Jak wspominałem wyżej - mam Clio V 1.0Tce 2020, na szczęście już po wymianie turbiny W przyszłym tygodniu odbieram Dustera II Journey+ Eco-G 100 2023 z oferty Up&Go.
Czy ktoś z Was posiada podobny model (silnik, rocznik) i może potwierdzić czy problem z turbo nadal występuje czy został rozwiązany?
Jak wspominałem wyżej - mam Clio V 1.0Tce 2020, na szczęście już po wymianie turbiny W przyszłym tygodniu odbieram Dustera II Journey+ Eco-G 100 2023 z oferty Up&Go.
Czy ktoś z Was posiada podobny model (silnik, rocznik) i może potwierdzić czy problem z turbo nadal występuje czy został rozwiązany?
Pozdrawiam,
Jakub
Myślę że jest pewna niedomówienie.
ASO musi wymienić całą turbinę , bo takie ma wytyczne. Dostawca tego elementu również.
Dlatego jeśli uszkodzeniu ulega jeden z elementów turbosprężarki to oni i tak muszą wymienić całą.
Turbina składa się z wielu elementów.
Jeśli zużywa się nastawnik bądź inny element ruchomy to korpus sprężarki dalej jest całkowicie sprawny.
Nie możemy wtedy mówić że turbina jest wadliwa bo rdzeń jest sprawny i nie posiada luzów, oraz nie przepuszcza oleju.
Dopiero w przypadku gdy uszkodzeniu ulegnie wirnik turbiny i zaczyna brać olej to to jest do wymiany.
Marka: Dacia / Renault
Model: Duster / Captur
Silnik: 1.0Eco-G / 1.2tce
Rocznik: 2021 / 2014 Pomógł: 10 razy Dołączył: 10 Mar 2010 Posty: 1230 Skąd: Kępno
Wysłany: 2024-03-13, 15:21
Wymiana turbo zatwierdzona, element zamówiony, czekam informację kiedy podstawić samochód :) Mam nadzieję że będzie wersja poprawiona, ale nawet jeśli nie, a soft będzie ograniczał drżenie do początku, to wieżę że jakieś min 150tyś km powinna wytrzymać ;)
Gratulacje! Ja szykuję się na czerwiec... Daj znać czy wymienią na poprawioną wersję i czy przywracają poprzednia wersję softu, która płynnie reguluje siłownikiem a nie skokowo. Chodzi mi o poprawę osiągów auta. U mnie po zmianie softu samochód jest strasznie zamulony jak już kiedyś pisałem...
Marka: Dacia / Renault
Model: Duster / Captur
Silnik: 1.0Eco-G / 1.2tce
Rocznik: 2021 / 2014 Pomógł: 10 razy Dołączył: 10 Mar 2010 Posty: 1230 Skąd: Kępno
Wysłany: 2024-03-13, 18:57
Wszytko co będę widział oczywiście napisze :)
Ja nie przypominam sobie żeby soft "wygluszajacy" jakoś specjalnie zamulił mi samochód, ale może przez to że generalnie jeżdżę płynnie i " gładko" a nie dynamicznie.
Dziś świętuje (po cichu licząc na poprawioną turbinę ;) ), bo samochód jest przy przebiegu prawie 80tys w świetnej kondycji - zawieszeni bez żadnych luzów, zbieżność idealna, amorki mieszczą się w klasie "bardzo dobre" - czyli najwyższej, hamulce zużyte nie więcej niż w połowie... Silniczek pracuje idealnie, nie wymaga dolewek oleju a jego kolor po 15tys km sugeruje że możnaby wydłużyć ten interwał (po 15tys zrobię test oleju przepracowanego - da mi odpowiedź czy zostać przy interwale 15 czy wydłużyć do 20tys).
Nic tylko zakładać nowe, ciche turbo i robić kolejne dziesiątki czy setki tys km ;)
_________________ pozdrawiam
Paweł
Ostatnio zmieniony przez r70 2024-03-13, 18:57, w całości zmieniany 1 raz
Jeżdżę już ponad tydzień na podłożonym oringu.
