Marka: Dacia / Renault
Model: Duster / Captur
Silnik: 1.0Eco-G / 1.2tce
Rocznik: 2021 / 2014 Pomógł: 12 razy Dołączył: 10 Mar 2010 Posty: 1432 Skąd: Kępno
Wysłany: 2025-07-26, 21:22
Killer King napisał/a:
r70 napisał/a:
... Będziesz zmieniał biegi w przedziale 1500-2200obr, hamował silnikiem gdzie się da, to spalanie będzie w miarę rozsądne.
Możesz rozwinąć?
Ile spali BP lub LPG
Nie ma co rozwijać - pisze jakie obroty sprawdzają się w silniku 1.2tce który był montowany w dusterze z 2017r :)
To silnik r4 który nie grzędy ekonomika (na tle obecnych jednostek), ale przy spokojnej jeździe w takich zakresach obrotów można uzyskać zadowalające spanie. Wiem to to mój automat w trybie standardowym przy spokojnej jeździe tak właśnie przełącza. Oczywiście przy dynamicznym przyspieszaniu ciągnie wyżej, ale wtedy nie jest już zbytni oszczędnie. W trybie ECO zmienia znacznie niżej -potrafi przyspieszać na 5 czy 6biegu nawet od 1200-1300 obrotów. Sądzę że silnik r3 z racji budowy miałby kłopot żeby to wytrzymać ;)
Nie wiem, czy to ten sam co miałem w Megane 2017 1.3 TCE 130km.
Ciągnął zadowalająco od 1600 do 2200 - powyżej jest już głośny i czuć, że prosi się o zmianę biegu - tak samo, jak wskazanie kompa. Od 2200 zalecał wyższy bieg i było to już czuć.
T3 1.0 Eco-g ciągnie ładnie od 1800 do 2400 i czuć, że to jest jego zakres pracy - komp prosi o zmianę biegu dopiero od 2500 obr.
Poniżej 1800 jazda jedynie na toczeniu lub z górki - to nie jego środowisko pracy. Na pewno nie do stałej jazdy pod wzniesienie. Potrafi przyśpieszyć od zakresu poniżej 1600, ale robi to ospale.
Tutaj mogę powiedzieć, że w przedziale 1800-2200 sprawuje się bardzo dobrze. 2200-2500 to zakres do jazdy pod wzniesienie, gdzie mam ich sporo podczas codziennej jazdy.
1 i 2-gi bieg najlepiej ciągnąc do min 3000 obr i dopiero zmiana (chyba że jedziecie z górki), 3-ci bieg i wyżej można spokojnie wbijać od 2500 obr.
_________________ Pozdrawiam
Marcin
Ostatnio zmieniony przez Killer King 2025-07-27, 08:14, w całości zmieniany 1 raz
Marka: Dacia / Renault
Model: Duster / Captur
Silnik: 1.0Eco-G / 1.2tce
Rocznik: 2021 / 2014 Pomógł: 12 razy Dołączył: 10 Mar 2010 Posty: 1432 Skąd: Kępno
Wysłany: 2025-07-27, 11:58
Ja na 1.0 LPG 3 bieg w mieście, przy spokojnej jeździe używam od 1200 obr, a nawet od 1000obr. 2 od 1000obr. 1 szy ciągnę do 1500-3000tylko kiedy jest zimny i jeszcze szarpie (pierwsze 100-400m), potem już momentalnie wrzucam 2. Przy 1500 na 4 biegu często jeżdżę że stała prędkością, ale do przyspieszania redukuje. Na 5 czasem toczę sie przy 1600obr, ale przyspieszam od 2000, a jak dynamicznie do od 2500. 6 ty używam powyżej 2200-2400obr dlatego często 90-94km/h jadę na 5tce.
To oczywiście norma przy spokojnej jezdzie, kiedy trzeba tu silnik kręcę do 6000 i powyżej (choć nigdy nie doświadczyłem odcinki) na każdy biegach 1-3, na wyższych biegach nie miałem okazji
_________________ pozdrawiam
Paweł
Ostatnio zmieniony przez r70 2025-07-27, 11:59, w całości zmieniany 1 raz
r70,
W Duster 3 1.0 elektronika zaleca redukcję poniżej 1500 obr., nawet jak jadę z górki albo toczę.
