Marka: Dacia / Renault
Model: Duster / Captur
Silnik: 1.0Eco-G / 1.2tce
Rocznik: 2021 / 2014 Pomógł: 12 razy Dołączył: 10 Mar 2010 Posty: 1432 Skąd: Kępno
Wysłany: 2025-07-26, 21:22
Killer King napisał/a:
r70 napisał/a:
... Będziesz zmieniał biegi w przedziale 1500-2200obr, hamował silnikiem gdzie się da, to spalanie będzie w miarę rozsądne.
Możesz rozwinąć?
Ile spali BP lub LPG
Nie ma co rozwijać - pisze jakie obroty sprawdzają się w silniku 1.2tce który był montowany w dusterze z 2017r :)
To silnik r4 który nie grzędy ekonomika (na tle obecnych jednostek), ale przy spokojnej jeździe w takich zakresach obrotów można uzyskać zadowalające spanie. Wiem to to mój automat w trybie standardowym przy spokojnej jeździe tak właśnie przełącza. Oczywiście przy dynamicznym przyspieszaniu ciągnie wyżej, ale wtedy nie jest już zbytni oszczędnie. W trybie ECO zmienia znacznie niżej -potrafi przyspieszać na 5 czy 6biegu nawet od 1200-1300 obrotów. Sądzę że silnik r3 z racji budowy miałby kłopot żeby to wytrzymać ;)
Nie wiem, czy to ten sam co miałem w Megane 2017 1.3 TCE 130km.
Ciągnął zadowalająco od 1600 do 2200 - powyżej jest już głośny i czuć, że prosi się o zmianę biegu - tak samo, jak wskazanie kompa. Od 2200 zalecał wyższy bieg i było to już czuć.
T3 1.0 Eco-g ciągnie ładnie od 1800 do 2400 i czuć, że to jest jego zakres pracy - komp prosi o zmianę biegu dopiero od 2500 obr.
Poniżej 1800 jazda jedynie na toczeniu lub z górki - to nie jego środowisko pracy. Na pewno nie do stałej jazdy pod wzniesienie. Potrafi przyśpieszyć od zakresu poniżej 1600, ale robi to ospale.
Tutaj mogę powiedzieć, że w przedziale 1800-2200 sprawuje się bardzo dobrze. 2200-2500 to zakres do jazdy pod wzniesienie, gdzie mam ich sporo podczas codziennej jazdy.
1 i 2-gi bieg najlepiej ciągnąc do min 3000 obr i dopiero zmiana (chyba że jedziecie z górki), 3-ci bieg i wyżej można spokojnie wbijać od 2500 obr.
_________________ Pozdrawiam
Marcin
Ostatnio zmieniony przez Killer King 2025-07-27, 08:14, w całości zmieniany 1 raz
Marka: Dacia / Renault
Model: Duster / Captur
Silnik: 1.0Eco-G / 1.2tce
Rocznik: 2021 / 2014 Pomógł: 12 razy Dołączył: 10 Mar 2010 Posty: 1432 Skąd: Kępno
Wysłany: 2025-07-27, 11:58
Ja na 1.0 LPG 3 bieg w mieście, przy spokojnej jeździe używam od 1200 obr, a nawet od 1000obr. 2 od 1000obr. 1 szy ciągnę do 1500-3000tylko kiedy jest zimny i jeszcze szarpie (pierwsze 100-400m), potem już momentalnie wrzucam 2. Przy 1500 na 4 biegu często jeżdżę że stała prędkością, ale do przyspieszania redukuje. Na 5 czasem toczę sie przy 1600obr, ale przyspieszam od 2000, a jak dynamicznie do od 2500. 6 ty używam powyżej 2200-2400obr dlatego często 90-94km/h jadę na 5tce.
To oczywiście norma przy spokojnej jezdzie, kiedy trzeba tu silnik kręcę do 6000 i powyżej (choć nigdy nie doświadczyłem odcinki) na każdy biegach 1-3, na wyższych biegach nie miałem okazji
_________________ pozdrawiam
Paweł
Ostatnio zmieniony przez r70 2025-07-27, 11:59, w całości zmieniany 1 raz
r70,
W Duster 3 1.0 elektronika zaleca redukcję poniżej 1500 obr., nawet jak jadę z górki albo toczę.
