DACIA Klub Polska
Forum Dyskusyjne Użytkowników DACII

Dealerzy, warsztaty i sklepy - GVO / BRE - serwisowanie poza ASO bez utraty gwarancji

laisar - 2009-07-23, 10:05
Temat postu: GVO / BRE - serwisowanie poza ASO bez utraty gwarancji
http://www.motogazeta.moj...e,a,145205.html

Cytat:
GVO będzie przedłużone
2009 - 07 - 22 | 14:13
źródło: Komisja Europejska
W.T.

O 3 lata Komisja Europejska chce przedłużyć obowiązywanie rozporządzenia GVO, które pierwotnie miało zakończyć swój żywot w maju przyszłego roku. W tym czasie mają powstać nowe przepisy regulujące sektor motoryzacyjny w krajach unijnych.

Rozporządzenie GVO reguluje m.in. kwestie związane ze sprzedażą aut nowych, ich naprawami oraz wykorzystywaniem części zamiennych. Wprowadzenie tego rozwiązania w istotny sposób ograniczyło prawo ingerencji koncernów samochodowych w proces sprzedaży oraz późniejszej obsługi posprzedażnej, wzmacniając pozycję konkurencyjną niezależnych uczestników rynku. Najważniejszymi rozwiązaniami były m.in. możliwość sprzedaży wielu marek w jednym salonie, możliwość nabywania przez autoryzowane warsztaty także części zamiennych od niezależnych dostawców, prawo właścicieli aut, bez utraty gwarancji, do wyboru części zamiennych niezależnych producentów bez logo koncernu samochodowego oraz niedyskryminowany dostęp nieautoryzowanych warsztatów do informacji technicznej, narzędzi oraz szkoleń.

Już od dłuższego czasu wiadomo było, iż 31 maja 2010 roku rozporządzenie GVO wygaśnie. Jednak z bardzo wielu różnych stron odezwały się głosy do KE o pozostawienie obowiązujących przepisów bez zmian jeszcze na jakiś czas. Takie rozwiązanie miałoby być najlepsze z punktu widzenia całego sektora motoryzacyjnego, a jednocześnie dałoby czas na stworzenie odpowiednich regulacji i przygotowanie się do nich wszystkich podmiotów działających w branży.

Dzisiejsza decyzja Komisji, by na okres trzech lat pozostawić dziś obowiązujące przepisy bez zmian, choć o niczym jeszcze nie przesądza, otwiera furtkę dla zwolenników przedłużenia GVO. Do 25 września zainteresowane strony mogą jeszcze zgłaszać swoje uwagi w tej kwestii, a później podjęta zostanie ostateczna decyzja.

Beckie - 2009-12-22, 13:57
Temat postu: KE rewiduje zasady ws. sprzedaży i serwisu aut
http://moto.onet.pl/15909...kul.html?node=6

Cytat:
KE rewiduje zasady ws. sprzedaży i serwisu aut

Komisja Europejska zaproponowała utrzymanie ograniczających konkurencję zasad umożliwiających konstruktorom samochodów zakładanie sieci punktów napraw i serwisowania samochodów na wyłączność.
Natomiast już tylko do 2013 KE chce przedłużyć obowiązujące obecnie zasady co do dystrybucji nowych samochodów, a to oznacza, że producenci samochodów już tylko przez trzy lata będą mogli zakładać sieci sprzedaży dealerskiej na wyłączność.
"Koszty samochodów stanowią znaczną część budżetu gospodarstw domowych. Konkurencja jest więc żywotna zarówno w sektorze sprzedaży, jak i naprawy. Nasza analiza pokazuje, że konkurencja jest intensywna jeżeli chodzi o sprzedaż. Nie ma więc powodu, by traktować ten sektor inaczej niż inne" - powiedziała komisarz ds. konkurencji Neelie Kroes.

Inaczej, zdaniem Kroes, sytuacja wygląda na rynku napraw i serwisowania. "Ten sektor jest znacznie bardziej narażony na problemy konkurencji. Dlatego zaproponowaliśmy utrzymanie specyficznych zasad w tej dziedzinie" - dodała.

KE zaproponowała możliwość utrzymania sieci napraw na wyłączność tylko dla przedsiębiorstw, których udział w rynku wynosi poniżej 30 procent.