Tutaj bym jeszcze poczekał.
Ale tutaj nie czekał bym z redukcją podczas normalnej jazdy.
Nie każdy może podzielać ten punkt widzenia, ale osobiście wolę aby silnik pracował w górnym zakresie 2000-2300 obr.
Optymalne do warunków 2000 +/- 200
_________________ Pozdrawiam
Marcin
Ostatnio zmieniony przez Killer King 2025-07-27, 12:43, w całości zmieniany 3 razy
... Będziesz zmieniał biegi w przedziale 1500-2200obr, hamował silnikiem gdzie się da, to spalanie będzie w miarę rozsądne.
Możesz rozwinąć?
Ile spali BP lub LPG
Nie ma co rozwijać - pisze jakie obroty sprawdzają się w silniku 1.2tce który był montowany w dusterze z 2017r :)
To silnik r4 który nie grzędy ekonomika (na tle obecnych jednostek), ale przy spokojnej jeździe w takich zakresach obrotów można uzyskać zadowalające spanie. Wiem to to mój automat w trybie standardowym przy spokojnej jeździe tak właśnie przełącza. Oczywiście przy dynamicznym przyspieszaniu ciągnie wyżej, ale wtedy nie jest już zbytni oszczędnie. W trybie ECO zmienia znacznie niżej -potrafi przyspieszać na 5 czy 6biegu nawet od 1200-1300 obrotów. Sądzę że silnik r3 z racji budowy miałby kłopot żeby to wytrzymać ;)
Problem z automatami (ale dotyczy to też podpowiadacza strzałkowego) jest taki, że producenci, zmuszani coraz bardziej absurdalnymi normami emisji spalin, wyciągają z silnika jak najniższe zużycie paliwa zupełnie nie przejmując się komfortem (drgania, buczenie) i trwałością silnika oraz podzespołów. To znaczy przejmują się do pewnego stopnia, by wytrzymały do końca gwarancji, co i tak nie zawsze wychodzi.
To, że silnik jest w stanie zapewnić jakiś napęd i niskie spalanie przy bardzo niskich obrotach nie oznacza, że jest to dla niego najlepsze z mechanicznego punktu widzenia, a już na pewno nie daje to przyjemnych odczuć dla kierowcy.
Jak się raz przejechałem Skodą Kamiq 1.5 TSI z automatem (7 biegów, dwusprzęgłowy) to miałem podobne odczucia i spostrzeżenia jak autor poniższego filmu.
Sąsiad ma Audi A5 2.0 TFSI i tam jest podobnie. Już na samo ucho czuć, że coś jest nie tak.
Obecnie to prawdziwa plaga, a kierowcy z manualami, zachęceni strzałkami ekoniańki też tak jeżdżą i katują te biedne silniki, wierząc że przecież producent nie może się mylić i wszystko robi dla naszego dobra.
https://www.youtube.com/watch?v=s27Ledd4JAA
Marka: Dacia / Renault
Model: Duster / Captur
Silnik: 1.0Eco-G / 1.2tce
Rocznik: 2021 / 2014 Pomógł: 12 razy Dołączył: 10 Mar 2010 Posty: 1432 Skąd: Kępno
Wysłany: 2025-07-27, 16:03
Killer King, ja generalnie słaby słucham wskazówek zmiany -nożna powiedzieć że wg kompa zawsze mam za niski bieg. To co napisałem to ogólnik - jadę zawsze tak żebym nie czuł wibracji w zasadzie żadnych i żebym czuł że silnik fajnie wchodzi na obroty.
Właściwie zbędny mi jest obrotomierz i podpowiada z biegów - i tak robię po swojemu ;)
W samochodach którymi jeździłem z silnikiem benzynowym (pożyczone ) zawsze miałem z przyspieszania i przewidywania max punktacji ale że zmiany biegów zawsze nie więcej niż 80%. Wg mnie wskaźniki zmiany biegów na wyższy działają od śmigła ;)
_________________ pozdrawiam
Paweł
Ostatnio zmieniony przez r70 2025-07-27, 16:04, w całości zmieniany 1 raz
Podstawa to zdrowy rozsądek — ja również zawsze miałem za niski bieg, do tego, co pokazywał komp — tak to było przez ostatnie 10 lat. Megane pokazywało 5 gwiazdek za przyspieszanie i przewidywanie, ale tylko 3 za zmianę biegów, a i tak miałem zadowalający wynik spalania. Wiec cała teoria zmiany biegów legła w gruzach.
