Strona korzysta z plikow cookie w celu realizacji uslug zgodnie z Polityka prywatnosci.

Mozesz okreslic warunki przechowywania lub dostepu do cookie w Twojej przegladarce lub konfiguracji uslugi.

DACIA Klub Polska  
  •  FAQ  •   Szukaj  •   Użytkownicy  •   Grupy  •  Rejestracja  •   Zaloguj  • 

 Ogłoszenie 
JEDNA SPRAWA = JEDEN TEMAT

Poprzedni temat :: Następny temat
Otwarty przez: laisar
2019-02-19, 02:21
Zużycie paliwa (spalanie)
Autor Wiadomość
Killer King 



Marka: Honda / Hyundai / Dacia
Model: City / i10 / Duster 3
Silnik: 1.4 / 1,0 / 1.0
Rocznik: 09' / 08' / 25'
Pomógł: 7 razy
Dołączył: 07 Kwi 2019
Posty: 493
Skąd: Bielsko Biała
Wysłany: 2025-07-26, 17:48   

r70 napisał/a:
... Będziesz zmieniał biegi w przedziale 1500-2200obr, hamował silnikiem gdzie się da, to spalanie będzie w miarę rozsądne.


Możesz rozwinąć?
Ile spali BP lub LPG
_________________
Pozdrawiam
Marcin
 
r70 


Marka: Dacia / Renault
Model: Duster / Captur
Silnik: 1.0Eco-G / 1.2tce
Rocznik: 2021 / 2014
Pomógł: 12 razy
Dołączył: 10 Mar 2010
Posty: 1430
Skąd: Kępno
Wysłany: 2025-07-26, 21:22   

Killer King napisał/a:
r70 napisał/a:
... Będziesz zmieniał biegi w przedziale 1500-2200obr, hamował silnikiem gdzie się da, to spalanie będzie w miarę rozsądne.


Możesz rozwinąć?
Ile spali BP lub LPG


Nie ma co rozwijać - pisze jakie obroty sprawdzają się w silniku 1.2tce który był montowany w dusterze z 2017r :)
To silnik r4 który nie grzędy ekonomika (na tle obecnych jednostek), ale przy spokojnej jeździe w takich zakresach obrotów można uzyskać zadowalające spanie. Wiem to to mój automat w trybie standardowym przy spokojnej jeździe tak właśnie przełącza. Oczywiście przy dynamicznym przyspieszaniu ciągnie wyżej, ale wtedy nie jest już zbytni oszczędnie. W trybie ECO zmienia znacznie niżej -potrafi przyspieszać na 5 czy 6biegu nawet od 1200-1300 obrotów. Sądzę że silnik r3 z racji budowy miałby kłopot żeby to wytrzymać ;)
_________________
pozdrawiam
Paweł
 
Killer King 



Marka: Honda / Hyundai / Dacia
Model: City / i10 / Duster 3
Silnik: 1.4 / 1,0 / 1.0
Rocznik: 09' / 08' / 25'
Pomógł: 7 razy
Dołączył: 07 Kwi 2019
Posty: 493
Skąd: Bielsko Biała
Wysłany: 2025-07-27, 08:11   

Nie wiem, czy to ten sam co miałem w Megane 2017 1.3 TCE 130km.

Ciągnął zadowalająco od 1600 do 2200 - powyżej jest już głośny i czuć, że prosi się o zmianę biegu - tak samo, jak wskazanie kompa. Od 2200 zalecał wyższy bieg i było to już czuć.

T3 1.0 Eco-g ciągnie ładnie od 1800 do 2400 i czuć, że to jest jego zakres pracy - komp prosi o zmianę biegu dopiero od 2500 obr.

Poniżej 1800 jazda jedynie na toczeniu lub z górki - to nie jego środowisko pracy. Na pewno nie do stałej jazdy pod wzniesienie. Potrafi przyśpieszyć od zakresu poniżej 1600, ale robi to ospale.

Tutaj mogę powiedzieć, że w przedziale 1800-2200 sprawuje się bardzo dobrze. 2200-2500 to zakres do jazdy pod wzniesienie, gdzie mam ich sporo podczas codziennej jazdy.

