|
DACIA Klub Polska Forum Dyskusyjne Użytkowników DACII |
 |
Dział techniczny - Sterowanie szyb tylnych z boczków drzwi
Dominus - 2013-10-03, 16:24 Temat postu: Sterowanie szyb tylnych z boczków drzwi Witam.
Po ostatniej jeździe z pasażerami w tyle i ich drobnych uwagach na temat umiejscowienia sterowanie szyb tylnych zastanawiam się czy nie dało by się przeciągnąć dodatkowych przełączników do boczków drzwi.
Istniejące zostały by pomiędzy fotelami a dodatkowe do drzwi.
Znalazłem że w Renault Duster'ze w boczkach tylnych drzwi występowały oto takie przełączniki
(dokładnie takie montowane są chyba w Kangoo w tylnych drzwiach)
Niestety są one 6 piniowe a u Nas są przełączniki na 5 pinów i chyba nie ma możliwości ich wpięcia aby działały. Zapewne nowe przełączniki w wersji Duster'a po lifcie już będą miały nową instalacje na 6 pinowe więc też odpada.
Macie może jakieś propozycje czy można coś zrobić w celu sterowania z boczków drzwi.
Czy może zastosować uniwersalne przełączniki które dostępne są na 5 pin a i łatwo będzie je wkomponować w boczek.
http://elecena.pl/product...-pin-do-el-szyb
laisar - 2013-10-03, 22:19
Dominus napisał/a: | chyba nie ma możliwości ich wpięcia aby działały |
Jeśli dobrze myślę, to chyba jednak jest taka możliwość - nie będą tylko podświetlane.
Szary przełącznik na obrazku poniżej jest właśnie z kangoo - i łączymy go z daćkowymi kabelkami niemal dokładnie tak jak widać, czyli:
B3 - niepodłączony
A3 - 5
A2 - 3
B1 - 1
Wyjątkiem jest A1 - jego łączymy razem z B2 do 2.
Wtyczka logana:
1 2 3 4 5
Gniazdko w przełączniku kangoo:
A1 A2 A3
B1 B2 B3
(A teraz niech sprawdzi to ktoś naprawdę znający się na prądzie... (; ).
jackthenight - 2013-10-04, 08:05
Można ten 6-pinowy włącznik podłaczyć tak aby wszystko działało.
Jedynie podświetlenie przycisku będzie świecić się zawsze, niezależnie od włączonych pozycyjnych.
Jak widać sterowanie szybami odbywa się za pomocą plusa podawanego na silniczek.
Kiedy przyciski są niepowciskane to podawana jest masa na silnik.
Czyli aby było dobrze, należy podłączyć tak :
Na B2, A1, B3 należy podać masę.
Na A2 należy podać 12V.
B1, A1 podłączone są do silniczka.
Czyli :
kable od Starego włącznika -- > do nowego włącznika :
2 --- > B2, A1, B3
1 --- > B1
3 --- > A2
5 --- > A3
Jeśli nie podłączysz 2 do B3 to w ogólnie nie będzie podświetlenia.
A jak podłączysz to będzie przycisk świecić niezależnie czy włączysz pozycyjne czy też nie.
Lajkonik - 2013-10-04, 09:23
jackthenight napisał/a: | A jak podłączysz to będzie przycisk świecić niezależnie czy włączysz pozycyjne czy też nie. |
A nie dałoby się tam podciągnąć + z oświetlenia kabiny lub bagażnika?
jackthenight - 2013-10-04, 09:27
To podnoszenie szyb będzie działać tylko wtedy kiedy włączymy pozycyjne :)
Jeszcze widziałem włącznik od Scenica, ale też podświetlenie będzie działać non stop, chyba że puścimy dwa plusy na silnik i minusem będziemy sterować, ale nie wiem czy dwa plusy na silniku będą odpowiednie, wydaje mi się że nie - że w stanie spoczynkowym powinny być podawane dwie masy na silnik tak jak to w orginalnym włączniku.
By trzeba było rozebrać włącznik i zmodyfikować wewnętrze połączenia we włączniku, aby podłączyć odpowiednie podświetlenie.
