Strona korzysta z plikow cookie w celu realizacji uslug zgodnie z Polityka prywatnosci.

Mozesz okreslic warunki przechowywania lub dostepu do cookie w Twojej przegladarce lub konfiguracji uslugi.

DACIA Klub Polska  
  •  FAQ  •   Szukaj  •   Użytkownicy  •   Grupy  •  Rejestracja  •   Zaloguj  • 

 Ogłoszenie 
JEDNA SPRAWA = JEDEN TEMAT

Poprzedni temat :: Następny temat
Otwarty przez: laisar
2019-02-19, 02:21
Zużycie paliwa (spalanie)
Autor Wiadomość
Dar1962 



Marka: była Dacia
Model: był Duster 4x4 szary bazalt
Silnik: był 1,6 16v
Rocznik: był 2012
Wersja: Laureate Plus
Pomógł: 53 razy
Dołączył: 12 Paź 2011
Posty: 3865
Skąd: Włodawa
Wysłany: 2012-06-23, 20:59   

wg moich obliczeń komputer faktycznie zawyża wskazania zużycia - nawet do pół litra na setkę
Ostatnio zmieniony przez Dar1962 2012-06-23, 21:00, w całości zmieniany 1 raz  
 
Lukas87 



Marka: Dacia
Model: Sandero I oraz MCV II
Silnik: 1.5 dci oraz 1.2 16V LPG
Pomógł: 11 razy
Dołączył: 10 Paź 2010
Posty: 1103
Skąd: Mikołów
Wysłany: 2012-06-23, 22:12   

jackthenight napisał/a:
Bo jeśli na metodę tankowania paliwa do któregoś tam odbicia pistoletu, to takie wyniki mają odchyłkę +/- 0.5 l na 100km, jak również pewnie coś około +/- 1 jak nie dwóch litrów na tankowanie.
I przepraszam, ale nie to abym się czepiał tylko ciebie - innych również się to tyczy.


Dokładnie nikt nie wyliczy tego dokładnie założe się że to właśnie różnica oscyluje w granicy 2 litrów
_________________
Dacia jest bogiem, prędkość nałogiem, sandero podstawą, turbo zabawą
Witaj Gość :)
 
jackthenight 



Marka: Dacia, Fiat
Model: Sandero, Tipo
Silnik: 1.4 MPI, 1.4 16V
Rocznik: 2008, 2016
Wersja: Laureate 5 os.
Pomógł: 66 razy
Dołączył: 10 Sie 2008
Posty: 3233
Skąd: Łódź
Wysłany: 2012-06-24, 14:52   

Dar1962 napisał/a:
wg moich obliczeń komputer faktycznie zawyża wskazania zużycia - nawet do pół litra na setkę

Tylko pytanie jak to liczysz ?
Bo jak na metodę tankowania do pełna to takie wyniki nie są dokładne.
Nie masz fizycznie możliwości wyliczenia spalania z dokładnością do 0.5 l / 100km, a skoro nie masz takiej możliwości to nie możesz wysuwać takich wniosków że komputer zawyża.

Komputer wtrysku wie dokładnie, co do mililitra, ile wlewa paliwa do cylindrów i zna dokładnie co do metra przejechany dystans - a ty nie wiesz nic dokładnie, ani dokładnie nie znasz przejechanego dystansu, ani dokładnie nie wiesz na ilu litrach paliwa ten dystans został przejechany.

Pisane, że komputer się myli lub zawyża to tak jakbyś napisał, że obliczenia w excelu są błędne lub obarczone błędem. Jeśli człowiek się nie pomyli, to na pewno komputer policzy dobrze.
Podobnie jest w aucie, komputer wtrysku zna dokładne dane spalanego paliwa, przejechanego dystansu co umożliwia mu dokładnie wyliczenie spalania.
Natomiast kierowca przy normalnym użytkowaniu auta nie ma możliwości policzyć lepiej niż komputer wtrysku.
_________________

Ostatnio zmieniony przez jackthenight 2012-06-24, 14:58, w całości zmieniany 1 raz  
 
czarli 


Marka: Dacia
Model: Duster
Silnik: 1.6 16V 105 b. 4X2
Rocznik: 2012
Wersja: Laureate
Dołączył: 07 Sty 2012
Posty: 49
Skąd: Kozienice/St.Wola
Wysłany: 2012-06-24, 15:15   

jackthenight, no to czemu na wyswietlaczu mialem 45l zuzytego paliwa, a w rzeczywistosci nalalem 48 (zawsze wlewam do pierwszego odbicia)...Warunki amosferyczne w czasie eksploatacji praktycznie niezmienne...Proste wnoski sa 2: albo jest niedokladnosc pomiarowa komputera lub dystrybutor paliwa mnie najzwyczajniej oszukuje...
 