1 i 2-gi bieg najlepiej ciągnąc do min 3000 obr i dopiero zmiana (chyba że jedziecie z górki), 3-ci bieg i wyżej można spokojnie wbijać od 2500 obr.
_________________
Pozdrawiam
Marcin
Ostatnio zmieniony przez Killer King 2025-07-27, 08:14, w całości zmieniany 1 raz  
 
Marcyś 


Marka: Dacia
Model: Sandero Stepway
Silnik: 0.9 Tce
Rocznik: Xll 2019
Wersja: Techroad
Dołączył: 13 Kwi 2024
Posty: 198
Skąd: Lubuskie
Wysłany: 2025-07-27, 09:42   

I w końcu jest konkretny opis zmiany biegów do obrotów 👍🍺
 
r70 


Marka: Dacia / Renault
Model: Duster / Captur
Silnik: 1.0Eco-G / 1.2tce
Rocznik: 2021 / 2014
Pomógł: 12 razy
Dołączył: 10 Mar 2010
Posty: 1430
Skąd: Kępno
Wysłany: 2025-07-27, 11:58   

Ja na 1.0 LPG 3 bieg w mieście, przy spokojnej jeździe używam od 1200 obr, a nawet od 1000obr. 2 od 1000obr. 1 szy ciągnę do 1500-3000tylko kiedy jest zimny i jeszcze szarpie (pierwsze 100-400m), potem już momentalnie wrzucam 2. Przy 1500 na 4 biegu często jeżdżę że stała prędkością, ale do przyspieszania redukuje. Na 5 czasem toczę sie przy 1600obr, ale przyspieszam od 2000, a jak dynamicznie do od 2500. 6 ty używam powyżej 2200-2400obr dlatego często 90-94km/h jadę na 5tce.
To oczywiście norma przy spokojnej jezdzie, kiedy trzeba tu silnik kręcę do 6000 i powyżej (choć nigdy nie doświadczyłem odcinki) na każdy biegach 1-3, na wyższych biegach nie miałem okazji
_________________
pozdrawiam
Paweł
Ostatnio zmieniony przez r70 2025-07-27, 11:59, w całości zmieniany 1 raz  
 
Marcyś 


Marka: Dacia
Model: Sandero Stepway
Silnik: 0.9 Tce
Rocznik: Xll 2019
Wersja: Techroad
Dołączył: 13 Kwi 2024
Posty: 198
Skąd: Lubuskie
Wysłany: 2025-07-27, 12:35   

Na 0.9 Tce i 5 biegów tak się nie da. Jak miałem focusa 1.0 125 KM i 6 biegów to tak samo jak u Ciebie.1500 obr i komp zalecał już zmianę biegu
 
Killer King 



Marka: Honda / Hyundai / Dacia
Model: City / i10 / Duster 3
Silnik: 1.4 / 1,0 / 1.0
Rocznik: 09' / 08' / 25'
Pomógł: 7 razy
Dołączył: 07 Kwi 2019
Posty: 493
Skąd: Bielsko Biała
Wysłany: 2025-07-27, 12:39   

r70,
W Duster 3 1.0 elektronika zaleca redukcję poniżej 1500 obr., nawet jak jadę z górki albo toczę.
Tutaj bym jeszcze poczekał.
Ale tutaj nie czekał bym z redukcją podczas normalnej jazdy.

Nie każdy może podzielać ten punkt widzenia, ale osobiście wolę aby silnik pracował w górnym zakresie 2000-2300 obr.
Optymalne do warunków 2000 +/- 200
_________________
Pozdrawiam
Marcin
Ostatnio zmieniony przez Killer King 2025-07-27, 12:43, w całości zmieniany 3 razy  
 
velomar 


Marka: Dacia
Model: Sandero
Silnik: 1.0 SCE
Rocznik: 2020
Wersja: Laureate
Pomógł: 6 razy
Dołączył: 12 Lip 2020
Posty: 723
Skąd: Lubelskie
Wysłany: 2025-07-27, 14:41   

r70 napisał/a:
Killer King napisał/a:
r70 napisał/a:
... Będziesz zmieniał biegi w przedziale 1500-2200obr, hamował silnikiem gdzie się da, to spalanie będzie w miarę rozsądne.


Możesz rozwinąć?
Ile spali BP lub LPG


Nie ma co rozwijać - pisze jakie obroty sprawdzają się w silniku 1.2tce który był montowany w dusterze z 2017r :)
To silnik r4 który nie grzędy ekonomika (na tle obecnych jednostek), ale przy spokojnej jeździe w takich zakresach obrotów można uzyskać zadowalające spanie. Wiem to to mój automat w trybie standardowym przy spokojnej jeździe tak właśnie przełącza. Oczywiście przy dynamicznym przyspieszaniu ciągnie wyżej, ale wtedy nie jest już zbytni oszczędnie. W trybie ECO zmienia znacznie niżej -potrafi przyspieszać na 5 czy 6biegu nawet od 1200-1300 obrotów. Sądzę że silnik r3 z racji budowy miałby kłopot żeby to wytrzymać ;)

