Marka: Dacia
Model: Dokker
Silnik: dci 1.5, 90 KM
Rocznik: 2016
Wersja: Stepway Pomógł: 3 razy Dołączył: 19 Wrz 2007 Posty: 283 Skąd: W-Wa, teraz CH
Wysłany: 2015-05-03, 15:58
Widac go na drugiej fotce.... tego duzego na trzeciej nie ruszaj!
czerwone strzalki to sa trzy sruby, ktore musisz odkrecic a niebieskie to miejsca gdzie wetknij duzy srubokret i lekko mloteczkiem popykaj aby to poruszyc... potem jak juz sie ruszy to reka wyciagniesz... ciezki mi bylo wyjac wtyczke od kabla sterowania egr-em ale w koncu jak wyciagnalem calosc to i to poszlo... dodam ze tego sie nie wyciaga w lewo jak na wszystkich filmiach na youtube tylko idzie w kierunku kabiny...
pol godziny temu czyscilem egr po raz pierwszy w mojej dacce logan mcv dci z roku 2007, przebieg 189000 km... nawet tak tragicznie to nie wygladalo ale ile sie naklalem aby znalezc ten egr to...
rurke dolotowa tez czyscilem... uzylem do tego plynu do czyszczenia kuchenek, ktory sie nieco pieni po zetknieciu z sadza... do tego jeszcze kupilem na ebay.de taki spray do czyszczenia hamulcow, Bremsenreiniger sie nazywa... to chyba jest zwykla nafta pod cisnieniem... jak sie komus nie spieszy to ta rurke mozna z tej krotszej strony zamknac, np. gumowa rekawiczka orecona gumka recepturka, napelnic nafta czy tym szajsem co ja kupilem i zostawic na noc... wtedy powinno puscic... ja tez gdzies widzialem na youtube ze facet uzywa pianki do piecow i mu ladnie czysci ale nie wiadomo ile czasu to dzialalo na sadze...
Marka: Dacia
Model: Dokker
Silnik: dci 1.5, 90 KM
Rocznik: 2016
Wersja: Stepway Pomógł: 3 razy Dołączył: 19 Wrz 2007 Posty: 283 Skąd: W-Wa, teraz CH
Wysłany: 2015-05-06, 07:34
po oczyszczeniu zaworu egr w mojej maszynie przy przebiegu 189 tysiecy km stwierdzilem ze silnik rano startuje blyskawicznie, silnik od razu pracuje spokojnie i cichutko, przy jezdzie lepsza dynamika, po przejechaniu sie autostrada czy zwykla droga i zatrzymaniu na swiatlach silnik dalej pracuje spokojnie i lekko mruczy zamiast szarpac sie jak mlody kon i warczec wszystkimi czesciami plastikowymi, z ktorych zbudowana jest deska rozdzielcza... przez lusterko wsteczne widze teraz wszystko wyraznie a przedtem widok byl zamazany od wibracji...
ogolnie wszystko byloby cudowne gdyby nie jeden spory MINUS... spalanie wzroslo zdecydowanie... tak jak przedtem mialem w drodze do pracy jakies 4.7-5 litrow na setke, tak teraz mam 5.5-5.7 l/100km...
zastanawiam sie nad powodem takiego zachowania... nie dodalem tym razem zadnych additivow a przedtem dolewalem mieszanke 200ml oleju dwutaktowego liqui moly 1052 + diesel cos tam tez firmy liqui moly jakies 150ml na tankowanie, tak ok. 50 litrow oleju napedowego... to ma czyscic wtryski i raczej chyba czyscilo.... mieszanke sam dopracowalem na podstawie prob i bledow... niestety ten akurat olej dwutaktowy jest drogi a gdy uzylem tanszego to mi wszystko wibrowalo a silnik chodzil jak traktor...
dopuszczam jeszcze mozliwosc ze gdy zawor egr jest zatkany lub mocno zanieczyszczony to silnik dostaje wiecej czystego powietrza zamiast spalin i moze oszczedzac paliwo, ktore spala sie lepiej i pozwala przejechac dalej... przy wiekszym halasie i wibracjach silnika....
Ostatnio zmieniony przez swissman 2015-05-06, 07:37, w całości zmieniany 1 raz
dopuszczam jeszcze mozliwosc ze gdy zawor egr jest zatkany lub mocno zanieczyszczony to silnik dostaje wiecej czystego powietrza zamiast spalin i moze oszczedzac paliwo, ktore spala sie lepiej i pozwala przejechac dalej... przy wiekszym halasie i wibracjach silnika....