jackthenight 



Marka: Dacia, Fiat
Model: Sandero, Tipo
Silnik: 1.4 MPI, 1.4 16V
Rocznik: 2008, 2016
Wersja: Laureate 5 os.
Pomógł: 66 razy
Dołączył: 10 Sie 2008
Posty: 3233
Skąd: Łódź
Wysłany: 2012-06-24, 16:07   

czarli napisał/a:
no to czemu na wyswietlaczu mialem 45l zuzytego paliwa, a w rzeczywistosci nalalem 48

Bo w rzeczywistości zużyłeś 45 litrów, a wlać to mogłeś nawet i 50 litrów - to jest żaden wyznacznik.
Ty wlałeś 48 litrów,a ja jakbym się postarał to bym tobie do zbiornika wlewał tak wolno paliwo, robiłbym przy tym przerwy, że wlałbym jakieś 53 litry paliwa - także zrozum, że to żaden wyznacznik.
Do tego jeszcze dochodzi fakt, że każdy pistolet odbija w innym momencie - także twoje 48 litrów z rzeczywistością ma bardzo niewiele wspólnego.
A jeśli robiłeś to na dwóch różnych dystrybutorach to już w ogóle nie ma o czym rozmawiać.
_________________

Ostatnio zmieniony przez jackthenight 2012-06-24, 16:08, w całości zmieniany 1 raz  
 
Dar1962 



Marka: była Dacia
Model: był Duster 4x4 szary bazalt
Silnik: był 1,6 16v
Rocznik: był 2012
Wersja: Laureate Plus
Pomógł: 53 razy
Dołączył: 12 Paź 2011
Posty: 3865
Skąd: Włodawa
Wysłany: 2012-06-24, 16:53   

mozolnie i powoli dozując można doprowadzić do zalania "pod korek" - tak,że paliwo stanie w przewodzie powyżej zaślepki. Nie ma niestety żadnej pewności,że w zbiorniku nie zostało ani litra powietrza. Bo jeśli tak,to obliczenie w oparciu nawet o taki sposób będzie obarczone błędami - nie wspominając już tankowaniu do pierwszego odbicia, gdzie różnica wtłoczonego do zbiornika paliwa może różnić się nawet o kilka litrów
Ostatnio zmieniony przez Dar1962 2012-06-24, 16:55, w całości zmieniany 3 razy  
 
Marmach 



Marka: Dacia
Model: Lodgy / Peugeot 508 SW
Silnik: 1.2 TCe 115 LPG / HDi 150
Rocznik: 2015 / 2017
Pomógł: 3 razy
Dołączył: 08 Wrz 2011
Posty: 922
Skąd: Pruszków
Wysłany: 2012-06-24, 17:47   

Dar1962 napisał/a:
wg moich obliczeń komputer faktycznie zawyża wskazania zużycia - nawet do pół litra na setkę

Mnie jeszcze nie zdarzyło się, żeby nie zaniżył ;P

jackthenight napisał/a:
Komputer wtrysku wie dokładnie, co do mililitra, ile wlewa paliwa do cylindrów i zna dokładnie co do metra przejechany dystans

Szczerze wątpię w to co wie, bo przecież wtryskiwacze nie mają jakiś precyzyjnych przepływomierzy.

jackthenight napisał/a:
podobnie jest w aucie, komputer wtrysku zna dokładne dane spalanego paliwa, przejechanego dystansu co umożliwia mu dokładnie wyliczenie spalania. Natomiast kierowca przy normalnym użytkowaniu auta nie ma możliwości policzyć lepiej niż komputer wtrysku.

A gdzie tam. Na podstawie ostatnich 130 litrów - w sumie 5 albo 6 tankowań - wychodziło mi powtarzalne średnie spalanie w zakresie 5,2-5,4 litra. Jednocześnie komputer pokazuje 4,7-5,0.
Co więcej, żaden z samochodów, jakimi jeździłem, nie podawał precyzyjnie spalania - zawsze wychodziło niższe, niż w rzeczywistości. W teście "Motoru" sprawdzono kiedyś ileś tam samochodów i rzadkością było, żeby spalanie nie było zaniżone.
 
_Marcin_ 



Marka: Dacia
Model: Duster 4x2
Silnik: 1.6 16v
Rocznik: 2012
Wersja: Laureate
Dołączył: 31 Gru 2011
Posty: 154
Skąd: Pruszków
Wysłany: 2012-06-24, 18:14   

Ostatnio przeprowadziłem test spalania na nowo otwartym odcinku A2. Resetowałem komputer i jechałem kilka kilometrów ze stałą prędkością, następnie znowu reset i kilka kilometrów z inną prędkością, oto wyniki:

90km/h: 6,2
100km/h: 6,5
120km/h: 7,2
130km/h: 7,8

Duster 1.6 16v 4x2 z przebiegiem 5000km.