W Hondzie 1.4 BP spalanie jest najmniejsze, jeżeli utrzymuję obroty w zakresie 2300-2500 - nie do pomyślenia w dzisiejszych czasach.
Dodam, że patrzenie wyłącznie na wskazanie zmiany biegów to dla mnie prosta droga do zajechania silnika.
Duster 3 1.0 mam to całkiem inaczej ustawiony górny próg zmiany, niż poprzednie samochody, jakimi jeździłem i chwała im za to.
Przez pierwszy miesiąc i kilka tys. km można już wyczuć, w jakim zakresie dany silnik pracuje efektywnie — tnz. minimalny próg, gdzie silnik żwawo reaguje na gaz. Wiemy wtedy, przy jakich obrotach warto redukować, aby nie wpaść w mulenie.
Zmiana biegów, nawet jeżeli będzie perfekcyjna, to nie będzie miała większego wpływu na spalanie, jeżeli nie skupimy się na przyspieszaniu i przewidywaniu. Odpowiednie przyspieszanie do momentu osiągnięcia prędkości docelowej i przewidywanie drogi. Wtedy spalanie leci w dół.
Marka: Dacia / Renault
Model: Duster / Captur
Silnik: 1.0Eco-G / 1.2tce
Rocznik: 2021 / 2014 Pomógł: 12 razy Dołączył: 10 Mar 2010 Posty: 1432 Skąd: Kępno
Wysłany: 2025-07-27, 21:59
Warto także wziąć pod uwagę, że silniki 3 cylindrowe znacznie gorzej znoszą wysokie obciążenia przy niskich obrotach niż np. 4 cylindrowe. Więc tym bardziej trudno zrozumieć producenta z jego zaleceniami zmiany biegów.
Marka: DACIA
Model: Sandero Stepway
Silnik: TCe 90
Rocznik: XII 2017
Wersja: Outdoor Pomógł: 118 razy Dołączył: 01 Cze 2017 Posty: 4013 Skąd: Warszawa
Wysłany: Wczoraj 7:37
Killer King napisał/a:
Megane pokazywało 5 gwiazdek za przyspieszanie i przewidywanie, ale tylko 3 za zmianę biegów, a i tak miałem zadowalający wynik spalania. Wiec cała teoria zmiany biegów legła w gruzach.
3 gwiazdki? Nieźle. Nigdy, nawet ani na chwilę nie zobaczyłem u siebie ani jednej gwiazdki za zmianę biegów w tym "Eco-rankingu"...
Aż się nawet boję sprawdzać jak musiałbym wg Renault jeździć tym 0,9TCe, żeby zarobić tam jakieś punkty
Dymek,
To wszystko zależy jak zestopniowana jest skrzynia i jaki to silnik.
Megane 1.2 Tce krzyczało o zmianę już powyżej 2100 obr. co dla mnie było już abstrakcją.
Tipo 1.4 chciało abym redukował już poniżej 2000 obr. tam gdzie totalne silnik nie ma mocy.
Właśnie w Tipo mając obroty w zakresie 2000-2400 miałem najniższe spalanie.