Tutaj bym jeszcze poczekał.
Ale tutaj nie czekał bym z redukcją podczas normalnej jazdy.
Nie każdy może podzielać ten punkt widzenia, ale osobiście wolę aby silnik pracował w górnym zakresie 2000-2300 obr.
Optymalne do warunków 2000 +/- 200
_________________ Pozdrawiam
Marcin
Ostatnio zmieniony przez Killer King 2025-07-27, 12:43, w całości zmieniany 3 razy
... Będziesz zmieniał biegi w przedziale 1500-2200obr, hamował silnikiem gdzie się da, to spalanie będzie w miarę rozsądne.
Możesz rozwinąć?
Ile spali BP lub LPG
Nie ma co rozwijać - pisze jakie obroty sprawdzają się w silniku 1.2tce który był montowany w dusterze z 2017r :)
To silnik r4 który nie grzędy ekonomika (na tle obecnych jednostek), ale przy spokojnej jeździe w takich zakresach obrotów można uzyskać zadowalające spanie. Wiem to to mój automat w trybie standardowym przy spokojnej jeździe tak właśnie przełącza. Oczywiście przy dynamicznym przyspieszaniu ciągnie wyżej, ale wtedy nie jest już zbytni oszczędnie. W trybie ECO zmienia znacznie niżej -potrafi przyspieszać na 5 czy 6biegu nawet od 1200-1300 obrotów. Sądzę że silnik r3 z racji budowy miałby kłopot żeby to wytrzymać ;)
Problem z automatami (ale dotyczy to też podpowiadacza strzałkowego) jest taki, że producenci, zmuszani coraz bardziej absurdalnymi normami emisji spalin, wyciągają z silnika jak najniższe zużycie paliwa zupełnie nie przejmując się komfortem (drgania, buczenie) i trwałością silnika oraz podzespołów. To znaczy przejmują się do pewnego stopnia, by wytrzymały do końca gwarancji, co i tak nie zawsze wychodzi.
To, że silnik jest w stanie zapewnić jakiś napęd i niskie spalanie przy bardzo niskich obrotach nie oznacza, że jest to dla niego najlepsze z mechanicznego punktu widzenia, a już na pewno nie daje to przyjemnych odczuć dla kierowcy.
Jak się raz przejechałem Skodą Kamiq 1.5 TSI z automatem (7 biegów, dwusprzęgłowy) to miałem podobne odczucia i spostrzeżenia jak autor poniższego filmu.
Sąsiad ma Audi A5 2.0 TFSI i tam jest podobnie. Już na samo ucho czuć, że coś jest nie tak.
Obecnie to prawdziwa plaga, a kierowcy z manualami, zachęceni strzałkami ekoniańki też tak jeżdżą i katują te biedne silniki, wierząc że przecież producent nie może się mylić i wszystko robi dla naszego dobra.
https://www.youtube.com/watch?v=s27Ledd4JAA
Marka: Dacia / Renault
Model: Duster / Captur
Silnik: 1.0Eco-G / 1.2tce
Rocznik: 2021 / 2014 Pomógł: 12 razy Dołączył: 10 Mar 2010 Posty: 1432 Skąd: Kępno
Wysłany: 2025-07-27, 16:03
Killer King, ja generalnie słaby słucham wskazówek zmiany -nożna powiedzieć że wg kompa zawsze mam za niski bieg. To co napisałem to ogólnik - jadę zawsze tak żebym nie czuł wibracji w zasadzie żadnych i żebym czuł że silnik fajnie wchodzi na obroty.
Właściwie zbędny mi jest obrotomierz i podpowiada z biegów - i tak robię po swojemu ;)
W samochodach którymi jeździłem z silnikiem benzynowym (pożyczone ) zawsze miałem z przyspieszania i przewidywania max punktacji ale że zmiany biegów zawsze nie więcej niż 80%. Wg mnie wskaźniki zmiany biegów na wyższy działają od śmigła ;)
_________________ pozdrawiam
Paweł
Ostatnio zmieniony przez r70 2025-07-27, 16:04, w całości zmieniany 1 raz
Podstawa to zdrowy rozsądek — ja również zawsze miałem za niski bieg, do tego, co pokazywał komp — tak to było przez ostatnie 10 lat. Megane pokazywało 5 gwiazdek za przyspieszanie i przewidywanie, ale tylko 3 za zmianę biegów, a i tak miałem zadowalający wynik spalania. Wiec cała teoria zmiany biegów legła w gruzach.