Spalanie w mieście wynosi 8,8 - 9l.
Generalnie w moim przypadku wskazania komputera są o jakieś 0,2l wyższe niż spalanie liczone przy tankowaniu, ale tak jak pisze jackthenight należy wierzyć tym pierwszym ;-)
_________________
"Wszystko powinno być tak proste, jak to tylko możliwe, ale nie prostsze." A. Einstein

Ostatnio zmieniony przez _Marcin_ 2012-06-24, 18:23, w całości zmieniany 2 razy  
 
chriskb 



Marka: Dacia
Model: Duster 4X4
Silnik: 1.5 dCi 110 KM
Rocznik: 2011
Wersja: Laureate 5 os.
Pomógł: 30 razy
Dołączył: 11 Lut 2011
Posty: 1679
Skąd: Rotmanka
Wysłany: 2012-06-24, 18:31   

jackthenight napisał/a:
Komputer wtrysku wie dokładnie, co do mililitra, ile wlewa paliwa do cylindrów


Nie całkiem mogę się z tym zgodzić aczkolwiek jest to zbyt duże uproszczenie, gdyż komputer steruje tylko dawkę wtrysk a nie wie dokładnie ile wlewa paliwa do cylindrów. Pomiary z czujników: ilości powietrza w kanale dolotowym, położenie przepustnicy, temperatura cieczy chłodzącej, prędkość obrotowa oraz ciśnienia paliwa w układzie wtryskowym są uśredniane w jednostce czasu i wprowadzane do zaprogramowanej mapy charakterystyki silnika i na tej podstawie komputer a właściwie elektroniczna jednostka sterująca (EJS) steruje dawką paliwa.

Dawka paliwa jest różna dla różnych stanów pracy silnika i tak:
W czasie rozruchu silnika, czyli zmieniającej się prędkości obrotowej,EJS określa czas trwania wtrysku na podstawie temperatury płynu chłodzącego i przeprowadza korektę wynikającą z różnic temperatury powietrza dolotowego i zmiany napięcia akumulatora.
W trakcie normalnej pracy korekcję przeprowadzana jest:− na podstawie temperatury powietrza dolotowego (czujnik – temperatury powietrza dolotowego). Ponieważ przy zmianie temperatury zmienia się gęstość powietrza, co
wpływa na skład spalin, korekta dawki paliwa zostaje zwiększona o 10% do 20%.
Po rozruchu silnika (czujnik – temperatury płynu chłodzącego), temperatura płynu chłodzącego jest niska oraz paliwo słabo paruje, konieczne jest – podwojenie dawki paliwa.
Przy dużych obciążeniach silnika (czujnik – kąta otwarcia przepustnicy lub pomiary ilości powietrza), EJS zwiększa dawkę paliwa o 10% do 30%.
W stanach przejściowych (przyspieszanie lub zwalnianie) (czujnik – prędkości obrotowej), odpowiednio zwiększanie lub zmniejszanie dawki paliwa.
z tym że, metoda sprzężenia zwrotnego nie obowiązuje przy rozruchu, przy dużych obciążeniach, niższej niż założona temperatura płynu chłodzącego, zbyt ubogiej lub zbyt bogatej mieszance oraz przy odcięciu paliwa,
Zasada sprzężenia zwrotnego obowiązuje natomiast na sygnał z czujnika tlenu powodując zwiększenie dawki paliwa - korekta maksymalna ±20%.

W silnikach Renault jest za mało czujników pomiarowych aby dokładnie obliczyć ilość paliwa spalaną w jednostce czasu, stąd dużo wątpliwości co do różnych opisów na forum dotyczących wskazań tzw. komputera pokładowego. Wyniki prezentowane przez wskazania tego komputera są wynikami uśrednionymi i raczej pomagają kierowcy zorientować się w przybliżeniu co do ilości paliwa w zbiorniku i na pewno przekazują dość dokładnie przejechany dystans. Prezentowane wyniki spalania są obliczane i uśredniane przez kalkulator (co się zowie komputerem pokładowym)

Z drugiej strony sposoby nalewania paliwa do zbiornika, nawet do pełna też niesie ze sobą dość duże błędy. Na dokładne napełnienie zbiornika do pełna wpływa za dużo czynników aby pomiar z dystrybutora był dokładny (temperatura powietrza, ciśnienie, jakość układu wyłączającego dystrybutor).

