Strona korzysta z plikow cookie w celu realizacji uslug zgodnie z Polityka prywatnosci.

Mozesz okreslic warunki przechowywania lub dostepu do cookie w Twojej przegladarce lub konfiguracji uslugi.

DACIA Klub Polska  
  •  FAQ  •   Szukaj  •   Użytkownicy  •   Grupy  •  Rejestracja  •   Zaloguj  • 

 Ogłoszenie 
JEDNA SPRAWA = JEDEN TEMAT

Poprzedni temat :: Następny temat
Przesunięty przez: laisar
2014-05-18, 23:01
Zamarzanie parownika klimatyzacji - wersja od 2012 r.
Autor Wiadomość
benyo 



Marka: Dacia
Model: Lodgy
Silnik: 1.6 MPI
Rocznik: 2014
Wersja: Laureate 7 os.
Pomógł: 4 razy
Dołączył: 17 Cze 2014
Posty: 691
Skąd: Jastrzębie-Zdrój
Wysłany: 2014-07-22, 23:51   

Witaj, u mnie póki co nie ma problemu z temperaturą w środku - nawet przy 35 stopniach na zewnątrz - również w pozostałych rzędach siedzeń, ale auto ma dopiero miesiąc. Szronu na wąsie mieć nie będziesz :) ale według mnie jest wystarczająco chłodno. Chociaż jak poczytasz tutaj na forum to ludzie mają różne doświadczenia z klimatyzacją niekoniecznie pozytywne. Nie wiem czy to zależy od silnika czy danego egzemplarza albo może nawet koloru samochodu, ja mam jasny, nie nagrzewa się aż tak bardzo w związku z tym i wychłodzić łatwiej.
Ostatnio zmieniony przez benyo 2014-07-22, 23:53, w całości zmieniany 1 raz  
 
laisar 
Moderator



Marka: Dacia
Model: Logan MCV
Silnik: 1.6 MPI
Rocznik: 2007
Wersja: Laureate 7 os.
Pomógł: 425 razy
Dołączył: 16 Wrz 2007
Posty: 18102
Skąd: Warszawa
Wysłany: 2014-07-23, 00:01   

norti napisał/a:
ostatnie wpisy były z początku 2013 roku i nie dotyczyły modelu Lodgy

Najświeższy jest http://www.daciaklub.pl/forum/viewtopic.php?t=9154 - i niestety jest w nim także o lodgy...

norti napisał/a:
silnik 1.2 TCE / 1.5 DCI jeśli to ma znaczenie

Niewielkie - DACIA Klub Polska » DACIA » Kompendium Dacii » Klimatyzacja - specyfikacja » http://www.daciaklub.pl/user/dacia-klima.htm

norti napisał/a:
Czy w Lodgy mimo braku nawiewów na tył

W lodgy są nawiewy na tył (podłogowe) i ogólnie wentylacja daje radę, natomiast niewydolność klimatyzacji zdarza się w niektórych egzemplarzach.
 
norti 


Marka: Ford
Model: Mondeo
Silnik: 2.5 V6
Dołączył: 22 Lip 2014
Posty: 17
Skąd: Warszawa
Wysłany: 2014-07-23, 00:13   

Masz rację, szukałem w Ogólnym, a nie Technicznym.
 
Marek1603 


Marka: Dacia,
Model: 1300, Lodgy, Duster
Silnik: 1.3 8V, 1.6MPI, 1.6Sce 4x4 AT
Rocznik: 1981, 2014, 2016
Wersja: Laureate 5 os.
Pomógł: 105 razy
Dołączył: 27 Gru 2007
Posty: 7484
Skąd: Olkusz
Wysłany: 2014-07-23, 05:04   

U mnie jak postoi na parkingu pod pracą w słońcu to na maksa i po 3 km jest już ok. Problem dotyczy wyłączającej się sprężarki, a nie samej sprawności klimy w większości przypadków.
 