Lajkonik - 2013-10-04, 11:34
jackthenight napisał/a: | To podnoszenie szyb będzie działać tylko wtedy kiedy włączymy pozycyjne :) |
Racja
Można jeszcze poczekać na nowego Dustera i części do niego. Tam ma być już sterowanie z drzwi.
Dominus - 2013-10-05, 21:59
Lajkonik napisał/a: | jackthenight napisał/a: | To podnoszenie szyb będzie działać tylko wtedy kiedy włączymy pozycyjne :) |
Racja
Można jeszcze poczekać na nowego Dustera i części do niego. Tam ma być już sterowanie z drzwi. |
Tak jak już pisałem w pierwszym poście, zdjęcie pierwsze jest przełącznika stosowanego w wersji Dustera pod znaczkiem Renault i tam mamy 6 pinowy przełącznik.
W nowej wersji Dustera wątpię aby instalacja była starego typu na 5pinów więc chyba nie spasuje.
jackthenight - 2013-10-05, 22:26
Dominus napisał/a: | W nowej wersji Dustera wątpię aby instalacja była starego typu na 5pinów więc chyba nie spasuje. |
Jak się chce to można wszystko "spasować", należy tylko dokładnie ustalić kable i działanie włącznika - wtedy można dopasować do każdego włącznika nawet 10 pinowego.
Jeśli chodzi o zamianę jeden do jeden to raczej pasować nie będzie.
mekintosz - 2013-10-05, 23:35
Co Wam przeszkadza, ze swieci sie podswietlenie non stop ? W dzien i tak nie widac Zaroweczke mozna ledem zastapic zawsze.
jackthenight - 2013-10-06, 08:59
mekintosz nie wiem czemu używasz słowa "Wam", ale mogę się domyślać, że sądzisz iż przy wymianie jeden za jeden będzie się paliło non stop podświetlenie. Jeśli tak sądzisz to się mylisz - jeden za jeden to nie będzie nic działało - szyba nawet nie drgnie :)
Dominus - 2013-10-06, 17:41
Przy okazji zakupów u jednego allegrowicza udało mi się u niego dokupić przełącznik szyb tylny od laguny - w celu sprawdzenia możliwość działania takiego wyłącznika na 6pin
Po podpięciu według zalecenia kolegi jackthenight przełącznik działa w następujący sposób:
-opuszcza/zamyka szybę poprzez trzymanie przycisku odpowiedni dół/góra
-podświetlanie nie działa (chyba że żaróweczka w przełączniku spalona... nie wiem) (B3 też wpięte)
-przełącznik ma też drugi tryb(?), chyba impulsowy: mocniejsze-głębsze wciśniecie
(tutaj przełącznik nie działa jak powinien, w momencie głębszego wciśnięcia przełącznik wydaje "cyk" a szyba opuszcza się o ~1cm) a powinna chyba cała się opuszczać/zamykać
Nie wiem jak oryginalnie te przełączniki pracują ale chyba głębsze wciśnięcie to tryb impulsowy.
A więc moje pytanie czy dobrze myślę że to tryb impulsowy oraz jak to w Dacii z tym trybem jest (impulsowością).
Po przerobieniu tematu z przednimi przełącznikami wiem że impulsywność szyb zawarta jest w przełączniku a nie silniku szyby (mam wymienione na przełączniki z Logana phI '04)
A w nowszych modelach Renault impulsowość nie jest zawarta w silniku i dlatego przełącznik od Laguny nie działa?
chriskb - 2013-10-06, 17:56
Kol. Dominus, cheba problem leży w zaprogramowanym sterownikum UCE. Podłączenie pokazane przez kol. jackthenight, jest bez przeróbki wyłącznika jedynym możliwym, aby układ mógł działać prawidłowo bez szkody dla układu zaproponowanego przez producenta.
Dominus - 2013-10-07, 12:21
Jako że przełączniki nowsze 6 pinowe bez ingerencji w ich "bebechach" nie będą do końca działać prawidłowo zacząłem drążyć temat i zacząłem szukać przełączników 5pinowych identycznych jak w tunelu pomiędzy fotelami.