IMHO najdokładniejszy pomiar to średnia co najmniej z 30-40 tankowań do pełna i obliczenie średniego spalania na podstawie ilości paliwa i przejechanego dystansu..
 
jackthenight 



Marka: Dacia, Fiat
Model: Sandero, Tipo
Silnik: 1.4 MPI, 1.4 16V
Rocznik: 2008, 2016
Wersja: Laureate 5 os.
Pomógł: 66 razy
Dołączył: 10 Sie 2008
Posty: 3233
Skąd: Łódź
Wysłany: 2012-06-24, 18:46   

Marmach napisał/a:
Szczerze wątpię w to co wie, bo przecież wtryskiwacze nie mają jakiś precyzyjnych przepływomierzy.

chriskb napisał/a:
komputer steruje tylko dawkę wtrysk a nie wie dokładnie ile wlewa paliwa do cylindrów.

No i co z tego, że nie mają przepływomierzy.
Ale za to doskonale wiadomo, ile paliwa jest wtryskiwane w jednostce czasu, dzięki czemu można dokładnie wyliczyć ile mililitrów paliwa zostaje wtryśnięte na jeden cykl.

Marmach napisał/a:
Co więcej, żaden z samochodów, jakimi jeździłem, nie podawał precyzyjnie spalania - zawsze wychodziło niższe, niż w rzeczywistości. W teście "Motoru" sprawdzono kiedyś ileś tam samochodów i rzadkością było, żeby spalanie nie było zaniżone.

A jakimi metodami liczono spalanie w tym teście motoru ?
Bo jak metodą robioną pod korek, to można sobie tymi testami podetrzeć tyłek :lol:
_________________

Ostatnio zmieniony przez jackthenight 2012-06-24, 18:48, w całości zmieniany 1 raz  
 
chriskb 



Marka: Dacia
Model: Duster 4X4
Silnik: 1.5 dCi 110 KM
Rocznik: 2011
Wersja: Laureate 5 os.
Pomógł: 30 razy
Dołączył: 11 Lut 2011
Posty: 1679
Skąd: Rotmanka
Wysłany: 2012-06-24, 19:11   

jackthenight napisał/a:
Ale za to doskonale wiadomo, ile paliwa jest wtryskiwane w jednostce czasu, dzięki czemu można dokładnie wyliczyć ile mililitrów paliwa zostaje wtryśnięte na jeden cykl.


Wyliczyć można tylko , że tzw komputer a raczej elektroniczna jednostka sterująca tego nie liczy i nie zapisuje tych wyników. Podstawowa dawka paliwa jest punktem określonym na trójwymiarowej mapie silnika a nie mierzoną ilością paliwa wtryskiwaną do cylindrów. Jak kolega słusznie zauważy,ł brak precyzyjnych przepływomierzy uniemożliwia pomiar ile paliwa idzie do wtrysku a ile wraca do zbiornika.
 
jackthenight 



Marka: Dacia, Fiat
Model: Sandero, Tipo
Silnik: 1.4 MPI, 1.4 16V
Rocznik: 2008, 2016
Wersja: Laureate 5 os.
Pomógł: 66 razy
Dołączył: 10 Sie 2008
Posty: 3233
Skąd: Łódź
Wysłany: 2012-06-24, 19:23   

chriskb napisał/a:
że tzw komputer a raczej elektroniczna jednostka sterująca tego nie liczy i nie zapisuje tych wyników


Komputer wtrysku tego nie liczy, ale liczy i zapisuje to sam licznik, który otrzymuje informacje od komputera wtrysku o spalanym paliwie w jednostce czasu.
_________________

Ostatnio zmieniony przez jackthenight 2012-06-24, 19:23, w całości zmieniany 1 raz  
 
chriskb 



Marka: Dacia
Model: Duster 4X4
Silnik: 1.5 dCi 110 KM
Rocznik: 2011
Wersja: Laureate 5 os.
Pomógł: 30 razy
Dołączył: 11 Lut 2011
Posty: 1679
Skąd: Rotmanka
Wysłany: 2012-06-24, 20:16   

jackthenight napisał/a:
który otrzymuje informacje od komputera wtrysku o spalanym paliwie w jednostce czasu.


Z ciekawości przejrzałem schemat połączeń pomiędzy EJS i licznikiem w Daci Duster i nie znalazłem takiego miejsca, gdzie dane o ilości spalonego paliwa w jednostce czasu są przekazywane do tzw komputera pokładowego. IMHO obliczenia dokonuje sam kalkulator na podstawie informacji o tym czy silnik pracuje czy też nie, ilości paliwa w zbiorniku, informacji o obrotach. wprowadzony ma stały algorytm mocy i obciążenia i sam liczy nie dość dokładnie ilość zużytego paliwa i możliwy zasięg. Bo gdyby tak było jak kolega pisze to bez problemu pokazywałby wartości chwilowe spalania, a tego niestety nie robi.
 
jackthenight 



Marka: Dacia, Fiat
Model: Sandero, Tipo
Silnik: 1.4 MPI, 1.4 16V
Rocznik: 2008, 2016
Wersja: Laureate 5 os.
Pomógł: 66 razy
Dołączył: 10 Sie 2008
Posty: 3233
Skąd: Łódź
Wysłany: 2012-06-24, 20:36   

chriskb napisał/a:
Z ciekawości przejrzałem schemat połączeń pomiędzy EJS i licznikiem w Daci Duster i nie znalazłem takiego miejsca, gdzie dane o ilości spalonego paliwa w jednostce czasu są przekazywane do tzw komputera pokładowego.