bastol 


Marka: Dacia
Model: Lodgy
Silnik: 1.2 TCe
Rocznik: 2013
Wersja: Prestige 7 os.
Dołączył: 08 Kwi 2014
Posty: 116
Skąd: Łódź
Wysłany: 2014-07-23, 11:51   Re: Lodgy - klimatyzacja

norti napisał/a:
Cześć,
przeczytałem archiwum i znalazłem 2 duże posty n/t wydajności klimatyzacji w Daciach, ale generalnie ostatnie wpisy były z początku 2013 roku i nie dotyczyły modelu Lodgy.
Mnie interesuje kwestia wydajności klimatyzacji w Lodgy (silnik 1.2 TCE / 1.5 DCI jeśli to ma znaczenie - bo może inne sprężarki w tych silnikach montują).
W moim Mondeo nie ma nawiewów na tylną kanapę, ale chłodzenie jest tak skuteczne, że wystarczy parę minut nawet przy temperaturze zewnętrznej 30-35 st., żeby pasażerowie z tyłu zaczęli prosić o zwiększenie temperatury w środku.

Czy w Lodgy mimo braku nawiewów na tył nie ma również problemów z szybkim chłodzeniem wnętrza (oraz ogrzewaniem go w zimne dni) : 1-go i 2-go rzędu siedzeń ?

Pozdrawiam


Cześć,
nie wiem jakiego mondka miałeś, ale ja miałem mk3 hatchbacka z 2003 (przedliftowy czyli ostatni z upierdliwymi wtryskiwaczami) i tam była po prostu zamrażarka, a w lodgy jest ew. może nie tyle co otwarte okno, ale średnio działająca lodówka. Coś chłodzi ale nie zamraża. Jak dla mnie to jest dzień do nocy. W kazdym razie juz się przyzwyczaiłem i tak jezdzę, ale róznica jest kolosalna.
W mondku jak się trzymało piwo przy wylocie kratki, to po 10 minutach było zimne jak z lodówki, w daćce co najwyzej będzie chłodna butelka. Nie sądzę jednak ze to w daćce jest jakaś słaba, jest wg mnie normalna, ale w mondku była "siekiera".
 
DrOzda 



Marka: Dacia
Model: Lodgy
Silnik: 1.6 MPI
Rocznik: 2012
Wersja: Laureate 7 os.
Pomógł: 87 razy
Dołączył: 12 Maj 2010
Posty: 3781
Skąd: Warszawa
Wysłany: 2014-07-23, 13:44   

Tylko w Mondkach jest 800 gramów czynnika a w Lodgy 400 - IMHO to by się zgadzało bo stary Logan sedan też miał około 800 i chłodził znacznie wydajniej. Cóż ekologia psia mać :
http://www.klubrenaultcli...p?t=340&start=0
"W Stanach Zjednoczonych i Japonii nie zdecydowano się na zastąpienie czynnika R134a, jednak tamtejsi producenci pojazdów zostali zobowiązani do wprowadzenia pewnych zmian mających ograniczyć emisję tetrafluorometanu do atmosfery. Układy stosowane w nowych samochodach, dzięki bardziej wydajnym kompresorom będą zawierały mniej ziębnika."
 
pawelg 


Marka: Dacia
Model: Duster II 4x4
Silnik: 1.6 Sce
Rocznik: 2018
Wersja: Prestige
Dołączył: 05 Cze 2014
Posty: 89
Skąd: Warszawa
Wysłany: 2014-07-23, 17:36   

Korzystając z kilku dni upałów oraz nie mogąc się oprzeć inżynierskiej naturze zrobiłem trochę doświadczeń z klimą w Dusterze ph2 i doszedłem do wniosku, że winowajcą całego słabego (momentami) działania klimy jest słabo skonstruowany parownik.
Ale od początku.