Interpretacja zasady działania EGR z założenia błędna. EGR jest elementem dbania o ekologię a nie o zużycie paliwa. Zawór rzadko się zatyka, raczej mówimy o zawieszeniu się i ciągłym dodawaniu spalin do powietrza zasysanego przez silnik.
Objawy jakie kolega zaobserwował po naprawie EGR są jak najbardziej prawidłowe.
Marka: Dacia
Model: Dokker
Silnik: dci 1.5, 90 KM
Rocznik: 2016
Wersja: Stepway Pomógł: 3 razy Dołączył: 19 Wrz 2007 Posty: 283 Skąd: W-Wa, teraz CH
Wysłany: 2015-05-07, 09:56
po tych slowach troche sie podszkolilem, poczytalem tu i tam, obejrzalem pare filmow na jutubie i teraz moge sie uwazac za "eksperta" w sprawach egr...
dalej jednak nie calkiem rozumiem dlaczego silnik zuzywa wiecej paliwa po wyczyszczeniu zaworu egr...
Marka: Citoren
Model: Berlingo
Silnik: 1.6 VTI
Rocznik: 2011
Wersja: [Inna].[nie dotyczy] Pomógł: 35 razy Dołączył: 22 Maj 2009 Posty: 4266 Skąd: Warszawa
Wysłany: 2015-05-07, 11:08
Może dlatego,że auto lepiej przyspiesza, więc z radością wykorzystujesz jego nowe możliwości dając mu w palnik ? Dziś ja będę walczył z EGR
...i kilkugodzinnej walce EGR czysty. Sam demontaż okazał się w miarę łatwy. Gorzej z czyszczeniem sadzy połączonej z oleistym nalotem. Zawór czyściłem EGR Cleaner w sprayu oraz Mr Muscle pianka do piekarnika. Pianka zdaje się lepsza Też oczyściłem rurę dolotu, choć była troszkę w tłustej sadzy, w zasadzie drożna. Pewien problem miałem z ręcznym doczyszczeniem "komory" gdzie znajduje się mechaniczna część EGR. Mała, ciasna, ciężko domyć. Jednak największym wyzwaniem było wyczyszczenie otworu w którym mieści się cały EGR. Tam była sadza z olejem, oblepiła całe przejście między EGR a tym, czymś do czego on przylega. Paluchami szmateczką, pazurami skrobałem by w ogóle ten otwór, gdzie można wsadzić dwa palce był drożny dla spalin. Samo oczyszczenie EGR bez tej drugiej czynności wydawało się bezcelowe. Przy okazji podkleiłem gumkę pod obudowę filtra powietrza by nie stukała o blok silnika. W końcu złożyłem do kupy rozebrane elementy.
Na szybko potwierdzam szybszą, niemal natychmiastową rekcję silnika na przyciśnięcie gazu. Wcześniej był ułamek sekundy potrzebny na reakcję, teraz jest zdecydowanie szybciej. Też silnik pracuje równo na wolnych obrotach ( ok 800 obr ).
Ciekawi mnie czy tam ma prawo być oleista maź wraz z sadzą? Może coś popuszcza olej, ew to wina tej ostatniej przelewki olejowej w ASO ?
egr_brudny1.jpg
Plik ściągnięto 142 raz(y) 202,57 KB
egr_brudny2.jpg
Plik ściągnięto 92 raz(y) 230,75 KB
dolot_brudny.jpg
Plik ściągnięto 89 raz(y) 176,34 KB
czystyegr2.jpg
Plik ściągnięto 84 raz(y) 198,98 KB
czystyegr.jpg
Plik ściągnięto 99 raz(y) 142,11 KB
dziuranaegrczysta.jpg
Plik ściągnięto 80 raz(y) 154,86 KB
otworczysty.jpg
Plik ściągnięto 107 raz(y) 214,69 KB
gumki_pod_filtrem.jpg
Plik ściągnięto 101 raz(y) 245,84 KB
Ostatnio zmieniony przez mekintosz 2015-05-07, 16:13, w całości zmieniany 2 razy
Marka: Dacia
Model: Dokker
Silnik: dci 1.5, 90 KM
Rocznik: 2016
Wersja: Stepway Pomógł: 3 razy Dołączył: 19 Wrz 2007 Posty: 283 Skąd: W-Wa, teraz CH
Wysłany: 2015-05-11, 07:39
no to moje gratulacje!
ladne fotki...
a ta maz oleista z sadza chyba ma prawo tam byc skoro u kazdego tego syfu troche jest... bezprawnie by tam przeciez nie wlazila...
ja nie przyspieszam niepotrzebnie ale teraz spalanie ustabilizowalo sie na 5-5.1l/100km
to co mnie najbardziej bawi w czasie jazdy Dacia to obserwacja spalania... pamietam czasy gdy jezdzilem gratem o nazwie Chrysler Voyager, benzyna, 2.5 litra... palil mi od 13-16 litrow benzyny na setke, byl niewygodny, slaby i ogolnie do doopy... gdy chcialem przewiezc jakies meble to musialem siedzenia tylne wyciagac bo nawet sie nie skladaly! dziadowstwo i tyle...