Problem z automatami (ale dotyczy to też podpowiadacza strzałkowego) jest taki, że producenci, zmuszani coraz bardziej absurdalnymi normami emisji spalin, wyciągają z silnika jak najniższe zużycie paliwa zupełnie nie przejmując się komfortem (drgania, buczenie) i trwałością silnika oraz podzespołów. To znaczy przejmują się do pewnego stopnia, by wytrzymały do końca gwarancji, co i tak nie zawsze wychodzi.
To, że silnik jest w stanie zapewnić jakiś napęd i niskie spalanie przy bardzo niskich obrotach nie oznacza, że jest to dla niego najlepsze z mechanicznego punktu widzenia, a już na pewno nie daje to przyjemnych odczuć dla kierowcy.
Jak się raz przejechałem Skodą Kamiq 1.5 TSI z automatem (7 biegów, dwusprzęgłowy) to miałem podobne odczucia i spostrzeżenia jak autor poniższego filmu.
Sąsiad ma Audi A5 2.0 TFSI i tam jest podobnie. Już na samo ucho czuć, że coś jest nie tak.
Obecnie to prawdziwa plaga, a kierowcy z manualami, zachęceni strzałkami ekoniańki też tak jeżdżą i katują te biedne silniki, wierząc że przecież producent nie może się mylić i wszystko robi dla naszego dobra.
https://www.youtube.com/watch?v=s27Ledd4JAA
 
r70 


Marka: Dacia / Renault
Model: Duster / Captur
Silnik: 1.0Eco-G / 1.2tce
Rocznik: 2021 / 2014
Pomógł: 12 razy
Dołączył: 10 Mar 2010
Posty: 1430
Skąd: Kępno
Wysłany: 2025-07-27, 16:03   

Killer King, ja generalnie słaby słucham wskazówek zmiany -nożna powiedzieć że wg kompa zawsze mam za niski bieg. To co napisałem to ogólnik - jadę zawsze tak żebym nie czuł wibracji w zasadzie żadnych i żebym czuł że silnik fajnie wchodzi na obroty.
Właściwie zbędny mi jest obrotomierz i podpowiada z biegów - i tak robię po swojemu ;)
W samochodach którymi jeździłem z silnikiem benzynowym (pożyczone ) zawsze miałem z przyspieszania i przewidywania max punktacji ale że zmiany biegów zawsze nie więcej niż 80%. Wg mnie wskaźniki zmiany biegów na wyższy działają od śmigła ;)
_________________
pozdrawiam
Paweł
Ostatnio zmieniony przez r70 2025-07-27, 16:04, w całości zmieniany 1 raz  
 
Killer King 



Marka: Honda / Hyundai / Dacia
Model: City / i10 / Duster 3
Silnik: 1.4 / 1,0 / 1.0
Rocznik: 09' / 08' / 25'
Pomógł: 7 razy
Dołączył: 07 Kwi 2019
Posty: 493
Skąd: Bielsko Biała
Wysłany: 2025-07-27, 20:10   

Podstawa to zdrowy rozsądek — ja również zawsze miałem za niski bieg, do tego, co pokazywał komp — tak to było przez ostatnie 10 lat. Megane pokazywało 5 gwiazdek za przyspieszanie i przewidywanie, ale tylko 3 za zmianę biegów, a i tak miałem zadowalający wynik spalania. Wiec cała teoria zmiany biegów legła w gruzach.

W Hondzie 1.4 BP spalanie jest najmniejsze, jeżeli utrzymuję obroty w zakresie 2300-2500 - nie do pomyślenia w dzisiejszych czasach.

Dodam, że patrzenie wyłącznie na wskazanie zmiany biegów to dla mnie prosta droga do zajechania silnika.

Duster 3 1.0 mam to całkiem inaczej ustawiony górny próg zmiany, niż poprzednie samochody, jakimi jeździłem i chwała im za to.

Przez pierwszy miesiąc i kilka tys. km można już wyczuć, w jakim zakresie dany silnik pracuje efektywnie — tnz. minimalny próg, gdzie silnik żwawo reaguje na gaz. Wiemy wtedy, przy jakich obrotach warto redukować, aby nie wpaść w mulenie.

Zmiana biegów, nawet jeżeli będzie perfekcyjna, to nie będzie miała większego wpływu na spalanie, jeżeli nie skupimy się na przyspieszaniu i przewidywaniu. Odpowiednie przyspieszanie do momentu osiągnięcia prędkości docelowej i przewidywanie drogi. Wtedy spalanie leci w dół.


Reszta w postaci obrotów to kosmetyka.
_________________
Pozdrawiam
Marcin
 
r70 


Marka: Dacia / Renault
Model: Duster / Captur
Silnik: 1.0Eco-G / 1.2tce
Rocznik: 2021 / 2014
Pomógł: 12 razy
Dołączył: 10 Mar 2010
Posty: 1430
Skąd: Kępno
Wysłany: 2025-07-27, 21:59   

Warto także wziąć pod uwagę, że silniki 3 cylindrowe znacznie gorzej znoszą wysokie obciążenia przy niskich obrotach niż np. 4 cylindrowe. Więc tym bardziej trudno zrozumieć producenta z jego zaleceniami zmiany biegów.
_________________
pozdrawiam
Paweł
 
Dymek 



Marka: DACIA
Model: Sandero Stepway
Silnik: TCe 90
Rocznik: XII 2017
Wersja: Outdoor
Pomógł: 118 razy
Dołączył: 01 Cze 2017
Posty: 4013
Skąd: Warszawa
Wysłany: Wczoraj 7:37   

Killer King napisał/a:
Megane pokazywało 5 gwiazdek za przyspieszanie i przewidywanie, ale tylko 3 za zmianę biegów, a i tak miałem zadowalający wynik spalania. Wiec cała teoria zmiany biegów legła w gruzach.