Cała moja "teoria" opiera się na założeniu, które jeżeli okaże się błędne - to nie warto dalej czytać.
Założenie jest następujące: na poniższym rysunku strzałką niebieską oznaczony jest przewód powrotny z parownika a strzałką czerwoną przewód zasilający parownik.
Przewód niebieski podłączony jest bezpośrednio do sprężarki, a czerwony idzie ze skraplacza przy chłodnicy.



Otóż z długich obserwacji wynika, że sprężarka wyłącza się tylko i wyłącznie, kiedy przewód niebieski robi się bardzo zimny - jest to w zgodne ze zdrowym rozsądkiem. Skoro czynnik z parownika powraca bardzo zimny, to znaczy że nie ma co chłodzić - sprężarka może się wyłączyć.

Niestety, z doświadczenia wynika, że niska temperatura tego przewodu nie koniecznie wiąże się z niską temperaturą chłodzonego powietrza. Zdarza się, że zaciągane powietrze jest bardzo ciepłe a przewód jest bardzo zimny - co oznacza, że parownik nie jest w stanie oddać znaczącej ilości dostępnego chłodu a raczej pobrać dużej ilości ciepła.
Jeżeli jeszcze dołożymy do tego fakt, że po dniach w których klima chodzi słabo po zatrzymaniu samochodu jeszcze przez długi czas leje się z parownika duża ilość wody pod samochód - oznaczać to może, że konstrukcja parownika powoduje że następuje jego zbyt szybkie oblodzenie. Może to również tłumaczyć "gwiżdżący" dźwięk wydobywający się z klimatyzacji - powietrze przeciska się przez oblodzony parownik.

Reasumując, wydaje mi się, że wada nie leży w samej sprężarce lub całym układzie a w szczególności jego wydajności a konstrukcji parownika (możliwe, że ma zbyt gęste kratki lub jego konstrukcja w inny sposób ułatwia tworzenie się oblodzenia).

Czy ktoś ma może pomysł, czy da się dostać do tego parownika w jakiś w miarę cywilizowany sposób nie rozbierając całego samochodu?

Pzdr,
Paw.
 
Karenzo 


Marka: Dacia--> Subaru
Model: Duster 4x2 -->Forester
Silnik: 1.6 16V 105 LPG K4M 616 --> 2.0 16v FB20
Rocznik: 2012 --> 2016
Wersja: Laureate
Pomógł: 48 razy
Dołączył: 23 Sty 2012
Posty: 4554
Skąd: Warszawa
Wysłany: 2014-07-23, 17:54   

Widzę że pojemnik na płyn do chłodnicy się przemieścił bo ja mam go po prawej
_________________
Moje auto
 
laisar 
Moderator



Marka: Dacia
Model: Logan MCV
Silnik: 1.6 MPI
Rocznik: 2007
Wersja: Laureate 7 os.
Pomógł: 425 razy
Dołączył: 16 Wrz 2007
Posty: 18102
Skąd: Warszawa
Wysłany: 2014-07-23, 22:55   

pawelg napisał/a:
czy da się dostać do tego parownika w jakiś w miarę cywilizowany sposób nie rozbierając całego samochodu?

Oczywiście - widać go po prostu przez otwór filtra kabinowego, który umieszczony jest tuż przed parownikiem.

Co do teorii - gdyby była prawdziwa, to dotyczyłaby chyba wszystkich egzemplarzy, a nie tylko niektórych...?
 
Karenzo 


Marka: Dacia--> Subaru
Model: Duster 4x2 -->Forester
Silnik: 1.6 16V 105 LPG K4M 616 --> 2.0 16v FB20
Rocznik: 2012 --> 2016
Wersja: Laureate
Pomógł: 48 razy
Dołączył: 23 Sty 2012
Posty: 4554
Skąd: Warszawa
Wysłany: 2014-07-23, 22:58   

A jest ktoś z wersją poliftową komu działa to dobrze ?
Bo ja się czyta to prawie każdy narzeka
szczególnie z dusterów