Znalazłem przełączniki z obudową dobrą do wkomponowania w boczek tylnych drzwi.
Przełączniki od Scenica
Podłączenia to tylko kwestia przedłużenia kabli. Zobaczymy tylko jak kolor obudowy będzie komponował się w boczku drzwi gdyż jest on jaśniejszy...
Dominus - 2013-10-07, 12:32
Co rozumiesz że na środku na stałe?
Wg mnie łatwiej będzie po przedłużać kable od przełączników i pociągnąć wiązke do drzwi niż grzebać przed silniczkiem szyby
Dominus - 2013-10-07, 12:40
Mam plan zrobienia dodatkowych przełączników w drzwiach.
Pasażerowie z tyłu będą mieli w boczkach a ja mam nadal możliwość sterować szybami tylnymi między fotelami jak jest fabrycznie.
Muszę sprawdzić takie działanie czy będzie się dało w ten sposób zrobić.
Dominus - 2013-10-07, 12:53
Jak przyjdzie obudowa to oglądnę to na żywo przy boczku.
Szukałem tego panelu ciemny szary bądź czarny ale nic.
Może będzie się jakoś wkomponowywać z klamką i częścią do trzymania w drzwiach.
Na razie z zdjęć możemy gdybać
BoloSr - 2013-10-07, 13:15
nowe same przełączniki idzie kupić tu :) a co do reszty trzeba by pokombinować :)
laisar - 2013-10-07, 15:42
chriskb napisał/a: | cheba problem leży w zaprogramowanym sterownikum UCE |
Jak widać w schematach - oprogramowanie UCH nie ma nic wspólnego ze sterowaniem szybami, bo w ogóle nie są ze sobą połączone.
Dominus napisał/a: | Jako że przełączniki nowsze 6 pinowe bez ingerencji w ich "bebechach" nie będą do końca działać prawidłowo |
Będą - w końcu działanie nieimpulsowe też jest prawidłowe (;
Cytat: | w nowszych modelach Renault impulsowość jest zawarta w silniku i dlatego przełącznik od Laguny nie działa? |
Tak.
chriskb - 2013-10-07, 20:07
Dzięki kol. laisar, oczywiście moja pomyłka. Wracając do tematu to wiązki do tylnych drzwi można położyć od połączenia R2, które jest pod wykładziną obok siedzenia kierowcy.
Dominus - 2013-10-08, 15:48
A oto 2 fotki poglądowe jakby mogło to wyglądać sterowanie szyb w boczkach drzwi tylnych z zastosowaniem obudów od Scenica
Mile widziane opinie jak wam się to podoba
Dar1962 - 2013-10-08, 16:27
wygląda całkiem fajnie i montaż nie byłby pewnie trudny, wystarczy zdjąć boczek i wyciąć starannie otwór w plastiku
Dominus - 2013-10-08, 17:15
Dar1962 napisał/a: | wygląda całkiem fajnie i montaż nie byłby pewnie trudny, wystarczy zdjąć boczek i wyciąć starannie otwór w plastiku |
Dokładnie tak.
Obudowa ma zatrzaski więc będzie stabilnie siedzieć
Muszę tylko zakupić kable i bedę działać w wolnej chwili
Dominus - 2013-12-10, 14:23
Czy mógłby mi Ktoś (mam na Myśli głównie kolegę laisar) podać jakiego przekroju są kable podciągnięte do przełączników szyb?
Mam zamiar zabrać się za przełączniki a chcę zamówić większą ilość z myślą o zrobieniu z oświetleniem itp ale nie wiem konkretnie jakie przekroje zamówić
laisar - 2013-12-13, 12:48
Dominus napisał/a: | jakiego przekroju są kable podciągnięte do przełączników szyb? |
Zasilający 2,5 mm², sterujące 1,5 mm², podświetlenie 0,35 mm².
Dominus - 2014-01-06, 17:56
Naszukałem się ale nie znalazłem więc zapytam tutaj.