KE już w lipcu rozpoczęła konsultacje publiczne w sprawie unijnego rozporządzenia dotyczącego sprzedaży i serwisowania samochodów. Rozporządzenie to wygasa w maju 2010 i KE musi albo je przedłużyć albo zastąpić innym aktem legislacyjnym.

Zainteresowane strony mogą składać swe opinie i komentarze do 10 lutego w sprawie propozycji KE, które mają obowiązywać do 2013 roku. Następnie KE planuje zniesienie antymonopolowych wyjątków w sektorze motoryzacyjnym.

Chodzi o obowiązujące od 2002 r. "rozporządzenie GVO w zakresie dystrybucji i serwisowania pojazdów silnikowych". Umożliwia ono producentom zakładanie sieci sprzedaży dealerskiej na wyłączność, a także gwarantuje prawo klientów do konkurencyjnych cenowo nieoryginalnych części zamiennych oraz serwisowania samochodów w nieautoryzowanych warsztatach bez utraty gwarancji.

KE zapowiedziała, że "zamierza" wydać specyficzne dyspozycje, jeżeli chodzi o rynek części zamiennych, tak aby "zapewnić niezależnym warsztatom dostęp do części oryginalnych", a także, by producenci nieoryginalnych części zamiennych "mogli dalej je oznakowywać swoją marką i dostarczać na rynek po sprzedaży".

Ponadto KE planuje też specjalne wytyczne, które wyjaśnią inne problemy konkurencji - "na przykład, gdy konstruktor samochodowy odmawia uznania gwarancji, jeśli samochód był naprawiany w niezależnym warsztacie".

ouragan - 2010-05-28, 07:37
Temat postu: Koniec (autoryzowanego) zdzierstwa.
No to się doczekaliśmy. Od 1-go czerwca naprawę i wymianę części podczas trwania gwarancji można dokonać W DOWOLNYM warsztacie bez jej utraty (gwarancji) - na mocy rozporządzenia UE. Czyli wszystko co mielibyśmy wymienić za pieniądze w naszym wozie. Dodatkowo nie mamy obowiązku stosowania podczas naprawy/wymiany części orginalnych - możemy stosować DOWOLNE zamienniki. Szkoda, że to rozporządzenie nie weszło w życie pół roku temu gdy musiałem zmienić rozrząd...
Czyli teraz podczas przeglądu, jak zadzwonią do nas zapytać czy mogą wymienić to czy tamto nie w ramach gwarancji (czyli nie bezgotówkowo) odmawiam bo na bank zrobię to przynajmniej o połowę taniej.

tomi - 2010-05-28, 07:58

Dotyczy to też przeglądów, które można wykonać poza autoryzowanym serwisem.
laisar - 2010-05-28, 10:37

Przecież to nic nowego - te przepisy obowiązują już od 2003 r. i są znane jako GVO (lub BRE):

Szczegóły - np http://www.expert.org.pl/m_gvo.html


Teraz jedyna zmiana dotyczy podstawy prawnej - po prostu stare rozporządzenie wygasło, więc potrzebne było nowe.

tomi - 2010-05-28, 11:33

Ale nowe jest bardziej precyzyjne jeśli chodzi o udostępnienie dokumentacji technicznej.
laisar - 2010-05-28, 12:02

Być może - ale kol. ouragan pisał zdaje się głównie z perspektywy klienta, który takich szczegółów najczęściej nie widzi... (Nawet, jeśli de facto na niego wpływają).
marekwoj - 2010-05-28, 12:29

Nowe jest to, że teraz szeroko o tym mówią w radiu czy TV, poprzednio jakoś odbyło się to bez rozgłosu.

Wcześniej nawet jak ktoś słyszał że można gdzie indziej, to zwykle i tak jechał do ASO (tak na wszelki wypadek, aby problemu nie było), teraz pewnie więcej osób wybierze niezależne warsztaty. Bo skoro w TV mówią że można, to można :-D

laisar - 2010-05-28, 12:38

Ja tam pamiętam, że i wtedy dość głośno o tym było... No ale może masz rację - a w każdym razie już na pewno nie zaszkodzi, że jest trochę szumu na temat (:
benny86 - 2010-05-28, 13:58