Zresztą ty laiser chyba możesz sprawdzić czy w dokumentach są takie parowniki ?
Ostatnio zmieniony przez Karenzo 2014-07-23, 23:00, w całości zmieniany 2 razy  
 
pawelg 


Marka: Dacia
Model: Duster II 4x4
Silnik: 1.6 Sce
Rocznik: 2018
Wersja: Prestige
Dołączył: 05 Cze 2014
Posty: 89
Skąd: Warszawa
Wysłany: 2014-07-24, 07:22   

No właśnie.
U mnie - są takie dni, kiedy torturami nie wyciągnęło by się ze mnie zeznać, że ta klima działa źle. Ale są takie dni, kiedy byłbym skłonny nieco ponarzekać.
I bynajmniej nie zależy to wyłącznie od temperatury na zewnątrz. Moim zdaniem zależy to zdecydowanie bardziej od wilgotności - im wilgotniejsze powietrze bym szybciej parownik się oblodzi i straci wydajność.

p,paw
 
eplus 



Marka: Dacia
Model: Duster
Silnik: 1,6
Rocznik: 2010
Wersja: Laureate 5 os.
Pomógł: 23 razy
Dołączył: 15 Wrz 2010
Posty: 3550
Skąd: podkarpackie
Wysłany: 2014-07-24, 07:56   

No jest jeszcze możliwość, że w jednym aucie sprężarka wyłącza się, gdy w parowniku jest +1 i po chwili wznawia pracę, a w drugim wyłącza się, gdy jest tam -1 i bryła lodu i przez te dwa stopnie pozornie niższej nastawy mamy ogromne lagi w działaniu - zalodzony parownik ani nie daje zimnego przedmuchu, ani nie chce topnieć.
_________________
K4M - NOT tested on animals :!: :!: :!:
 
pawelg 


Marka: Dacia
Model: Duster II 4x4
Silnik: 1.6 Sce
Rocznik: 2018
Wersja: Prestige
Dołączył: 05 Cze 2014
Posty: 89
Skąd: Warszawa
Wysłany: 2014-07-24, 08:27   

Zastanawiające jest jeszcze to, że na przewodzie odpływowym z parownika - aż do sprzężarki nie ma żadnego czujnika (chyba że jest przy samym parowniku).
Jakiś czujnik jest na przewodzie wychodzącym ze skraplacza a idącym do parownika.

Kurde, by się jakiś schemat przydał...

p,paw
 
jurek 


Marka: renault
Model: thalia
Silnik: 1,2 benzyna
Pomógł: 6 razy
Dołączył: 20 Wrz 2007
Posty: 1109
Skąd: krakow
Wysłany: 2014-07-24, 08:29   

Jak ktoś zgłasza to w ASO, to niech się dowie jaka jest możliwość ustawienia takich właśnie parametrów w sterowniku głównym. Bo klima nie ma przecież swojego komputerka, przynajmniej manualna. pozdr
 
wojtek_pl 


Marka: Peugeot
Model: 3008
Silnik: 2.0 HDI 165
Rocznik: 2010
Pomógł: 12 razy
Dołączył: 30 Kwi 2011
Posty: 1208
Skąd: Warszawa
Wysłany: 2014-07-24, 09:34   

Oblodzenie może być spowodowane zbyt małą ilością czynnika a tym samym zbyt niskim ciśnieniem powiązanym z niską temperaturą parowania. Tylko czy na pewno parownik ulega oblodzeniu ? Trzeba by zajrzeć do dziury po filtrze kabiny, może jakąś kamerką na patyku, i zobaczyć ten lód. Albo pomacać ale to może grozić odmrożeniem.