Macie może schemat przełącznika szyb Scenic I 6pin. Dokładnie potrzebuję rozpiskę pinów
laisar - 2014-01-06, 19:28
Dominus napisał/a: | schemat przełącznika szyb Scenic I 6pin |
734 - sterowanie impulsowe oknem kierowcy:
pin - przekrój - linia - nazwa
1 - 0.35 - LPD - zabezpieczony + prawego światła pozycyjnego
2 - 0.35 - 21D - impulsowe sterowanie minusem zamykania okna
4 - 0.35 - M - masa
6 - 0.35 - 21F - impulsowe sterowanie minusem otwierania okna
532 - sterowanie kierowcy oknem pasażera:
pin - przekrój - linia - nazwa
1 - 0.35 - LPD - zabezpieczony + prawego światła pozycyjnego
2 - 2.0 - 22C - sterowanie 1 przedniego okna
3 - 2.0 - AP30 - zabezpieczony + po zapłonie bezpiecznika przedniego okna pasażera
4 - 2.0 - M - masa
5 - 2.0 - AP30 - zabezpieczony + po zapłonie bezpiecznika przedniego okna pasażera
5 - 2.0 - AP30 - zabezpieczony + po zapłonie bezpiecznika przedniego okna pasażera
6 - 2.0 - 22D - sterowanie 2 przedniego okna
133 - sterowanie kierowcy oknem pasażera:
pin - przekrój - linia - nazwa
1 - 0.35 - LPD - zabezpieczony + prawego światła pozycyjnego
2 - 2.0 - 22B - sterowanie otwierania okna pasażer
3 - 2.0 - 22C - sterowanie 1 przedniego okna
4 - 2.0 - M - masa
5 - 2.0 - 22D - sterowanie 2 przedniego okna
6 - 2.0 - 22A - sterowanie zamykania okna pasażer
Dominus - 2014-01-16, 21:30
I znowu mam pytanie dotyczące schematów ale teraz dotyczy ono innego przełącznika.
Otóż bardzo możliwe że przełączniki z Renault Kangoo I (chyba 97-2003) montowane po stronie kierowcy na 5 pinów o numerze 7700307605 "uruchomią" impulsowość szyb tylnych.
Szczerze to przełącznik już mam. Wpiąłem i działa tylko zamykanie szyby w trybie impulsowym i normalnym. I chciałbym porównać oznaczenie pinów co by gdzie przepiąć.
laisar - 2014-01-17, 00:17
Dominus napisał/a: | przełączniki z Renault Kangoo I (chyba 97-2003) montowane po stronie kierowcy na 5 pinów |
132 - sterowanie oknem kierowcy:
pin - przekrój - linia - nazwa
1 - 2.0 - 21A - sterowanie podnoszeniem szyby kierowcy
2 - 2.0 - M - masa
2 - 2.0 - M - masa (2 linia)
3 - 2.0 - AP1 - zabezpieczony + po zapłonie lewego przedniego okna bezpiecznika szyb tylnych
4 - 0.6 - LPD - zabezpieczony + prawego światła pozycyjnego
5 - 2.0 - 21B - sterowanie opuszczaniem szyby kierowcy
(W nazwie nie ma nic nt impulsowości, ale na schemacie przełącznik ma symbol "komputera", właśnie tak jak pozostałe tego typu, więc powinno się chyba zgadzać. Jeśli nie, to ja niestety nie mam innej rozpiski, ale zawsze można po prostu poeksperymentować - chociaż najlepiej z miernikiem...).
Dominus - 2014-01-17, 15:50
No i cóż. Klapa piny przełączników z Kangoo a te oryginalne które mam są te same z takim wyjątkiem że pod pin2 jest jeszcze dodatkowa masa.
Występuje podobny problem jak z przełącznikiem od Laguny 6pin że nie ma podświetlania przełącznika (może żarówka przepalona) oraz przełącznik tylko zamyka szybe w trybie impulsowy i normalnym, co do otwarcia nie drgnie.