Po prostu okres obowiązywania poprzedniego rozporządzenia dobiegł końca, skorzystali z okazji i w nowym doprecyzowali tą regulację. Ja w swoim samochodzie kupionym w grudniu 2009 w instrukcji obsługi mam wyrażne zapisy iż ZALECANE jest korzystanie z ASO, a nie wymagane obligatoryjnie...
krakry1 - 2010-05-28, 20:15

Wszystko ładnie pięknie , a co mi napisali dzisiaj z RP czytajcie: http://www.daciaklub.pl/forum/viewtopic.php?t=3267
laisar - 2010-05-28, 20:57

Wolność słowa jest, nie? Pisać sobie mogą... <;

(Inna rzecz, że piszą prawdę - ale w taki sposób, żeby klient sobie "dośpiewał" rzeczy po ich myśli, nawet jeśli to dla niego niekorzystne).

benny86 - 2010-05-28, 21:07

Od dawien dawna wiadomo, że te same fakty można przedstawiać w najróżniejszy sposób, a odpowiednio dobierając słowa sugerujemy "prawidłową" interpretację całości. Dociekliwość i ciekawość szczegółów w takich przypadkach pomaga i to bardzo:)
laisar - 2010-05-28, 21:29

A najbardziej pomaga znajomość własnych praw - albo chociaż chęć ich poznania...
krakry1 - 2010-05-29, 10:51

laisar napisał/a:
A najbardziej pomaga znajomość własnych praw - albo chociaż chęć ich poznania...
I tu się z Tobą całkowicie zgadzam.
route2000 - 2016-01-28, 21:27
Temat postu: Eksploatacja auta - przegląd w ASO czy poza ASO?
Znalazłem ciekawy artykuł o nie/obowiązkowych usługach aut w warsztatach ASO i w innych.
http://www.autocentrum.pl...o-czy-poza-aso/ ;-)

Karenzo - 2016-01-28, 21:50

teoretycznie możliwe
praktycznie nie

Lza - 2016-01-28, 22:09

W większości przypadków w okresie gwarancji przypadną 1 lub 2 wizyty w ASO. Z jednej strony dawać 500zł za wymianę oleju (bo do tego się sprowadzają te 2 pierwsze serwisy) to woła o pomstę do wszystkich możliwych bogów na niebiesiech. Z drugiej - ryzykować auto warte dzisiątki tysięcy dla oszczędzenia 400 zł? No może jak ktoś jest prawnikiem z misją, gotowym na donkiszotowe batalie z korporacjami motoryzacyjnymi. Mam obawy że w razie awarią silnika przeciętny kowalski nie wygrałby z machiną prawniczą giganta, drobnymi druczkami w umowie i setkami stron aktów prawnych określających jak Kowalski miał dokumentować serwisy poza ASO, łącznie z opieczętowanymi adnotacjami o homologacji gumy do żucia miętolonej przez mechanika podczas odkręcania pojemnika z olejem.
laisar - 2016-01-28, 22:29

Z trzeciej strony: jak importer się będzie chciał wykręcić, to nie pomoże nawet 100% przeglądów w ASO...
jas_pik - 2016-01-28, 22:53

Lza napisał/a:
W większości przypadków w okresie gwarancji przypadną 1 lub 2 wizyty w ASO. Z jednej strony dawać 500zł za wymianę oleju.

W Dacii masz jednak wybór - mnie w okresie gwarancji czeka około 5 wizyt w ASO ( 100 kkm) A że przeglądy mogą być znacznie tańsze - bo zamiast zalecanego Elfa wybieram Motrio to koszt takiej wizyty to 350 zł czyli 1750zł/3 lata to wybrałem ASO ( w przypadku mojego poprzedniego prywatnego Forda kwota taka wystarczała na 1,5 przeglądu gwarancyjnego w ASO ( ale moze to były stare czasy/może się nie znam) :lol:

jan ostrzyca - 2016-01-29, 07:51

I tak dobrze, że dacia zrezygnowała z obowiązkowych debilnych niby przeglądów za ok. 100 zł. Starzy loganowcy pamiętają, że oprócz normalnych przeglądów z olejem, były jeszcze takie mini przeglądy, mechanik obszedł wóz dookoła, kasa wzięła stówę, pieczątka w książę i wio...

http://www.daciaklub.pl/forum/download.php?id=130

eplus - 2016-01-29, 09:06

Tylko że już chyba nie masz resursu 30.000, a 20.000 z wymianą oleju na każdym przeglądzie. Ja wolałem te przeglądy po 100,- od tych po kilkaset. :-D
Lza - 2016-01-29, 09:18