W Hondzie 1.4 BP spalanie jest najmniejsze, jeżeli utrzymuję obroty w zakresie 2300-2500 - nie do pomyślenia w dzisiejszych czasach.
Dodam, że patrzenie wyłącznie na wskazanie zmiany biegów to dla mnie prosta droga do zajechania silnika.
Duster 3 1.0 mam to całkiem inaczej ustawiony górny próg zmiany, niż poprzednie samochody, jakimi jeździłem i chwała im za to.
Przez pierwszy miesiąc i kilka tys. km można już wyczuć, w jakim zakresie dany silnik pracuje efektywnie — tnz. minimalny próg, gdzie silnik żwawo reaguje na gaz. Wiemy wtedy, przy jakich obrotach warto redukować, aby nie wpaść w mulenie.
Zmiana biegów, nawet jeżeli będzie perfekcyjna, to nie będzie miała większego wpływu na spalanie, jeżeli nie skupimy się na przyspieszaniu i przewidywaniu. Odpowiednie przyspieszanie do momentu osiągnięcia prędkości docelowej i przewidywanie drogi. Wtedy spalanie leci w dół.
Marka: Dacia / Renault
Model: Duster / Captur
Silnik: 1.0Eco-G / 1.2tce
Rocznik: 2021 / 2014 Pomógł: 12 razy Dołączył: 10 Mar 2010 Posty: 1432 Skąd: Kępno
Wysłany: 2025-07-27, 21:59
Warto także wziąć pod uwagę, że silniki 3 cylindrowe znacznie gorzej znoszą wysokie obciążenia przy niskich obrotach niż np. 4 cylindrowe. Więc tym bardziej trudno zrozumieć producenta z jego zaleceniami zmiany biegów.
Marka: DACIA
Model: Sandero Stepway
Silnik: TCe 90
Rocznik: XII 2017
Wersja: Outdoor Pomógł: 118 razy Dołączył: 01 Cze 2017 Posty: 4013 Skąd: Warszawa
Wysłany: Wczoraj 7:37
Killer King napisał/a:
Megane pokazywało 5 gwiazdek za przyspieszanie i przewidywanie, ale tylko 3 za zmianę biegów, a i tak miałem zadowalający wynik spalania. Wiec cała teoria zmiany biegów legła w gruzach.
3 gwiazdki? Nieźle. Nigdy, nawet ani na chwilę nie zobaczyłem u siebie ani jednej gwiazdki za zmianę biegów w tym "Eco-rankingu"...
Aż się nawet boję sprawdzać jak musiałbym wg Renault jeździć tym 0,9TCe, żeby zarobić tam jakieś punkty
Dymek,
To wszystko zależy jak zestopniowana jest skrzynia i jaki to silnik.
Megane 1.2 Tce krzyczało o zmianę już powyżej 2100 obr. co dla mnie było już abstrakcją.
Tipo 1.4 chciało abym redukował już poniżej 2000 obr. tam gdzie totalne silnik nie ma mocy.
Właśnie w Tipo mając obroty w zakresie 2000-2400 miałem najniższe spalanie.