Ostatnio zmieniony przez swissman 2015-05-11, 07:56, w całości zmieniany 1 raz
Marka: Dacia
Model: Duster 1.6 16V
Silnik: K4M (105KM)
Rocznik: 2015
Wersja: Duster Pomógł: 5 razy Dołączył: 11 Lip 2011 Posty: 651 Skąd: ok. Warszawy
Wysłany: 2015-05-11, 11:01
Jaki jest nr ref. zaworu EGR do DD ph1 1.5dCi 107KM/79kW?
Ile mniej więcej kosztuje w ASO?
Jakiej jest firmy (tzn. oryginał)?
Czy taki sam jest do DD ph2 109KM/80kW?
Marka: Citoren
Model: Berlingo
Silnik: 1.6 VTI
Rocznik: 2011
Wersja: [Inna].[nie dotyczy] Pomógł: 35 razy Dołączył: 22 Maj 2009 Posty: 4266 Skąd: Warszawa
Wysłany: 2015-05-13, 10:06
Z Instrukcji do LOGAN:
I - CEL ISTNIENIA SYSTEMU EGR
Recyrkulacja gazów spalinowych jest wykorzystywana w celu zmniejszenia zawartości tlenku azotu (NOx) w spalinach.
Moduł elektroniczny zezwala na przepływ gazów dzięki sterowaniu za pośrednictwem elektrycznego zaworu.
II - ZASADA DZIAŁANIA
Zawór jest sterowany sygnałem cyklicznego wspó łczynnika otwarcia, emitowanym przez komputer wtrysku. Sygnał ten pozwala na zminę otwarcia zawo- ru, a co za tym idzie, zmianę ilości gazów kierowanych do kolektora dolotowego.
Moduł elektroniczny stale przeprowadza pomiar umożliwiający ustalenie położenia elektrozaworu recy- rkulacji gazów spalinowych.
III - WARUNKI DZIAŁANIA
Następujące parametry określają włączenie elektro-zaworu recyrkulacji gazów spalinowych:
- temperatura płynu chłodzącego
- temperaturą dostarczanego powietrza,
- prędkość obrotowa silnika,
- ciśnienie atmosferyczne,
- położenie pedału gazu,
- przepływ wtryskiwanego oleju napędowego.
Punkt działania uwzględniany przy kontroli elektro-zaworu recyrkulacji gazów spalinowych.
Elektrozawór recyrkulacji gazów spalinowych jest włączany kiedy:
- temperatura powietrza mieści się w przedziale od -30 ̊C do 127 ̊C,
- lub temperatura płynu chłodzącego mieści się w przedziale od 0 ̊C do 110 ̊C,
- prędkość obrotowa silnika jest zwarta w przedziale od 800 obr/min do 3200 obr/min,
- wartość wydatku wtryskiwanego oleju napędowego mieści się w przedziale od 0 do 24
mg/impuls,
- ciśnienie atmosferyczne mieści się w przedziale od 500 mbar do 1500 mbar.
W takim przypadku, można odczytać na przyrządzie diagnostycznym wartość położenia elektrozaworu recyrkulacji gazów spalinowych równą 0 i 55 %.
Recyrkulacja gazów spalinowych jest wstrzymana, jeżeli:
- napięcie akumulatora jest niższe niż 9 V,
- prędkość obrotowa silnika jest niższa niż 800 obr/min,
- charakterystyka (prędkość obrotowa silnika /obciążenie) jest wyższa niż dany próg,
- sprężarka klimatyzacji jest włączona.
Elektrozawór recyrkulacji gazów spalinowych nie jest zasilany po rozruchu, przez 1 sekundę.