No prostu nie zauważyłeś.
Chriskb przyjrzyj się jeszcze raz schematom.
Kod połączenia to 47H - jest to sygnał przepływu paliwa - PIN 19 kostka szara(GR) w liczniku.
A sygnał jest przekazywany od komputera wtrysku do licznika.

chriskb napisał/a:
IMHO obliczenia dokonuje sam kalkulator na podstawie informacji o tym czy silnik pracuje czy też nie, ilości paliwa w zbiorniku, informacji o obrotach. wprowadzony ma stały algorytm mocy i obciążenia i sam liczy nie dość dokładnie ilość zużytego paliwa i możliwy zasięg.

Ale żeś wymyślił teorię - niestety nie jest prawdziwa.
Mylisz się kolego.

chriskb napisał/a:
Bo gdyby tak było jak kolega pisze to bez problemu pokazywałby wartości chwilowe spalania, a tego niestety nie robi.

Nie robi, bo zostało wyłączone, aby właścicielom auta włosy na głowie się nie jeżyły. Do 2005 roku w Daciach było pokazywane spalanie chwilowe.
W Dusterze można również włączyć wyświetlanie spalania chwilowego - trzeba tylko odpowiednio zmodyfikować ustawienia w eepromie licznika.
Ja naprawdę chriskb piszę prawdę, nie zmyślam - a schematy znam już na pamięć praktycznie, trudno abym się tu mylił :)
_________________

Ostatnio zmieniony przez jackthenight 2012-06-24, 20:59, w całości zmieniany 7 razy  
 
48piotr 


Marka: Dacia
Model: DUSTER 4x2
Silnik: 1.6 16V LPG
Rocznik: 2010
Wersja: Duster
Pomógł: 4 razy
Dołączył: 16 Lis 2010
Posty: 733
Skąd: Puławy
Wysłany: 2012-06-24, 20:57   

jackthenight napisał/a:
Ja naprawdę chriskb piszę prawdę, nie zmyślam :)

I ja wierzę.
_________________
48piotr
 
Marmach 



Marka: Dacia
Model: Lodgy / Peugeot 508 SW
Silnik: 1.2 TCe 115 LPG / HDi 150
Rocznik: 2015 / 2017
Pomógł: 3 razy
Dołączył: 08 Wrz 2011
Posty: 922
Skąd: Pruszków
Wysłany: 2012-06-24, 23:58   

Odkąd kupiłem ten MCV, ani razu portfel nie był bardziej oszczędny, niż komputer pokładowy. Ani razu nie udało mi się tak tanio przejechać innymi samochodami (różnych marek) wyposażonymi w liczniki spalania, jak te ostatnie prognozowały.

Tak więc albo komputery kłamią, albo na kilkudziesięciu stacjach od lat wielu dystrybutory nalewają mniej paliwa, niż powinny.

Ewentualnie to licznik pokonanego dystansu kłamie i rozwala obliczenia "z tankowania". To by było nawet niezłe, bo wydłużałoby okresy międzyprzeglądowe ;P
 
chriskb 



Marka: Dacia
Model: Duster 4X4
Silnik: 1.5 dCi 110 KM
Rocznik: 2011
Wersja: Laureate 5 os.
Pomógł: 30 razy
Dołączył: 11 Lut 2011
Posty: 1679
Skąd: Rotmanka
Wysłany: 2012-06-25, 08:04   

µ
jackthenight napisał/a:
Kod połączenia to 47H - jest to sygnał przepływu paliwa - PIN 19 kostka szara(GR) w liczniku.


Ja to zauważyłem ale na schemacie który posiadam to połączenie dochodzi do licznika i zakończone jest opisem "µP". Próbuję znaleźć co to znaczy. Na rysunku nie widać żadnych połączeń z tzw. komputerem pokładowym.

Czyli ten sygnał z EJS to jak można interpretować "sumaryczna chwilowa ilość paliwa do wtryskiwaczy" ? Mam wątpliwości po porównaniu schematu komputera pokładowego tego samego silnika 1.5 dCi w samochodach Renault a Daci.