Drgania poprzeczne zostały zniwelowane, zostały jeszcze na przekładni nastawnika.
Dołożyłem jeszcze długi oring na dociąganie cięgna do nastawnika. Tego jeszcze nie pokaże bo testuję.
Jest prawie całokowicie bez drgań.
Drgania osiowe zostały zniwelowane, zostały jeszcze na przekładni nastawnika.
Korekty ciśnienia doładowania z +11% na -9%, to informacja o tym że zawór się domyka.
Zniknęło falowanie ciśnienia doładowania co odczuwałem jako nie liniowy przyrost mocy.
Więc subiektywnie uważam, że przez to że cięgno nie ma kompensacji drania uszkadza nastawniki.
Sam nastawnik jest tak słabo wykonany że nie jest zabezpieczony przed takim błędem
Na tej stronie wiki piszą że zmiana jest na turbo z hr10ddt .
"The 1.0 TCe 110 engine (code H5D) is not affected by the turbine problems of the 1.0 TCe90 / ECO-G 100 engine (code H4D) - both equipping the Jogger.
The H5D has a turbine with a more cleverly made dump valve - which is "stolen" from the Nissan HR10DDT - the H5D's brother - which no one complains about rattling, or cascading errors or separating the connecting rod from the valve stem... "
Ostatnio zmieniony przez nkstyle1 2024-03-15, 08:44, w całości zmieniany 1 raz
- OFICJALNIE: Biuletyn Techniczny 71538 / BT-71538 / BT71538 - turbiny nie są już wymieniane w ramach gwarancji dla TCe 90 i ECO-G 100, gdy klient skarży się na metaliczny hałas w silniku i zostanie zidentyfikowany jako problem z luzami zaworów/trzpienia od EWG;
- SZCZEGÓŁY: GRZECHANIE TURBINA - METALICZNE KLIKNIĘCIE Z PRZEDZIAŁU SILNIKA W PRZYPADKU ZWALANIA Z 2500 obr/min DO 1500 obr/min; W szczególności: Luz na korbowodzie mechanizmu uruchamiającego zawór wylotowy turbosprężarki - zgodnie z BIULETEM TECHNICZNYM 71538; Powiadomiono producenta turbiny i poszukuje się rozwiązań pozwalających uniknąć wymiany turbiny na ten sam model - co z kolei po kilku tysiącach km ponownie ulegnie awarii / hałas wytwarza zawór Waste Gate, a nie drążek uruchamiający pomiędzy redukcja drgań siłownika i zaworu/tłoczyska za pomocą zwykłej sprężyny nie daje zamierzonego efektu;
- Liczba pojazdów, których to dotyczy: NIEZNANA (WIELE…, WSZYSTKIE z dedykowaną turbosprężarką BorgWarner 16371015066 H4D)
- Dotknięte modele:
— RENAULT CAPTUR II (xJB)
— RENAULT CLIO V (xJA)
— DACIA LOGAN III (LJI), SANDERO III (BJI), SANDERO III STEPWAY (BJIx), JOGGER (RJI)
— RENAULT TALIANT (xJF)
— RENAULT/DACIA DUSTER II (xJD)
- Dotknięte silniki: H4D 470 (1.0 TCe 90) i H4D 480 (1.0 ECO-G 100)
- ROZWIĄZANIE:
- BT-71538 został zaktualizowany 14.06.2023 o nowe oprogramowanie do ECU wtrysku, przeprogramowanie ma 90% szans na sukces (tzn. stukanie praktycznie zniknęło), pozostałe 10% turbin nadal grzechotało przy zwalnianiu, ale na znacznie krótszy okres czasu;
- Rzeczywiste rozwiązanie zostało opublikowane w Biuletynie Technicznym 67873 / BT67873.