Resurs, to jest okres czasu po jakim maszyna jest całkowicie wyeksploatowana. Chyba nie o to Ci chodziło? ;)
jan ostrzyca - 2016-01-29, 10:14

Lza napisał/a:
Resurs, to jest okres czasu po jakim maszyna jest całkowicie wyeksploatowana. Chyba nie o to Ci chodziło? ;)


Za Słownik Języka Polskiego:
Resurs-
«ustalony okres pracy sprzętu, w którym zagwarantowane jest bezpieczeństwo i sprawność eksploatacji»

Określenie "resurs" na okres pomiędzy przeglądami okresowymi jest całkowicie prawidłowe, bowiem przeglądy okresowe gwarantują (teoretycznie i z reguły też praktycznie) sprawność i bezpieczeństwo eksploatacji w okresie między przeglądowym.

Piitubski - 2016-02-02, 21:28

Bardzo ciekawy fragment artykułu o warunkach gwarancji na samochody:
"Warto przypomnieć, że od 1 czerwca 2010 roku obowiązuje rozporządzenie Komisji Europejskiej 461/2010, popularnie zwane w Polsce "GVO" oraz Sektorowe Wytyczne do niego. Na tej podstawie prawnej właściciel nowego samochodu może zlecać jego naprawy i okresowe przeglądy warsztatom niezależnym bez utraty gwarancji. W samochodzie na gwarancji można stosować części eksploatacyjne nie tylko z logo producenta pojazdu, ale także znacznie tańsze części oferowane przez niezależny rynek.

Wynikająca z gwarancji producenta pojazdu bezpłatna naprawa będąca wynikiem awarii nadal możliwa jest wyłącznie w Autoryzowanej Stacji Obsługi, ale już przegląd okresowy czy wymiana elementów eksploatacyjnych mogą być przeprowadzone w dowolnym warsztacie".

Gercio - 2017-11-09, 20:47

Czyli dla swojej Dacki mogę robić przeglądy "u pana Heńka" bez utraty gwarancji?
pixa - 2017-11-09, 21:50

Teoretycznie, bo Pan Heniek w razie awarii będzie musiał udowodnić, że spełnia warunki techniczne i robi wg serwisówki. Jak dla mnie sprawa skończy się w sądzie.
Kacper_Potocki - 2018-01-09, 22:21

I tu moje pytanie. Stuknie mi zaraz 3000km i chciałbym zrobić wymianę oleju + filtrów. Jechać do ASO czy mogę zrobić u Pana Janusza nie tracąc gwarancji?
laisar - 2018-01-09, 22:43

Kacper_Potocki napisał/a:
mogę zrobić u Pana Janusza nie tracąc gwarancji?

Tak, ale przede wszystkim dlatego, że jeśli p. J. nic nie zepsuje, to nikt się tym nie przejmie, a jeżeli filtr oleju będzie oryginalny - to zapewne nawet nie zorientuje.

Dar1962 - 2018-01-10, 13:42

Kacper_Potocki napisał/a:
I tu moje pytanie. Stuknie mi zaraz 3000km i chciałbym zrobić wymianę oleju + filtrów. Jechać do ASO czy mogę zrobić u Pana Janusza nie tracąc gwarancji?

kup po prostu odpowiedni olej i oryginalny filtr, wymianę zrobi pierwszy lepszy kumaty pan Janusz. Jeśli nie masz płyty pancernej pod silnikiem dojście jest dobre, jeśli płyta jest, to mimo otworu inspekcyjnego warto ją odkręcić i przy okazji zakonserwować śruby mocujące. Pamiętaj o nowej podkładce pod korek spustowy.

Fruxo - 2018-01-12, 20:18

Nie można serwisować poza siecią nie tracąc gwarancji z jednego prostego powodu.
Gwarant wymaga aby usługi były wykonywane według jego techniki naprawczej. Dla gwaranta usługi zgodnie z jego wytycznymi moga prowadzić podmioty które przeszły szkolenie u importera i mają stosowne zaświadczenie(oczywiście płatne). Żaden serwis poza aso nie ma takiego zaświadczenia. Jedyny co zmieniała ustawa unii to dostęp każdej firmy do tych szkoleń ale ceny są celowo zaporowe.


Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group