Ja się nie upieram przy swoim, bo nie rozebrałem jeszcze EJS w moim Dusterku. Moim postem chciałem zwrócić uwagę na uproszczony zapis przedstawiony przez kolegę. Trzymając się stwierdzeniu, że komputer EJS przesyła sygnał bardzo dokładny o ilości paliwa można przyjąć tezę, że pomiary wskazywane przez tzw. komputer pokładowy są bardzo dokładne. Jednak po postach innych użytkowników forum widzimy, że są rozbieżności. Dla niektórych sięgające 30%. Ja sam obliczam spalanie, zresztą moje wyniki z "Motostat" są wyświetlane pod każdym postem ale również wykonałem przy pomocy interface ELM327 i oprogramowania pomiary wskazań tzw. komputera pokładowego w moim Aussie. Niestety wyniki pokazywane przez ten komputer obarczone są tak dużym błędem, że już od dawna nie korzystam z jego pomiarów i służy mi jako wskaźnik zliczania przejechanego dystansu.. Podczas pomiarów miałem przypadek poruszając się po autostradzie i drodze szybkiego ruchu różnicę dochodzącą do 27% na niekorzyść tzw. komputera pokładowego (w moim przypadku to ponad 1,8 l/100km średniego spalania)
 
jackthenight 



Marka: Dacia, Fiat
Model: Sandero, Tipo
Silnik: 1.4 MPI, 1.4 16V
Rocznik: 2008, 2016
Wersja: Laureate 5 os.
Pomógł: 66 razy
Dołączył: 10 Sie 2008
Posty: 3233
Skąd: Łódź
Wysłany: 2012-06-25, 10:22   

chriskb napisał/a:
i zakończone jest opisem "µP". Próbuję znaleźć co to znaczy.

µP - skrót oznacza mikroprocesor.

chriskb napisał/a:
Na rysunku nie widać żadnych połączeń z tzw. komputerem pokładowym.


A ja widzę, że brakuje ci elementarnej wiedzy :) Już ci wyjaśniam.
Skrzynkę UCH traktujesz jako komputer pokładowy - a to jest błąd.

UCH które w schematach występuje pod numerem 645 to nie jest komputer pokładowy, to skrzynka zwana modułem zespolonym kabiny, która steruje tylko migaczami, wycieraczkami, lampką sufitową, centralnym zamkiem i chyba to wszystko - nie ma nic wspólnego z komputerem pokładowym w liczniku, który wyświetla spalanie paliwa, przebieg, dystans, itd.
Średnie spalanie, dystans, średnia prędkość itd. przelicza sam licznik, to licznik jest zwanym dumnie komputerem pokładowym.

chriskb napisał/a:
Moim postem chciałem zwrócić uwagę na uproszczony zapis przedstawiony przez kolegę.

Ja nie upraszczam.
Ja piszę fakty w przeciwieństwie do kolegi, który to sobie wymyśla przeróżne historyjki jak np. ta poniżej :
chriskb napisał/a:
IMHO obliczenia dokonuje sam kalkulator na podstawie informacji o tym czy silnik pracuje czy też nie, ilości paliwa w zbiorniku, informacji o obrotach. wprowadzony ma stały algorytm mocy i obciążenia i sam liczy nie dość dokładnie ilość zużytego paliwa i możliwy zasięg.

Jest dokumentacja, są schematy wystarczy poszukać, poczytać - wszystko jest napisane.
Ale kolega wymyśla jakieś bajki, pisząć na dodatek IHMO :)

chriskb napisał/a:
Niestety wyniki pokazywane przez ten komputer obarczone są tak dużym błędem, że już od dawna nie korzystam z jego pomiarów i służy mi jako wskaźnik zliczania przejechanego dystansu.. Podczas pomiarów miałem przypadek poruszając się po autostradzie i drodze szybkiego ruchu różnicę dochodzącą do 27% na niekorzyść tzw. komputera pokładowego (w moim przypadku to ponad 1,8 l/100km średniego spalania)


Ja również kiedyś prowadziłem na stronie motostat statystyki, wpisywałem również dane z komputera pokładowego, można to znaleźć pod wykrzyknikiem w żółtym kwadracie i wyniki spalania były maks. na +/- 0.4 l / 100km, nieraz zgadzały się dokładnie , nieraz różniły się tylko o 0.1 l / 100km :

http://www.motostat.pl/me.../id/2751/page/1
http://www.motostat.pl/me.../id/2751/page/2