_________________ Pozdrawiam
Marcin
Ostatnio zmieniony przez Killer King Wczoraj 8:12, w całości zmieniany 1 raz
No to dziś zostałem mile zaskoczony. Trasa 2x41km drogi podmiejskie i ruch miejski z małymi korkami. Średnia prędkość 38,4 km/h średnie spalanie 4,9 l/100km. No to jestem w szoku. Obroty trochę wyższe jak zawsze tzn 1800-2500. Myślę że jest jeszcze jeden powód mniejszego spalania. Kiedyś na szybko wymieniłem filtr powietrza na słabej jakości ( nie będę pisał jaki ) . Coś mnie tknęło żeby się temu przyjrzeć i zmieniłem na jedną z lepszych marek. Mercedes, Audi, WV instalują je na pierwszy montaż. Myślę że to dużo dało. Pozdrawiam 😀 A strzałki w górę mam dopiero od 2500 obrotów
Ostatnio zmieniony przez Marcyś Wczoraj 12:02, w całości zmieniany 1 raz
Marka: Dacia / Renault
Model: Duster / Captur
Silnik: 1.0Eco-G / 1.2tce
Rocznik: 2021 / 2014 Pomógł: 12 razy Dołączył: 10 Mar 2010 Posty: 1432 Skąd: Kępno
Wysłany: Wczoraj 19:02
Dymek, silnik 0.9 pracuje zupełnie inaczej - przy 2000obr trzęsie bardzie i mniej jedzie niż 1.0 przy 1600obr.jezdzielm Clio z tym silnikiem chyba 3 razy jako samochód zastępczy i Sandero znajomego. Dla mnie dolana granicą żebym czuł komfort w tym silniku to 2000-2200obr
Ja na 1.0 LPG 3 bieg w mieście, przy spokojnej jeździe używam od 1200 obr, a nawet od 1000obr. [...] Przy 1500 na 4 biegu często jeżdżę że stała prędkością, ale do przyspieszania redukuje. Na 5 czasem toczę sie przy 1600obr
W ten sposób chyba nawet nie włącza się turbina, więc.. to nie ma sensu, także ze względu na żywotność turbiny.
Marka: Dacia / Renault
Model: Duster / Captur
Silnik: 1.0Eco-G / 1.2tce
Rocznik: 2021 / 2014 Pomógł: 12 razy Dołączył: 10 Mar 2010 Posty: 1432 Skąd: Kępno
Wysłany: Dzisiaj 10:09
defunk napisał/a:
r70 napisał/a:
Ja na 1.0 LPG 3 bieg w mieście, przy spokojnej jeździe używam od 1200 obr, a nawet od 1000obr. [...] Przy 1500 na 4 biegu często jeżdżę że stała prędkością, ale do przyspieszania redukuje. Na 5 czasem toczę sie przy 1600obr
W ten sposób chyba nawet nie włącza się turbina, więc.. to nie ma sensu, także ze względu na żywotność turbiny.
A jakie to ma znacznie dla turbiny i sensu ? silnik w sytuacjach kiedy tak jadę wystarczająco sprawnie przyspiesza, nie telepie, niewiele spala. Silnik generuje tyle mocy ile jest wystarczające w danej sytuacji - nie ma znaczenia czy turbo już tłoczy pełną parą czy dopiero rusza.
_________________ pozdrawiam
Paweł
Ostatnio zmieniony przez r70 Dzisiaj 10:10, w całości zmieniany 1 raz
Po pierwsze po to jest turbo, żeby używać i moc brać z turbosprężarki, a nie jeździć w "turbodziurze". Po drugie turbina non stop włączana i wyłączana (studzona, rozgrzewana) ma gorsze smarowanie.
Marka: Dacia / Renault
Model: Duster / Captur
Silnik: 1.0Eco-G / 1.2tce
Rocznik: 2021 / 2014 Pomógł: 12 razy Dołączył: 10 Mar 2010 Posty: 1432 Skąd: Kępno
Wysłany: Dzisiaj 12:52
Po pierwsze moc dodawana przez turbinę ma mi służyć w miare potrzeba nie jest być obowiązkowa, po drugie turbina nie włącza się i nie wyłącza, tylko pracuje cały czas. Natomiast jej obroty - a z nich wynikająca wydajność rośnie nieliniowo i ze zwłoka wynikająca z tego że jest doładowana spalinami a nie paskiem jak kompresor. Tak więc nic jej nie szkodzi praca na minimalnych obrotach bo smarowanie zdecydowanie ma. W turbinach że zmienna geometria, w dieslach jazda spokojna tylko w niskim zakresie obrotów może być szkodliwa -bo substancje smoliste i sądzą potrafią zapiec się na łopatkach turbiny o przestają one zmieniać geometrię, ale 1.0 tce nie ma takiej turbiny i do tego zasilany jest LPG a nie ON ;)