3 gwiazdki? Nieźle. Nigdy, nawet ani na chwilę nie zobaczyłem u siebie ani jednej gwiazdki za zmianę biegów w tym "Eco-rankingu"... :mrgreen:
Aż się nawet boję sprawdzać jak musiałbym wg Renault jeździć tym 0,9TCe, żeby zarobić tam jakieś punkty :roll:
 
Killer King 



Marka: Honda / Hyundai / Dacia
Model: City / i10 / Duster 3
Silnik: 1.4 / 1,0 / 1.0
Rocznik: 09' / 08' / 25'
Pomógł: 7 razy
Dołączył: 07 Kwi 2019
Posty: 493
Skąd: Bielsko Biała
Wysłany: Wczoraj 8:08   

Dymek,
To wszystko zależy jak zestopniowana jest skrzynia i jaki to silnik.
Megane 1.2 Tce krzyczało o zmianę już powyżej 2100 obr. co dla mnie było już abstrakcją.
Tipo 1.4 chciało abym redukował już poniżej 2000 obr. tam gdzie totalne silnik nie ma mocy.

Właśnie w Tipo mając obroty w zakresie 2000-2400 miałem najniższe spalanie.
_________________
Pozdrawiam
Marcin
Ostatnio zmieniony przez Killer King Wczoraj 8:12, w całości zmieniany 1 raz  
 
Dymek 



Marka: DACIA
Model: Sandero Stepway
Silnik: TCe 90
Rocznik: XII 2017
Wersja: Outdoor
Pomógł: 118 razy
Dołączył: 01 Cze 2017
Posty: 4013
Skąd: Warszawa
Wysłany: Wczoraj 10:41   

Killer King napisał/a:
Megane 1.2 Tce krzyczało o zmianę już powyżej 2100 obr. co dla mnie było już abstrakcją.
Oj, strzałki w górę to już czasami przy 1700 obr widzę... :mrgreen:
 
Marcyś 


Marka: Dacia
Model: Sandero Stepway
Silnik: 0.9 Tce
Rocznik: Xll 2019
Wersja: Techroad
Dołączył: 13 Kwi 2024
Posty: 198
Skąd: Lubuskie
Wysłany: Wczoraj 11:59   

No to dziś zostałem mile zaskoczony. Trasa 2x41km drogi podmiejskie i ruch miejski z małymi korkami. Średnia prędkość 38,4 km/h średnie spalanie 4,9 l/100km. No to jestem w szoku. Obroty trochę wyższe jak zawsze tzn 1800-2500. Myślę że jest jeszcze jeden powód mniejszego spalania. Kiedyś na szybko wymieniłem filtr powietrza na słabej jakości ( nie będę pisał jaki ) . Coś mnie tknęło żeby się temu przyjrzeć i zmieniłem na jedną z lepszych marek. Mercedes, Audi, WV instalują je na pierwszy montaż. Myślę że to dużo dało. Pozdrawiam 😀 A strzałki w górę mam dopiero od 2500 obrotów
Ostatnio zmieniony przez Marcyś Wczoraj 12:02, w całości zmieniany 1 raz  
 
r70 


Marka: Dacia / Renault
Model: Duster / Captur
Silnik: 1.0Eco-G / 1.2tce
Rocznik: 2021 / 2014
Pomógł: 12 razy
Dołączył: 10 Mar 2010
Posty: 1430
Skąd: Kępno
Wysłany: Wczoraj 19:02   

Dymek, silnik 0.9 pracuje zupełnie inaczej - przy 2000obr trzęsie bardzie i mniej jedzie niż 1.0 przy 1600obr.jezdzielm Clio z tym silnikiem chyba 3 razy jako samochód zastępczy i Sandero znajomego. Dla mnie dolana granicą żebym czuł komfort w tym silniku to 2000-2200obr
_________________
pozdrawiam
Paweł
 
Wyświetl posty z ostatnich:   
Odpowiedz do tematu
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach
Nie możesz załączać plików na tym forum
Możesz ściągać załączniki na tym forum
Dodaj temat do Ulubionych
Wersja do druku

Skocz do:  

Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group
Template FISubSilver v 0.3 modified by Nasedo. Done by Forum Wielotematyczne