_________________ Pozdrawiam
Marcin
Ostatnio zmieniony przez Killer King Wczoraj 8:12, w całości zmieniany 1 raz
No to dziś zostałem mile zaskoczony. Trasa 2x41km drogi podmiejskie i ruch miejski z małymi korkami. Średnia prędkość 38,4 km/h średnie spalanie 4,9 l/100km. No to jestem w szoku. Obroty trochę wyższe jak zawsze tzn 1800-2500. Myślę że jest jeszcze jeden powód mniejszego spalania. Kiedyś na szybko wymieniłem filtr powietrza na słabej jakości ( nie będę pisał jaki ) . Coś mnie tknęło żeby się temu przyjrzeć i zmieniłem na jedną z lepszych marek. Mercedes, Audi, WV instalują je na pierwszy montaż. Myślę że to dużo dało. Pozdrawiam 😀 A strzałki w górę mam dopiero od 2500 obrotów
Ostatnio zmieniony przez Marcyś Wczoraj 12:02, w całości zmieniany 1 raz
Marka: Dacia / Renault
Model: Duster / Captur
Silnik: 1.0Eco-G / 1.2tce
Rocznik: 2021 / 2014 Pomógł: 12 razy Dołączył: 10 Mar 2010 Posty: 1432 Skąd: Kępno
Wysłany: Wczoraj 19:02
Dymek, silnik 0.9 pracuje zupełnie inaczej - przy 2000obr trzęsie bardzie i mniej jedzie niż 1.0 przy 1600obr.jezdzielm Clio z tym silnikiem chyba 3 razy jako samochód zastępczy i Sandero znajomego. Dla mnie dolana granicą żebym czuł komfort w tym silniku to 2000-2200obr
Ja na 1.0 LPG 3 bieg w mieście, przy spokojnej jeździe używam od 1200 obr, a nawet od 1000obr. [...] Przy 1500 na 4 biegu często jeżdżę że stała prędkością, ale do przyspieszania redukuje. Na 5 czasem toczę sie przy 1600obr
W ten sposób chyba nawet nie włącza się turbina, więc.. to nie ma sensu, także ze względu na żywotność turbiny.
Marka: Dacia / Renault
Model: Duster / Captur
Silnik: 1.0Eco-G / 1.2tce
Rocznik: 2021 / 2014 Pomógł: 12 razy Dołączył: 10 Mar 2010 Posty: 1432 Skąd: Kępno
Wysłany: Dzisiaj 10:09
defunk napisał/a:
r70 napisał/a:
Ja na 1.0 LPG 3 bieg w mieście, przy spokojnej jeździe używam od 1200 obr, a nawet od 1000obr. [...] Przy 1500 na 4 biegu często jeżdżę że stała prędkością, ale do przyspieszania redukuje. Na 5 czasem toczę sie przy 1600obr
W ten sposób chyba nawet nie włącza się turbina, więc.. to nie ma sensu, także ze względu na żywotność turbiny.
A jakie to ma znacznie dla turbiny i sensu ? silnik w sytuacjach kiedy tak jadę wystarczająco sprawnie przyspiesza, nie telepie, niewiele spala. Silnik generuje tyle mocy ile jest wystarczające w danej sytuacji - nie ma znaczenia czy turbo już tłoczy pełną parą czy dopiero rusza.
_________________ pozdrawiam
Paweł
Ostatnio zmieniony przez r70 Dzisiaj 10:10, w całości zmieniany 1 raz
Po pierwsze po to jest turbo, żeby używać i moc brać z turbosprężarki, a nie jeździć w "turbodziurze". Po drugie turbina non stop włączana i wyłączana (studzona, rozgrzewana) ma gorsze smarowanie.
Marka: Dacia / Renault
Model: Duster / Captur
Silnik: 1.0Eco-G / 1.2tce
Rocznik: 2021 / 2014 Pomógł: 12 razy Dołączył: 10 Mar 2010 Posty: 1432 Skąd: Kępno
Wysłany: Dzisiaj 12:52
Po pierwsze moc dodawana przez turbinę ma mi służyć w miare potrzeba nie jest być obowiązkowa, po drugie turbina nie włącza się i nie wyłącza, tylko pracuje cały czas. Natomiast jej obroty - a z nich wynikająca wydajność rośnie nieliniowo i ze zwłoka wynikająca z tego że jest doładowana spalinami a nie paskiem jak kompresor. Tak więc nic jej nie szkodzi praca na minimalnych obrotach bo smarowanie zdecydowanie ma. W turbinach że zmienna geometria, w dieslach jazda spokojna tylko w niskim zakresie obrotów może być szkodliwa -bo substancje smoliste i sądzą potrafią zapiec się na łopatkach turbiny o przestają one zmieniać geometrię, ale 1.0 tce nie ma takiej turbiny i do tego zasilany jest LPG a nie ON ;)
_________________ pozdrawiam
Paweł
Ostatnio zmieniony przez r70 Dzisiaj 12:54, w całości zmieniany 2 razy
Nie możesz pisać nowych tematów Nie możesz odpowiadać w tematach Nie możesz zmieniać swoich postów Nie możesz usuwać swoich postów Nie możesz głosować w ankietach Nie możesz załączać plików na tym forum Możesz ściągać załączniki na tym forum