_________________ pozdrawiam
Paweł
Ostatnio zmieniony przez r70 Dzisiaj 12:54, w całości zmieniany 2 razy
Marka: Dacia
Model: LOGAN MCV II
Silnik: 0,9Tce 121KM@186Nm
Rocznik: XII 2017
Wersja: Stepway Outdoor Pomógł: 52 razy Dołączył: 21 Mar 2017 Posty: 1979 Skąd: Ząbki
Wysłany: Dzisiaj 18:49
Ja na szczęście nie patrzę na spalanie. Autami jeżdżę tak aby dawały z tego frajdę i aby jeździło się nim przyjemnie i komfortowo. W Warszawie spalanie mojego podkręconego Logana 0.9Tce wynosi 7,5-8l/100km i jest to bardzo dobry wynik. W trasie natomiast wszystko zależy od tego z jakimi prędkościami się jeździ i tak np moja żona zabrała ostatnio Logana do zakopanego. W aucie 2 dorosłe osoby , 3 dzieci w wieku 6 i 9 lat, a w bagażniku kilka toreb z ciuchami zapakowanymi do rolety. Jadąc z prędkościami 110-130km/h spalanie według komputera długo utrzymywało się w okolicy 5,7l ale po wjeździe do Zakopanego i poruszaniu się po nim i okolicach wzrosło do 6,2l/100km. Kiedy ja dorwałem auto spalanie poszło delikatnie w górę ale podczas tankowania okazało się że średnie spalanie wyniosło 6,8l/100km. Więc spoko wynik. Jutro kolejne tankowanie, zobaczymy ile wyjdzie, komputer pokazuje 6,7l/100km ale jest to spalanie w 70% trasa gdzie Loganik przez bardzo długi czas leciał 150-160km/h non stop a czasami nawet i licznikowo 180km/h, tak tyle to auto jedzie. Dodam również że 3 tygodnie temu wracałem znad morza, skład w aucie jak powyżej, bagażnik równie upchany na maksa do rolety + na dachu BOX 300l i również jadąc przez dłuższy czas z prędkościami licznikowymi 150-160km/h a nawet 170km/h spalanie wyniosło 8,6l/100km. Patrząc na powyższe spalania obstawiam, że jadać delikatnie do 100km/h bez problemu zszedłbym w trasie do 4,5-5l/100km ale nie było by przyjemności z jazdy. Co do spalania 1.0Tce to tutaj również wszystko zależy od stylu jazdy. Mój znajomy ma Joggera z tym silnikiem, ostatnio zrobił się z niego taki ekonomiczny kierowca i w miescie Warszawa, bez problemu osiąga spalanie rzędu 7l/LPG na 100km natomiast moja siostra w Nowym SSIII z tym samym silnikiem, w tym samym mieście ma spalanie 9,5l/100km.
Ja też podałem swój wynik spalania przy normalnej jeździe ( przynajmniej dla mnie) a nie przy jakiejś mega oszczędnej. I oto właśnie chodzi. Przedtem nie mogłem zejść poniżej 7l/100 km. W moim przypadku dużo dała wymiana filtra powietrza na bardziej firmowy
Marka: Dacia
Model: LOGAN MCV II
Silnik: 0,9Tce 121KM@186Nm
Rocznik: XII 2017
Wersja: Stepway Outdoor Pomógł: 52 razy Dołączył: 21 Mar 2017 Posty: 1979 Skąd: Ząbki
Wysłany: Dzisiaj 21:35
Marcyś napisał/a:
Ja też podałem swój wynik spalania przy normalnej jeździe ( przynajmniej dla mnie) a nie przy jakiejś mega oszczędnej. I oto właśnie chodzi. Przedtem nie mogłem zejść poniżej 7l/100 km. W moim przypadku dużo dała wymiana filtra powietrza na bardziej firmowy
a co za filtr powietrza założyłeś? obstawiam że Mann lub Mahle ( Kneht). Ja do siebie stosuję filtrona, ponieważ na allegro kupuję cały zestaw filtrów ( powietrza, kabinowy z węglem , oleju) za 60zł z groszem i wymieniam je co 8-9tyś. km. Niedawno oglądałem na YouTubie test filtrów powietrza różnych marek testowanych na Fiacie 500 Abarth. Okazało sie ze na tych tańszych auto miało większą moc niż na tych droższych. pewnie dlatego, że przepuszczało więcej powietrza.
Nie możesz pisać nowych tematów Nie możesz odpowiadać w tematach Nie możesz zmieniać swoich postów Nie możesz usuwać swoich postów Nie możesz głosować w ankietach Nie możesz załączać plików na tym forum Możesz ściągać załączniki na tym forum