Wysłany: 2015-09-26, 09:29 Co to jest za ustrojstwo
Pamiętałem, że mam w domu jakąś "czarną skrzynkę" wymontowaną ze starego sprowadzonego auta i miałem nadzieję, że to jest filtr, który będę mógł użyć do usunięcia zakłóceń radia. Po rozebraniu trochę się zdziwiłem, bo nie znalazłem toroidu, tylko trafo. Kto mi powie co to jest? Ten układ z blaszką aluminiową jako radiator ma oznaczenia:
D 2576
F 918 (o ile to ostatnie to 8, bo jest nie wyraźne)
Zdjacia w linku.
Ostatnio zmieniony przez Lajkonik 2015-09-26, 09:41, w całości zmieniany 1 raz
Na obudowie widać podane napięcie 9-12V. Być może to jest stabilizator napięcia, ale nie dam głowy.
Podłącz to do zasilacza regulowanego w przedziale 9-12V i miernikiem napięcia zmierz jakie jest napięcie na końcu płytki z otworkami. Tylko sprawdź czy jest opisana polaryzacja + i -.
Regulując napięcie na wejściu obserwuj zmiany na wyjściu (na mierniku).
Jeśli daje stałe napięcie mimo zmiany nastawienia napięcia, to to jest stabilizator napięcia, który ma chronić jakieś urządzenie przed zniszczeniem (przed spadkiem i wzrostem napięcia).
A jak nie wiesz, jak to zrobić to lepiej pójdź do jakiegoś serwisu np. RTV i po prostu spytaj o to. Myślę, że powinni wiedzieć.
Ostatnio zmieniony przez route2000 2015-09-26, 12:31, w całości zmieniany 1 raz
Patrząc na to oznaczenie na obudowie -9~12 zaczynam się zastanawiać, czy nie jest to falownik, dający zmienne 12V. Oczywiście teoretyzuję, bo nie znam się na elektronice.
Zatem nie falownik. A czy stabilizator potrzebuje diod? Tam jest chyba jakiś niepełny mostek. No chyba, że ma działać i na zasilanie stałym napięciem i na zasilanie zmiennym napięciem. Ale jak Marek twierdzi, że to może być na 5V, to w aucie mi się nie przyda. Trzeba będzie zmierzyć co jest na wyjściu. Tylko gdzie tu wejście, a gdzie wyjście?
MSZ wejście to kabelki dolutowane do płytki od strony trafo, a wyjście to otworki w płytce zaraz za radiatorem, tylko nie wiem dokładnie jaka jest polaryzacja, ale mnie się wydaje że kabel czarny to "minus' a biały to "plus".
Tak jak kolega Marek1603 radzi, abyś cykął fotkę pod strony ścieżki czyli pod spodem to może więcej się dowiemy.
_________________ Dacia nie gubi oleju, tylko tak znaczy swój teren.
Dodałem nowe zdjęcia do linku w pierwszym poście.
Załączam też schemat jaki skleciłem. Nie rozrysowałem trafo, a ten układ z radiatorem jest narysowany tak, jakby popatrzyć od spodu (chodzi o kolejność "nóżek"). Nie odczytałem też rezystorów. Starałem się, ale nie wykluczam błędów w tym schemacie. Założyłem, że kreska na diodzie ma być z tej strony co na schemacie wierzchołek trójkąta z kreską.
Coś schemat.JPG
Plik ściągnięto 38 raz(y) 34,48 KB
Ostatnio zmieniony przez Lajkonik 2015-10-06, 09:01, w całości zmieniany 5 razy
Marka: g..o wort
Model: Tourneo Grand Connect
Silnik: 1.5
Rocznik: 2016
Dołączył: 15 Cze 2014 Posty: 1073 Skąd: okolice Krakowa
Wysłany: 2015-10-05, 09:15
Wygląda na zasilacz stabilizowany - sercem tego układu masz regulator napięcia D2576, tu masz specyfikacje. http://www.powermos.com/U...implication.pdf
W zależności jak jest skonfigurowany, na wyjściu otrzymasz 3.3V / 5V / 12V / 15V. Na wejściu może być napięcie do 40V.
Celem działania takiego zasilacz jest uzyskanie zawsze takiego samego napięcia na wyjściu, niezleżnie od tego, jakie naapięcie podane jest na wejściu. Np: w samochodzie: W instalacji może być bardzo różne napięce: raz 14,4 (jak pracuje alternator) raz 12,8 (mocno naładowany akumulator, silnik wyłączony) a czasem 12,2 (akumulator nieco rozładowany) - a czasem i inne wartości w zależności od bieżącego obciążenia układu elektrycznego.