Czyli plus/minus. Raz komputer wskazywał np. więcej o 0.3 raz mniej o 0.1 l/ 100 km, ale zawsze wyniki były bardzo zbliżone z tymi , jakie wyliczone były na motostat z danych jakie notowałem na stacji.
A różnice +/- 0.3 lub 0.4 wynikać właśnie mogły z niedokładności jaka występuje przy tankowaniu, że odbicie pistoletu nie następuje zawsze w tym samym momencie, że nie zawsze wyzerowałem od razu licznik, nieraz ujechałem kilka kilometrów zanim wyzerowałem licznik itd. - dlatego właśnie twierdzę, że spalanie według komputera pokładowego można uznać za bardzo dokładne.
Później notowanie w motostat mi się znudziło, bo skoro komputer pokazuje prawidłowo, to nie widziałem większego sensu aby notować dane tankowań w motostat.
_________________

Ostatnio zmieniony przez jackthenight 2012-06-25, 10:43, w całości zmieniany 5 razy  
 
chriskb 



Marka: Dacia
Model: Duster 4X4
Silnik: 1.5 dCi 110 KM
Rocznik: 2011
Wersja: Laureate 5 os.
Pomógł: 30 razy
Dołączył: 11 Lut 2011
Posty: 1679
Skąd: Rotmanka
Wysłany: 2012-06-25, 11:44   

jackthenight napisał/a:
UCH które w schematach występuje pod numerem 645 to nie jest komputer pokładowy, to skrzynka które steruje tylko migaczami, wycieraczkami, lampką sufitową, centralnym zamkiem i chyba to wszystko - nie ma nic wspólnego z komputerem pokładowym w liczniku, który wyświetla spalanie paliwa, przebieg, dystans, itd.


Nie wiem skąd kolega wysnuł ten wniosek, ja cały czas mówię o kalkulatorze pokładowym nr na schemacie 247. Nigdzie nie pisałem o UCH. Może czasem lepiej dokładnie przeczytać a nie zaperzać się w swoich racjach. Pozostałych wypowiedzi nie będę komentował.

Z kolegi danych wynika, że błąd jest max. 8% w stosunku do komputera pokładowego. potwierdzam to z całą stanowczością po około 20 tankowaniach błąd rzeczywiście był około 10%
Ostatnio zmieniony przez chriskb 2012-06-25, 11:49, w całości zmieniany 1 raz  
 
jackthenight 



Marka: Dacia, Fiat
Model: Sandero, Tipo
Silnik: 1.4 MPI, 1.4 16V
Rocznik: 2008, 2016
Wersja: Laureate 5 os.
Pomógł: 66 razy
Dołączył: 10 Sie 2008
Posty: 3233
Skąd: Łódź
Wysłany: 2012-06-25, 11:55   

chriskb napisał/a:
Na rysunku nie widać żadnych połączeń z tzw. komputerem pokładowym


To wyjaśni mi to, jak nie widzisz połączenia, skoro nawet podałem ci który pin i która wtyczka w liczniku.
Okulary ci potrzebne czy co ?
Piszesz, że nie widzisz połączenia, a ja ci podaje na który pin przychodzi sygnał z komputera wtrysku ? Więc czego nie widzisz ? Może czegoś nie rozumiesz to co wyjaśnię chętnie.

Jeden kolega z forum, zmieniał licznik w dacii, aby mieć właśnie komputer pokładowy.
I wiesz co ? Bez połączenia sygnału spalania paliwa 47H komputer pokładowy wskazywał mu same zera, więc twoja teoria o pomiarze paliwa na podstawie pływaka w zbiorniku są nieprawdziwe. Co jeszcze chciałbyś wiedzieć ?
_________________

Ostatnio zmieniony przez jackthenight 2012-06-25, 12:00, w całości zmieniany 2 razy  
 
chriskb 



Marka: Dacia
Model: Duster 4X4
Silnik: 1.5 dCi 110 KM
Rocznik: 2011
Wersja: Laureate 5 os.
Pomógł: 30 razy
Dołączył: 11 Lut 2011
Posty: 1679
Skąd: Rotmanka
Wysłany: 2012-06-25, 12:04   

jackthenight napisał/a:
To wyjaśni mi to, jak nie widzisz połączenia, skoro nawet podałem ci który pin i która wtyczka.


Jest na rysunku to połączenie ale w żaden sposób nie mogę dostrzec połączenia z tzw komputerem pokładowym (zlokalizowane w urządzeniu oznaczone nr 247) i dlatego były moje wątpliwości jaki to sygnał i w jakiej formie informuje ten komputer ile paliwa przeszło przez wtryski a ile wróciło do zbiornika.
 
chriskb 



Marka: Dacia
Model: Duster 4X4
Silnik: 1.5 dCi 110 KM
Rocznik: 2011
Wersja: Laureate 5 os.
Pomógł: 30 razy
Dołączył: 11 Lut 2011
Posty: 1679
Skąd: Rotmanka
Wysłany: 2012-06-25, 12:15   

jackthenight napisał/a:
Bez połączenia sygnału spalania paliwa 47H komputer pokładowy wskazywał mu same zera, więc twoja teoria o pomiarze paliwa na podstawie pływaka w zbiorniku są nieprawdziwe.