- Przeprogramowanie ECU wtrysku ma zastosowanie tylko wtedy, gdy złożysz skargę na grzechotanie, nie będziesz otrzymywać powiadomień, SMS-ów, e-maili ani listów o odwołaniu i nie wiadomo, czy zostanie przekonwertowany na OTS identyfikowany przez VIN;
- Rozwiązaniem jest POPRAWA problemu (zmniejszenie oscylacji zaworów i grzechotania tłoczyska), a nie rozwiązanie całkowite);
- Fabryka stosuje wersję Beta ECM z BT71538 co najmniej od lutego 2023 roku w produkowanych nowych samochodach;
- BT-71538 został zaktualizowany pod koniec października 2023 - kalibracja ECM zawarta w nowej aktualizacji nie stwarza już ryzyka szarpnięć/przyspieszania na falach/szarpnięć. Nie wiadomo, jak bardzo ryzyko jest zmniejszone w przypadku tych, którzy JUŻ mieli kaskadowe awarie ABS, ESP, AEB, HSA i nie zastosowali jeszcze BT-71538;
- grudzień 2023: docelowo usterka zostanie usunięta zarówno na linii produkcyjnej, jak i w ramach gwarancji poprzez wymianę istniejącego modelu turbiny na nowy, pozbawiony wady, począwszy od stycznia 2024 r. - najprawdopodobniej nowy model posiadający w nich zawór WG od Nissana;
- SZCZEGÓŁY ROZWIĄZANIA:
Wydaje się, że przy przebiegu turbiny rzędu 60 - 70 000 km zastosowanie BT7153 prowadzi do nasilenia nieliniowego przyspieszenia, które i tak występuje nawet przy nowym silniku.
Tyle, że teraz jest to bardziej oczywiste
Przyspieszenie nieliniowe występuje:
- nawet jeśli jeszcze NIE pojawiły się specyficzne błędy kaskadowe (ABS, ESC/ESP, AEB, HSA);
- tym bardziej, że zużycie zaworów ujawniło się w wyniku błędów kaskadowych przed zastosowaniem BT7153;
- szczególnie pomiędzy 2500 a 3000 obr/min;
- podczas gwałtownego przyspieszania / kopnięcia / wyprzedzania;
- nie przy łatwiejszym, stałym przyspieszaniu;
Przyspieszenie nieliniowe jest opisywane przez klientów jako:
- idzie w seriach;
- gdy koła stracą przyczepność na śniegu/lodzie;
- luki w przyspieszeniu;
- wolne obroty na których auto nie odpala;
Podsumowując, BT7153 jeszcze mocniej uwydatnia zużycie zaworu spustowego WasteGate, nawet jeśli nie wpływa to jeszcze na użytkownika.
Albo użytkownik żyje chodzeniem, albo powinno to szybciej doprowadzić do całkowitej wymiany turbiny.
Osoby z „młodszymi” turbinami o przebiegu 60-70 tys. km i mniejszym zużyciu odniosą większe korzyści na zastosowaniu BT71538, tempo zużycia zaworu powinno być znacznie mniejsze, a może całkowicie zatrzymane - jeszcze nie wiemy, czy BT71538 to rozwiązanie długoterminowe i jakie to praca turbiny, przy której BT71538 może ją całkowicie zapisać.
Dlatego jeśli zawór zrzutowy wykazuje zużycie, nie ma ratunku oprogramowania, należy całkowicie wymienić turbinę i zastosować BT71538 od początku, aby zminimalizować zużycie zaworu zrzutowego w miarę upływu czasu, im dłużej aplikacja jest opóźniona, tym bardziej zauważalne są skutki zużycie wastegate’a w silniku.
Ci, którzy mają przebieg ponad 60 000, powinni poczekać, aż turbina ulegnie awarii, zamiast przeprowadzać ponowne zmiękczanie? Tak, zwiększone zużycie może prowadzić do kaskadowych awarii i wymiany turbiny w ramach gwarancji - zastosowanie BT7153 może opóźnić awarię PO okresie gwarancji na samochód… przy rygorystycznych kosztach…
Ale nie wiadomo kiedy i jak to się stanie... to loteria...