Do zasilania elektroniki cyfrowej niezbędne są zawsze stałe napięcia, bez takich skoków. Dlatego używa się takich zasilaczy jak ten - na wyjściu zawsze będzie zadana wartość napięcia, niezależnie od napięcia wejściowego. Maksymalne obciążenie prądowe dla tego układu: 3A
Napięcie na wejściu musi być = lub > żądane napięcie wyjściowe. Czyli w sytuacji gdy układ jest skonfigurowany na 12V a podasz na wejściu 8V to nie zadziała. Natomiast zadziała gdy będzie na wejściu 12V lub więcej.
Jeśli chcesz jakieś bardzo dokładne informacje, warto zapytać na elektroda.pl, tam jest dużo ludzi z dużo większą wiedzą niż moja.
Ostatnio zmieniony przez Lza 2015-10-05, 09:22, w całości zmieniany 2 razy
Kolego LZA, bez urazy ale na pewno twoja wiedza w temacie elektroniki jest znikoma.
Dlaczego?
Po pierwsze D2576 to jest tranzystor 2SD2576 czyli się zgadza z tym co na płytce (trzy wyprowadzenia). To co podałeś to jest faktycznie stabilizator ale tzw. scalona przetwornica impulsowa stosowana np. we wtyczkach do kamerek czy ładowarek samochodowych. Stąd też zakłócenia czasami w innym sprzęcie po podpięciu tego do instalacji samochodowej.
Jakbyś zwrócił uwagę na podaną specyfikację masz tam 5 wyprowadzeń zamiast 3 jak na płytce.
Suma sumarum wygląda to na rodzaj stabilizatora tylko pytanie jakiego. Czy prądowego czy napięciowego.
Jeżeli napięciowy to jedna z diod była by diodą zenera, a ze zdjęcia płytki na to nie wyglądają. Są to prostownicze 1N4007. Schematem też nie ma się co sugerować ponieważ na płytce są 3 diody.
Coś rzeczywiście spieprzyłem w tym schemacie. Nie tylko brak diody, ale kondensator nie jest tam gdzie trzeba. Chyba muszę to rozrysować od nowa i potem jeszcze raz dokładnie sprawdzić.
Mogę spróbować to podłączyć i zmierzyć co jest na wyjściu. Tylko która strona idzie do aku, a z której mierzyć?
route2000 napisał/a:
MSZ wejście to kabelki dolutowane do płytki od strony trafo, a wyjście to otworki w płytce zaraz za radiatorem, tylko nie wiem dokładnie jaka jest polaryzacja, ale mnie się wydaje że kabel czarny to "minus' a biały to "plus".
Tak się tylko zastanawiam, jaki ma sens zasilanie trafo stałym napięciem? A ta myśl nasuwa mi jednak rozwiązanie z zasilaniem od strony, gdzie kabelków nie ma. Polaryzację może zasugerować kondensator.
Ostatnio zmieniony przez Lajkonik 2015-10-06, 07:23, w całości zmieniany 3 razy
Zazwyczaj jest taki, że trafo jest na początku napięcia wejściowego, by na wyjściu ustalić napięcie wyjściowe końcowe, a kondensator elektrolit ma daną polaryzację i trzeba uważać by nie podłączyć je odwrotnie, bo możesz wysadzić kondensatora (sam już miałem taką przygodę ).
Pozostałe elementy elektroniczne mają na zadanie stabilizację i utrzymanie danego napięcia i prądu na wyjściu.
Ostatnio zmieniony przez route2000 2015-10-06, 07:48, w całości zmieniany 2 razy
Zasada jest też taka, że trafo działa na zmianę prądu w uzwojeniu pierwotnym. Jeżeli zasilisz je napięciem stałym, to będzie tak, jakbyś włączył odbiornik o rezystancji obwodu pierwotnego tego trafa.
(bo prąd się nie będzie zmieniał przy stałym napięciu i stałym oporze w obwodzie). Przy zmianach napięcia (np uruchomienie silnika) wyindukuje się coś tam w obwodzie wtórnym, w momencie zmiany prądu. A potem dalej nic.
Może jednak są jakieś powody podania stałego napięcia na trafo. Tylko jakie?
PS
Poprawiłem schemat.
_________________
Ostatnio zmieniony przez Lajkonik 2015-10-06, 09:03, w całości zmieniany 1 raz
Nie możesz pisać nowych tematów Nie możesz odpowiadać w tematach Nie możesz zmieniać swoich postów Nie możesz usuwać swoich postów Nie możesz głosować w ankietach Nie możesz załączać plików na tym forum Możesz ściągać załączniki na tym forum