W takim razie trzeba chyba będzie szukać identycznych jak mam w konsoli żeby mieć na boczki
bebe - 2014-01-17, 16:04
Dominus napisał/a: | W takim razie trzeba chyba będzie szukać identycznych jak mam w konsoli żeby mieć na boczki |
Szukaj od razu impulsowych, żeby chociaż jeden sukces był. ;)
Dominus - 2014-01-17, 16:32
bebe napisał/a: | Dominus napisał/a: | W takim razie trzeba chyba będzie szukać identycznych jak mam w konsoli żeby mieć na boczki |
Szukaj od razu impulsowych, żeby chociaż jeden sukces był. ;) |
Właśnie te Kangoo'we są impulsowe ale i je miałem zamiar wrzucić w konsole środkową między fotele (dla Mnie impulsowe) i wtedy oryginalne wylądowały by do boczków.
Ale niestety coś jest nie tak
PS. Na przodzie mam impulsowe wg Twojej instrukcji przeróbki
corrado - 2014-01-17, 17:00
Wg mnie
4 - 0.6 - LPD - zabezpieczony + prawego światła pozycyjnego
ten PIN może odpowiadać za podświetlanie diodowe tego włącznika ( mały przekrój przewodu i mały prąd płynie dla diody )
Dominus - 2014-01-17, 17:04
corrado napisał/a: | Wg mnie
4 - 0.6 - LPD - zabezpieczony + prawego światła pozycyjnego
ten PIN może odpowiadać za podświetlanie diodowe tego włącznika ( mały przekrój przewodu i mały prąd płynie dla diody ) |
To jest oczywista sprawa że ten pin odpowiada za podświetlanie.
Jak już pisałem piny przełącznika Kangoo a oryginalnego są takie same z takimi samymi opisami + dodatkowa druga masa w pinie 2.
ale i tak nie działa otwieranie i podświetlanie (może żarówka, ale tutaj nie jest wymienialna , tylko lutowanie)
corrado - 2014-01-17, 17:21
Sprawdzić przycisk .
wciśnąć podnoszenie i sprawdzić oporność PIN 1 i 2 - zmniejsza sie ? -> OK
analogicznie z obniżaniem szyby zrobić - Pin 5 i 2 . No i sprawdzić czy jest nie ma spięcia ( rezystancja -> 0) na pinach masa - zasilanie .
Dominus - 2014-01-17, 17:51
corrado jak znajdę czas i miernik by pomierzyć to dam znać co z tego wyszło
Posiadając jeszcze przełączniki od Scenica I na 6 pinów, które wyglądają identycznie jak te z tunelu środkowego analizuję możliwość ich podłączenia.
I tak. Analizując schemat przełącznika szyb tylnych Duster:
A1-sterowanie
A2-masa
A3-plus po zapłonie
A4-plus światła poz.
A5-sterowanie
Z schematem od laisar to czy następujące połączenie powinno być poprawnę?
Duster-Scenic
A1-A2
A2-A4
A3-A3+A5 ?
A4-A1
A5-A6
Dominus - 2014-01-21, 17:26
A jednak przełączniki z Renault Kangoo I 5pinowe impulsowe działają u Nas w Daćkach
Teraz mam pełen wypas wszystkie szyby z impulsowymi przełącznikami
Tylko chyba padnięte są żaróweczki w tych Kangowych ale między fotelami to podświetlanie dla Mnie zbędne.
Za niedługo może zrobię te dodatkowe przełączniki w drzwiach
Tombak - 2017-11-26, 14:04
Odgrzeję kotleta - czy kolega Dominus zamontował te dodatkowe przełączniki w drzwiach? A może ktoś jest kto montował dodatkowe przełączniki do sterowania szyb przednich?
Chciałbym u siebie zamontować dodatkowe sterowanie szyb w boczkach drzwi i moje pytanie brzmi czy te przełączniki z kangoo I będą działały?
przełącznik
Czy muszą być o numerze 7700307605.
laisar - 2017-11-26, 15:41
Każdy zadziała, jedynie kwestia podłączenia.
|
|