Jeśli coś stukało i nie masz kaskadowych błędów i niedługo kończy się gwarancja to możesz skorzystać z rozwiązania w BT71538 - ewentualnie zrób to jak najbliżej końca gwarancji, żeby móc skorzystać z ewentualnej wymiany
Marka: Dacia / Renault
Model: Duster / Captur
Silnik: 1.0Eco-G / 1.2tce
Rocznik: 2021 / 2014 Pomógł: 10 razy Dołączył: 10 Mar 2010 Posty: 1230 Skąd: Kępno
Wysłany: 2024-04-29, 15:44
Ja czekam na odbiór samochodu z nową turbina - ale nie wiem jaka dostałem ? Stary model czy nowy ? Może uda mi się dowiedzieć odbierając samochód. Jaka by nie była, wspomagana od początku nowym softem powinna posłużyć kolejne 150-200 tysięcy kilometrów :)
Ja czekam na odbiór samochodu z nową turbina - ale nie wiem jaka dostałem ? Stary model czy nowy ? Może uda mi się dowiedzieć odbierając samochód. Jaka by nie była, wspomagana od początku nowym softem powinna posłużyć kolejne 150-200 tysięcy kilometrów :)
Gratulacje ... poza terkotką miałeś jakieś inne powody które nakłoniły aso do wymiany ? bo co do zasady spuszczają wszystkich na drzewo ...
Marka: Dacia / Renault
Model: Duster / Captur
Silnik: 1.0Eco-G / 1.2tce
Rocznik: 2021 / 2014 Pomógł: 10 razy Dołączył: 10 Mar 2010 Posty: 1230 Skąd: Kępno
Wysłany: 2024-05-02, 10:35
Komunikaty o konieczności skontrolowania układów stabilizacji toru jazdy (które nie były rejestrowane w logach, co szczerze zdziwiło ASO ponieważ raz podjechałem do nich specjalnej z wyświetlonym komunikatem żeby widzieli na własne oczy ;) a jak podłączyli się diagnostyka to nie było po tym ślady o żadnej awarii ani śladu po zgłoszeniu błędu) nierównomierne przyspieszanie - tąpnięcia mocy. Terkotanie nawet na luzie na zimnym silniku.
Komunikaty o konieczności skontrolowania układów stabilizacji toru jazdy (które nie były rejestrowane w logach, co szczerze zdziwiło ASO ponieważ raz podjechałem do nich specjalnej z wyświetlonym komunikatem żeby widzieli na własne oczy ;) a jak podłączyli się diagnostyka to nie było po tym ślady o żadnej awarii ani śladu po zgłoszeniu błędu) nierównomierne przyspieszanie - tąpnięcia mocy. Terkotanie nawet na luzie na zimnym silniku.
Dzięki za info ... tak myślałem - z samą terkotką raczej nie ma szans na wymianę ...
Marka: Dacia / Renault
Model: Duster / Captur
Silnik: 1.0Eco-G / 1.2tce
Rocznik: 2021 / 2014 Pomógł: 10 razy Dołączył: 10 Mar 2010 Posty: 1230 Skąd: Kępno
Wysłany: 2024-05-02, 18:31
Spoko, na forum są informacje jakie są dalsze konsekwencje terkotania. Jako że komunikaty o awariach nie pozostawiają śladu w pamięci co szkodzi jechać i zgłaszać także te dodatkowe problemy ? Warto próbować.
Z drugiej strony jeśli terkotanie nie jest zbyt silne, albo nie trwa długo to decydować się na aktualizację softu która zredukuje hałas i odroczy awarie " ostateczne" być może na tle długo że nigdy jej nie doświadczymy. Sam miałem taką poprawkę ale za późno - nie było żadnych skutków uboczny, samochód tak sam jeździł, tyle samo palił. Tylko terkotanie było w czasie delikatnego przyspieszania a nie odpuszczania - ale po prostu mechanizm był już bardzo zużyty.