W sprawnym układzie temperatura parowania zależy w głównej mierze od zaworu rozprężnego i rodzaju oraz ciśnień czynnika w układzie.
 
eplus 



Marka: Dacia
Model: Duster
Silnik: 1,6
Rocznik: 2010
Wersja: Laureate 5 os.
Pomógł: 23 razy
Dołączył: 15 Wrz 2010
Posty: 3550
Skąd: podkarpackie
Wysłany: 2014-07-24, 10:42   

Przecież to nie ciekły azot.
_________________
K4M - NOT tested on animals :!: :!: :!:
 
laisar 
Moderator



Marka: Dacia
Model: Logan MCV
Silnik: 1.6 MPI
Rocznik: 2007
Wersja: Laureate 7 os.
Pomógł: 425 razy
Dołączył: 16 Wrz 2007
Posty: 18102
Skąd: Warszawa
Wysłany: 2014-07-24, 11:05   

pawelg napisał/a:
by się jakiś schemat przydał

Wułala!
 
pawelg 


Marka: Dacia
Model: Duster II 4x4
Silnik: 1.6 Sce
Rocznik: 2018
Wersja: Prestige
Dołączył: 05 Cze 2014
Posty: 89
Skąd: Warszawa
Wysłany: 2014-07-24, 11:22   

laisar napisał/a:
pawelg napisał/a:
by się jakiś schemat przydał

Wułala!


Oki, z tego wynika, że nie ma żadnego czujnika temperatury - a w szczególności na wyjściu z parownika.
Niestety za słaby jestem z termodynamiki, żeby ustalić czy ta temperatura ma jakikolwiek wpływ na ciśnienie w części wysokociśnieniowej układu (gdzie jest czujnik).

Zrobiłem następujący test:
- Samochód stał w w miarę chłodnym garażu (około 20 stopni), powietrze w garażu suche.
- Silnik odpalony, żadnych manewrów gazem itp.

- Klimatyzacja włączona, nawiew ustawiony na 1, samochód zamknięty
-> Kiedy powrót robił się bardzo zimny, sprężarka się wyłączała

- Klimatyzacja włączona, nawiew ustawiony na 4, samochód otwarty (czyli chłodzimy całą ziemię...)
-> Powrót nie robił się mocno zimy, sprężarka ani razu się nie zatrzymała.

Oczywiście w czasie jazdy rzeczywiście na włączanie lub wyłączanie mogą mieć wpływ parametry z komputera wtrysku - ale przy postoju wydaje mi się, że nie powinny mieć znaczenia.

p,paw
 
BoloSr 



Marka: Dacia
Model: Duster
Silnik: 1.5 dCi 90KM (115KM/260Nm)
Rocznik: 2013
Wersja: Laureate
Pomógł: 7 razy
Dołączył: 29 Lip 2012
Posty: 1278
Skąd: Koszalin
Wysłany: 2014-07-24, 11:25   

z tego co wiem to jest czujnik temeperatury ale co i jak to nie wiem :(
tu jest tylko schemat ogolny wiec wszystkiego moze nie byc :)
_________________

1.5dCi 90KM (115KM/260Nm)
 
pawelg 


Marka: Dacia
Model: Duster II 4x4
Silnik: 1.6 Sce
Rocznik: 2018
Wersja: Prestige
Dołączył: 05 Cze 2014
Posty: 89
Skąd: Warszawa
Wysłany: 2014-07-24, 11:29   

BoloSr napisał/a:
z tego co wiem to jest czujnik temeperatury ale co i jak to nie wiem :(
tu jest tylko schemat ogolny wiec wszystkiego moze nie byc :)


No właśnie, myślałem o schemacie nie ideowym a konkretnym do danego modelu ;-)

Swoją drogą nie mogłem też znaleźć zaworu dławiącego - ale pewnie jest gdzieś za obiciem przegrody silnika.