A może to jest konieczny sygnał, który informuję o pracy silnika?
 
freakx 


Marka: Dacia
Model: Duster 4x4
Silnik: 1,5dCi
Rocznik: 2011
Wersja: Laureate
Dołączył: 17 Maj 2012
Posty: 13
Skąd: mazowsze
Wysłany: 2012-06-25, 12:21   

to i ja się pochwalę paliwożernością odczytywaną z firmowego komputerka
odcinek Grodzisk - Pruszków (nie autostradą), tam i z powrotem, pusty samochód (nie licząc kierowcy), średnie spalanie od 6,1 do 6,7l/100km.
autostrada, licznikowe 120km/h - 8l/100km.
autostrada, licznikowe między 175 a 180km/h - 13,9l/100km.
ostatnie 2 wyniki odczytane po rozpędzeniu do danej prędkości, zresetowaniu wskazań i odczekaniu ok. 5 minut.
 
jackthenight 



Marka: Dacia, Fiat
Model: Sandero, Tipo
Silnik: 1.4 MPI, 1.4 16V
Rocznik: 2008, 2016
Wersja: Laureate 5 os.
Pomógł: 66 razy
Dołączył: 10 Sie 2008
Posty: 3233
Skąd: Łódź
Wysłany: 2012-06-25, 12:22   

Ale na schemacie połączeń nie ma szczegółowo rozrysowanych płytek elektronicznych urządzeń, 247 na schemacie to tylko obrazek poglądowy i nie ma co szczegółowo go analizować. Mogli równie dobrze narysować tylko pusty kwadrat tak jak ze 120, ale narysowali inaczej aby móc wyjaśnić również połączenia do kontrolek, która kontrolka jest włączana plusem a która minusem, a reszta to tylko poglądowy rysunek.

chriskb napisał/a:
Może czasem lepiej dokładnie przeczytać a nie zaperzać się w swoich racjach.

No i kogo się ta uwaga powinna tyczyć ?
Coś źle przeczytałem ? Czy ty źle napisałeś ?
Coś zaprzeczam ? Nie zauważyłem aby coś zaprzeczał.
_________________

 
jackthenight 



Marka: Dacia, Fiat
Model: Sandero, Tipo
Silnik: 1.4 MPI, 1.4 16V
Rocznik: 2008, 2016
Wersja: Laureate 5 os.
Pomógł: 66 razy
Dołączył: 10 Sie 2008
Posty: 3233
Skąd: Łódź
Wysłany: 2012-06-25, 12:44   

chriskb napisał/a:
A może to jest konieczny sygnał, który informuję o pracy silnika?

O pracy silnika to licznik ma informację z sygnału obrotów silnika, również alternator go o tym informuje - lepszej informacji nie potrzebuje.
Ale widzę nadal swoje :)
OK, to ci dam przykład.
Kolega wyżej napisał że jechał 175 km / h i miał spalanie 13.9 l/ 100km.
Wcześniej miał wyzerowany licznik, średnie spalanie pojawia się po 400 m.
Sądzisz że po 400m przy tej prędkości 175km/h pozycja pływaka zmieni się na tyle aby potencjometr to odczytał ?
Na pewno nie.'
Pływak podczas jazdy na wzniesieniach pewnie w zbiorniku podnosi się i opada, wartość z potencjometra ciągle się zmienia i chciałbyś uzyskać dokładność w średnim spalaniu do 0.4 l/ 100km ?

Jeśli wskaźnik paliwa na liczniku często gęsto w Dusterach 4x4 nie jest w stanie dobrze wskazać pustego zbiornika, to spalanie średnie miałby dobrze wskazywać ? .
Pływak służy tylko do tego aby poinformować kierowce, że czas się zbliża do podjechania na stację paliw, a nie do wyliczeń średniego spalania. Jakby użyli pływaka do wyliczania średniego spalania to wyniki dopiero byłyby bezsensowne :)

Dla mnie już ta dyskusja staje się śmieszna, także kończę ją, bo i tak nic już więcej nie wniosę. Każdy sobie rzepkę skrobię, nikomu na siłę nic będę udowadniał, bo to bez sensu.
_________________

Ostatnio zmieniony przez jackthenight 2012-06-25, 12:50, w całości zmieniany 1 raz  
 
Wyświetl posty z ostatnich:   
Odpowiedz do tematu
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach
Nie możesz załączać plików na tym forum
Możesz ściągać załączniki na tym forum
Dodaj temat do Ulubionych
Wersja do druku

Skocz do:  

Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group
Template FISubSilver v 0.3 modified by Nasedo. Done by Forum Wielotematyczne