybciej się zużywa :D
Poza tym mniejsza średnica opony to jej mniejsza powierzchnia, więc bieżnik zużyje się pewnie trochę szybciej :D
PiotrWie - 2012-10-24, 18:59
Koła o większym profilu ( czyli 185/70/14 będą lepiej amortyzowały nierówności, koła o niższym profilu lepiej trzymały na zakrętach przy szybszej jeździe po równym, zależy jak planujesz użytkować Dokkera, ogólnie niższe profile używane są w bardziej sportowych zawieszeniach, wyższe w komfortowych, oczywiście oba te profile są barzij komfortowe niż sportowe, w końcu Dokker to nie gokart.
Ale chyba coś pomyliłeś ( albo autorzy konfiguratora ) bo według tabeli zamiennikiem opony
14/185/70 jest jest 15/195/60.
krakry1 - 2012-10-24, 19:10
Większy rozmiar jest zawsze lepszy ... jak nie wierzycie, zapytajcie swoje, żony lub dziewczyny.
PiotrWie - 2012-10-24, 19:12
krakry1 napisał/a: | Większy rozmiar jest zawsze lepszy ... jak nie wierzycie, zapytajcie swoje, żony lub dziewczyny. |
No do czasu - przypomnij sobie Sonnego Corleone.
krakry1 - 2012-10-24, 19:14
marszelest - 2012-10-24, 19:14
w meganie 1 FL miałem 185/60 R15 michelin energy saver produkcja przed 2000 r
większe kola mniej powinien palić ,poprawia sie prowadzenie,ale spada komfort
z tymi tabelami to tez trzeba brać poprawkę bą są tam tylko najbardziej uniwersalne opony
i wielu typów tam po prostu nie ma
wieza - 2012-10-24, 19:16
wez kola takie jak do monstera ;)
Dar1962 - 2012-10-24, 19:23
185/70/14 to rozmiar mniej typowy. Na rynku będzie mniejsza oferta ogumienia. Jeśli auto ma być użytkowane głównie w mieście (dziury w jezdni, krawężniki) z miejskimi prędkościami - lepiej wybrać rozmiar mniejszy (z uwagi na wysoki bark) Jeśli będzie pokonywać dłuższe trasy i nieco szybciej - lepsze będą opony z niższym barkiem. Dokker jest dość wysoki (i zapewne dość miękko zawieszony) Opony o niższym barku pozwolą na lepsze prowadzenie na zakrętach i podczas manewrów wyprzedzania
Seal - 2012-10-24, 20:13
Na twoim miejscu przed podjęciem decyzji sprawdził bym jaka jest dostępność i ceny opon letnich i zimowych dla w/w rozmiarów produkowanych przez liczących się w branży producentów ogumienia.
TD Pedro - 2012-10-24, 20:19
@klwsz jak sam widzisz nie będzie łatwo zdecydować, ilu użytkowników prawie tyle samo opinii, każdy rozmiar ma swoje atuty a w związku z brakiem jednoznaczności do mnie najbardziej przemawia argument kol Seal'a
laisar - 2012-10-24, 22:39
klwsz napisał/a: | Większe koła wiążą się nieznaczną dopłatą |
To nie są większe koła - to są tylko większe felgi. Montuje się na nich oponę o niższym profilu, więc sumaryczna średnica jest zawsze mniej więcej taka sama.
I teraz - im niższy ten profil, tym teoretycznie lepsze prowadzenie (bo auto niby mniej pływa na cieńszej warstwie gumy), ale za to w przypadku jeżdżenia po dziurach szybciej zużywają się elementy zawieszenia (bo cieńsza warstwa gumy mniej amortyzuje).
Jest to zatem klasyczny przykład wyższości Wielkanocy nad Bożym Narodzeniem - albo odwrotnie. Zależy co się robi i co się lubi... [:
keikan - 2012-10-25, 06:32
Oprócz właściwości jezdnych, stabilności i komfortu jazdy, odporności na krawężniki i inne opisane wyżej - pozostaje jeszcze kwestia wyglądu - felgi o większym rozmiarze wyglądają po prostu ładniej.
Jak kupiłem Audi miałem je na kołach 18'' (opony chyba 225/45). Wyglądały przepieknie!!!, ale po naszych ulicach jeździć się nie dało (czuć było każdą dziurę a po koleinach jeździło się jak na nartach)... Z bólem serca zamieniłem na 16'' o wyższym profilu...
Pamiętaj także, że opony 15'' (np. gdybyś chciał dokupić zimówki czy "cóś" ) będą droższe niż 14"
p.s.
Ja brałbym te 15"
r_lukas - 2012-10-25, 07:33
185/65 r15 ti jeden z bardziej popularnych rozmiarów w klasie B (seria np w Grande Punto). Wcale nie muszą być droższe niż r14. Co do profilu 65 to dalej jest mały balon, kolega ma w GP r17 profil 45 i wcale jakoś dużo mniej komfortowo nie jest.
keikan - 2012-10-25, 08:03
rzeczywiście - porównałem właśnie ceny opon zimowych 185/65R15 i 185/70R14.
Niemal identyczne (złotówkowe różnice)
|
|