Edit: jeżeli ten zawór rozprężny jest typu termostatycznego - to on może być elementem łączącym temperaturę czynnika wychodzącego z parownika z ciśnieniem za sprężarką.
Jeżeli wylot jest odpowiednio zimny, to przymyka wlot - zwiększając ciśnienie.

p,paw
Ostatnio zmieniony przez pawelg 2014-07-24, 11:47, w całości zmieniany 2 razy  
 
Marek1603 


Marka: Dacia,
Model: 1300, Lodgy, Duster
Silnik: 1.3 8V, 1.6MPI, 1.6Sce 4x4 AT
Rocznik: 1981, 2014, 2016
Wersja: Laureate 5 os.
Pomógł: 105 razy
Dołączył: 27 Gru 2007
Posty: 7484
Skąd: Olkusz
Wysłany: 2014-07-24, 12:12   

Na pewno musi być czujnik ciśnienia w układzie (w MCV-ce był). Jak ci czynnik spinkoli, to nie załączy sprężarki. Czynnik nie tylko "smaruje" sprężarkę też ją chłodzi.
 
grapess 



Marka: Dacia
Model: Lodgy
Silnik: 1,6 + LPG
Rocznik: 2014
Wersja: Laureate 7 os.
Dołączył: 03 Kwi 2014
Posty: 759
Skąd: Piaseczno
Wysłany: 2014-07-24, 18:15   

Czy może ktoś podsumować dyskusję, bo nie bardzo mogę się połapać.

Jak to ma być z tą klimą.

Czy jak się sprężarka włącza i wyłącza co ok 15s to źle czy dobrze?
Czy jak na wylocie jest ok 13 stopni to źle czy dobrze?

Może podobnie jak z tymi stukami przez hopki w Lodgy uda się ustalić sposób naprawy.
 
Mariusz 


Marka: była Dacia, jest Toyota
Model: Sandero, Auris Touring Sports
Silnik: 1,6 (132 KM)
Rocznik: 2015
Pomógł: 13 razy
Dołączył: 10 Paź 2008
Posty: 1501
Skąd: Ozorków
Wysłany: 2014-07-24, 18:42   

grapess,

Jak sterowana zaworem elektromagnetycznym to sprężarka nie wyłącza się. Jak natomiast sterowanie odbywa się za pomocą sprzęgła elektromagnetycznego to sprężarka wyłącza się.
_________________

 
Karenzo 


Marka: Dacia--> Subaru
Model: Duster 4x2 -->Forester
Silnik: 1.6 16V 105 LPG K4M 616 --> 2.0 16v FB20
Rocznik: 2012 --> 2016
Wersja: Laureate
Pomógł: 48 razy
Dołączył: 23 Sty 2012
Posty: 4554
Skąd: Warszawa
Wysłany: 2014-07-24, 19:09   

grapess napisał/a:


1.Czy jak się sprężarka włącza i wyłącza co ok 15s to źle czy dobrze?
2.Czy jak na wylocie jest ok 13 stopni to źle czy dobrze?

.

1. Źle
2.Jak to jest 13 stopni mniej od otoczenia to dobrze
 
Cav 


Marka: Kia
Model: Sportage
Silnik: 1.7 crdi 115 KM
Rocznik: 2014
Pomógł: 8 razy
Dołączył: 27 Paź 2013
Posty: 3019
Skąd: Poznań
Wysłany: 2014-07-24, 21:29   

Karenzo napisał/a:
grapess napisał/a:


1.Czy jak się sprężarka włącza i wyłącza co ok 15s to źle czy dobrze?
2.Czy jak na wylocie jest ok 13 stopni to źle czy dobrze?

.

1. Źle
2.Jak to jest 13 stopni mniej od otoczenia to dobrze


Ad.2
Chyba sobie żartujesz.
To by oznaczało, że przy 30 stopniach na dworze, na wylocie ma być 17.
A to daleko za dużo, przynajmniej o 10 stopni.

W taki sposób w życiu nie utrzymasz w samochodzie nawet 25 stopni, bo będzie się nagrzewać bardziej niż klima go chłodzić.
 
Wyświetl posty z ostatnich:   
Odpowiedz do tematu
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach
Nie możesz załączać plików na tym forum
Możesz ściągać załączniki na tym forum
Dodaj temat do Ulubionych
Wersja do druku

Skocz do:  

Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group
Template FISubSilver v 0.3 modified by Nasedo. Done by Forum Wielotematyczne