Zakresy działania elektrozaworu zależnie od temperatury płynu chłodzącego:
Temperatura płynu chłodzącego w ̊C, Czas w s
-20 -- 60
-10 -- 45
0 -- 30
10 -- 3
15 -- 1
Odcięcie zasilania elektrozaworu recyrkulacji gazów spalinowych ma miejsce w przypadku usterki:
Chcialem ponownie wyczyscic a w sumie podmienic EGR z autka powypadkowego za 100pln , i przy okazji lepiej wyczyscic element do ktorego wkreca sie egr, ale obrobilem trzecia srube za EGRem przy podszybiu - za mocno skrecilem rok temu, kiepski dostep do niej , nie wiem czy nie lepiej bedzie odkrecic calosc przy ta aluminiowa w ktora wchodzi rura dolotu z intercoolera i pozniej ta rurka w ksztalcie L. ? Bo faktycznie trzeba tam wyczyscic zeby EGR sie nie przycinal znowu szybko
Ta srubka to 8mm - probowalem kluczem nasadka 12katowa ale tez nie lapala , a punktakiem ciezko tam dojsc. Moze przeszczotem ja jednak uciac ?
Srubka miekka jakby stal ocynkowana
Marka: Citoren
Model: Berlingo
Silnik: 1.6 VTI
Rocznik: 2011
Wersja: [Inna].[nie dotyczy] Pomógł: 35 razy Dołączył: 22 Maj 2009 Posty: 4266 Skąd: Warszawa
Wysłany: 2016-05-28, 20:58
Dzień z EGR 2016
Dzięki koledze Piotruli udało mi się dziś oczyścić zawór EGR, chłodniczkę spalin wraz z całą nazwijmy to "komorą egr". Piotrek dzielnie mi to wszystko zdemontował, zaś ja zajęłem się czyszczeniem. Pianka do czyszczenie kominków , benzyna estrakcyjna , pędzelek. Było troszkę brudnej roboty. Sam EGR po czyszczeniu w zeszłym roku był lekko pokryty sadzą, ciężej natomiast unosił się grzybek. Po wymyciu wszystko lśniło nowością, oczywiście jak na 7 letnie elementy silnika. Po skręceniu całości objawy na plus. Lepsza dynamika, szybsze wchodzenie na obroty. Zamieszczam kilka zdjęć.
dziura.jpg
Plik ściągnięto 91 raz(y) 203,45 KB
egrbrud.jpg
Plik ściągnięto 54 raz(y) 235,26 KB
komorabr2.jpg
Plik ściągnięto 68 raz(y) 223,89 KB
komorabr1.jpg
Plik ściągnięto 39 raz(y) 230,37 KB
komoracz3.jpg
Plik ściągnięto 52 raz(y) 225,48 KB
komoracz2.jpg
Plik ściągnięto 44 raz(y) 228,66 KB
komoracz1.jpg
Plik ściągnięto 49 raz(y) 204,47 KB
Ostatnio zmieniony przez mekintosz 2016-05-28, 20:59, w całości zmieniany 1 raz
Czy te zdjecia przedstawiaja EGR po roku od ostatniego czyszczenia ?
Czy efekty lepszego przyspieszania i niezamulania dlugo sie utrzymywaly po czyszczeniu egr + chlodniczki spalin / wejscia egr ?
Witam Panowie posiadam Dacie Logan 1.4 2005 r chciał bym się dowiedzieć gdzie w tym aucie znajduje się zawór egr ? Mam problem z autem i to może być przyczyna. Generalnie auto posiada instalację gazową i po kilku godzinnym postoju jak się go odpala to gaśnie na początku czy to gaz czy benzyna dodam że świece i przewody wymieniłem na nowe więc może wystarczy wyczyścić ten zawór ? A może macie inne pomysły .Proszę o pomoc i z góry dziękuję
Inne pomysły - zakręć gaz na butli, wypal wszystko z układu i pojeździj chwilę na samej benzynie (kilka uruchomień na zimno, kilkadziesiąt kilometrów) i będziesz miał wiedział co się dzieje.
- prawdopodobnie rozjechały się korekty LTFT i trzeba ustawić ustawić gaz od nowa, sprawdzić czy wtryski dobrze, równo i powtarzalnie dawkują
- może też reduktor podciśnieniem gaz puszczać i wtedy też po dłuższym postoju jest problem z uruchomieniem
Jeżeli zakręcenie i jeżdżenie na benzynie poprawi od razu rozruch to stawiam na wariant II, jeżeli po jakimś czasie to wariant I (jak korekty się ustawią właściwie).
Ostatnie co bym podejrzewał to EGR.
_________________ Duster 4x4 1.6 średnia z już ponad 180000 km ;)
Focus 1.6 TDCI średnia z ponad 125kkm
Nie możesz pisać nowych tematów Nie możesz odpowiadać w tematach Nie możesz zmieniać swoich postów Nie możesz usuwać swoich postów Nie możesz głosować w ankietach Nie możesz załączać plików na tym forum Możesz ściągać załączniki na tym forum