U mnie przyczyną wymiany to "nadmierne zużycie".
Marka: Dacia
Model: Sandero III Stepway
Silnik: 1.0 TCe LPG
Rocznik: 2021
Wersja: Comfort Pomógł: 1 raz Dołączył: 22 Wrz 2007 Posty: 343 Skąd: Częstochowa, Polska
Wysłany: 2024-05-03, 08:44
Ja byłem w ubiegłym tygodniu w aso w innym temacie, ale mechanik podczas jazdy sam zwrócił uwagę na wspomniane wyżej terkotanie. Zastosowali właśnie ten biuletyn techniczny i zaktualizowali sterownik. Jest okej, a co ciekawe zmieniło się wskazywanie średniego zużycia LPG przez komputer - od teraz robi to jakby dokładniej, bez zawyżania (zwykle komputer pokazywał średnie około 8 litrów, teraz aż litr mniej). Przy dystrybutorze zweryfikuje.
Marka: Dacia / Renault
Model: Duster / Captur
Silnik: 1.0Eco-G / 1.2tce
Rocznik: 2021 / 2014 Pomógł: 10 razy Dołączył: 10 Mar 2010 Posty: 1230 Skąd: Kępno
Wysłany: 2024-05-15, 18:54
No i mam nowe, nie grzechoczące Turbo ;) Tzn chyba nie grzechocze - dziś tak wiało jak wracałem z serwisu że niewiele słyszałem. Jednak wg zapewnień diagnosty, jest turbina jest zmodernizowana i nie wg zapewnień producenta nie grozi już ta przypadłość :)
Fajna wymiana - przy 80tyś mam odświeżony dość istotny element (choć mam wrażenie że stopień zużycia samej turbiny był u mnie bliski zera ;) )
_________________ pozdrawiam
Paweł
Ostatnio zmieniony przez r70 2024-05-15, 18:55, w całości zmieniany 2 razy
Po 22 tys. km zdecydowałem się na wgranie aktualizacji. Żałuję, że tak późno. Turbina całkowicie ucichła, a negatywnych skutków ubocznych na razie brak.
W sumie polecam się zgłaszać, bo podobno jak aktualizacja nie pomoże to wysyłają nagrania do Reanult Polska celem potwierdzenia wymiany turbiny.
Marka: Dacia / Renault
Model: Duster / Captur
Silnik: 1.0Eco-G / 1.2tce
Rocznik: 2021 / 2014 Pomógł: 10 razy Dołączył: 10 Mar 2010 Posty: 1230 Skąd: Kępno
Wysłany: 2024-06-11, 17:15
Tak pisałem - soft redukujący hałas popychacza polecam wszystkim. Poprawa jest i nie następuję, albo jest mocno spowolniona dalsza degradacja elementów. Także wg mnie im szybciej tym lepiej dla użytkownika. Nawet jeśli nastąpi ponadnormatywne zużycie kwalifikujące do wymiany turbo to u większości będzie to już po gwarancji - więc lepiej odwlec to w czasie jak najbardziej.
Ja miałem już bardzo silne klekotanie kiedy pojawił się soft redukujący. Owszem poprawił on sytuację, ale nie do końca i najwyraźniej za późno. Przy wymianie turbo zakładałem że dostanę turbinę z takim samym zaworem i satysfakcjonowało mnie że od razu będzie soft nie pozwalający na nadmierne zużycie.
Wczesniej pisałem na temat terkotania, zamontowałem mięką sprężynke na ciegło prowadnicy podwieszając drugi koniec na uchwyt do którego przypieta jest wtyczka sondy, do dzis działa poprawnie, terkotanie ucichło.
Marka: Dacia
Model: Duster
Silnik: 1.0 Tce LPG
Rocznik: 2020
Dołączył: 22 Maj 2020 Posty: 17 Skąd: Warszawa
Wysłany: 2024-07-12, 09:50
dziwna sprawa. U mnie też terkocze. Byłem w ASO na przeglądzie w Konstancinie u Dyszkiewicza.
Powiedzieli że znaja sprawę ale że Dacia nie ma na to rozwiązania, nie słyszeli o nowym sofcie, o wymienie turbin. Mówili że sprawdzali w systemie i nic nie ma na ten temat...
Byłem w zeszłym tygodniu - wgrali nowy soft. Na razie nie słyszę terkotania. więc chyba poprawa jest. Z tego co mówił mechanik, oprogramowanie zmieniono w takim zakresie, że sterownik trzyma cały czas cięgno napięte. Przedtem po zdjęciu nogi z gazu następowało natychmiastowe "odpuszczenie" i cięgno pozostawało luźne i wpadało w drgania. Teraz ponoć proces jest wolniejszy i cięgno cały czas jest "napięte". Nie wiem czy to siła sugestii, ale wydaje mi się, że rzeczywiście po ściągnięciu nogi z gazu obroty spadają jakby wolniej. :).
Marka: Dacia / Renault
Model: Duster / Captur
Silnik: 1.0Eco-G / 1.2tce
Rocznik: 2021 / 2014 Pomógł: 10 razy Dołączył: 10 Mar 2010 Posty: 1230 Skąd: Kępno
Wysłany: 2024-07-20, 12:15
Obroty wolniej raczej nie spadają ;)
Ale na pewno soft powoduje redukcję terkotania w zakresie zależnym od obecnych luzów i bardzo mocno hamuje degradację. Także wg mnie im szybciej ktoś się zdecyduje to lepiej dla niego. U większości terkotanie w okresie 3 letniej gwarancji nie doprowadzi do urwania popychacza, więc nie stosując softu będzie musiał się liczyć z wymianą turbo już na własny koszt, po gwarancji. Więc warto zahamować/przyhamować degradację żeby zabezpieczyć się przed taką konicznością, albo maksymalnie odwlec ja w czasie.
Mnie zastanawia jak to jest:
jedni mają wgrywany soft
inni wymieniane turbo
a są i tacy co dostają info: brak nowego softu czy czegokolwiek dla Pana/Pani pojazdu
...
Więc jak to jest?
_________________ Jeździć, tankować,
Nie żałować!
Zmieniać olej i filtry,
Bo twój samochód jest za..bisty!
Marka: Dacia / Renault
Model: Duster / Captur
Silnik: 1.0Eco-G / 1.2tce
Rocznik: 2021 / 2014 Pomógł: 10 razy Dołączył: 10 Mar 2010 Posty: 1230 Skąd: Kępno
Wysłany: 2024-07-31, 09:27
Może niektóre pojazdy miał nowy soft od początku więc nie ma dla nich nic nowego ?
Wymiana turbo następowała z tego co więc, na początku kiedy pojawił się problem a następnie była wstrzymam ponieważ nic nie dawała - czyli na nowym turbo luzy pojawiały się ponownie. Teraz wymiana jest realizowana przy "ponadnormatywnym zużyciu" - czyli poza terkotaniem występują inne "dolegliwości" - u mnie tak było i udało mi się je wykazać.
Teraz wymiana jest realizowana przy "ponadnormatywnym zużyciu" - czyli poza terkotaniem występują inne "dolegliwości" - u mnie tak było i udało mi się je wykazać.
Jeśli to nie jest tajne, to co dokładnie to było i jak udało się to wykazać?
_________________ Jeździć, tankować,
Nie żałować!
Zmieniać olej i filtry,
Bo twój samochód jest za..bisty!
Nie możesz pisać nowych tematów Nie możesz odpowiadać w tematach Nie możesz zmieniać swoich postów Nie możesz usuwać swoich postów Nie możesz głosować w ankietach Nie możesz załączać plików na tym forum Możesz ściągać załączniki na tym forum